Gå til innhold
Fiskersiden

Haspelstang til sjøørret/lett havfiske


Skare
 Share

Recommended Posts

Hei, jeg har tenkt å kjøpe meg en ny haspelstang til sjøørret og lett havfiske, bunnfisken her i indre Oslofjord er vel ikke stort større enn 2 - 3 kg, persen min på torsk er bare på 2, og det er etter 5 år med fisking fra land med torskesluker på rundt 30 gram.

Jeg liker at stanga er spenstig og morsom og fighte fisk med, hadde berkley Lightning i 10-30 grams 9 fot og var veldig fornøyd med den, eneste grunnen til at jeg bytter er fordi den er 5 år gammel nå og begynner å bli litt dårlig.

Jeg vil kanskje øke til 10 fots stang, men 10 - 30g vekten var jeg ganske fornøyd med, så har dere noen forslag? Glemte å nevne pris, helst rundt 1000, ikke stort mer enn 1500

Takk for svar på forhånd! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fiska med Shimano Beastmaster serien i åresvis og vil ikke anbefale noe annet.

Jeg kommer aldri til å kjøpe noe annet enn Shimano om jeg skal ha ny stang.

De er f... meg helt rå!


Har du forresten prøvd fiskeutstyr fra kina? :) :) :)

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har tenkt å kjøpe meg en ny haspelstang til sjøørret og lett havfiske, bunnfisken her i indre Oslofjord er vel ikke stort større enn 2 - 3 kg, persen min på torsk er bare på 2, og det er etter 5 år med fisking fra land med torskesluker på rundt 30 gram.

Jeg liker at stanga er spenstig og morsom og fighte fisk med, hadde berkley Lightning i 10-30 grams 9 fot og var veldig fornøyd med den, eneste grunnen til at jeg bytter er fordi den er 5 år gammel nå og begynner å bli litt dårlig.

Jeg vil kanskje øke til 10 fots stang, men 10 - 30g vekten var jeg ganske fornøyd med, så har dere noen forslag? Glemte å nevne pris, helst rundt 1000, ikke stort mer enn 1500

Takk for svar på forhånd! :)

Villmarksbutikken selger Shimano Speedmaster BX 300MH til halv pris akkurat nå! Bedre stenger har jeg vanskelig å tro at du får til under 1500 kr. Disse er tredelte, har meget god spenst og balanse og kombinerer kanskje bedre enn noen andre stenger på markedet forholdet lav vekt og styrke. Ellers kan jeg trygt anbefale Beastmaster CX 300M. Overraskende lett og spenstig stang.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville se litt på beastmaster stengene, men så at det var mye forskjellige tall og bokstaver i enden av navnet, så skjønner ikke helt hvilken variant dere mener med ''beastmaster'', er det dx som er oppgradering fra den originale?. skjønner ikke helt forskjellen på de, men vurderer å kjøpe denne: http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Stenger/Haspelstenger/Shimano/Beastmaster/Shimano-BeastMaster-DX-300M-10--10-30g-2-delt-148434-p0000079842

Hvordan er den å fiske med isåfall, er den spenstig eller er den mer stiv?

Det jeg ikke likte med speedmaster stengene var at de ikke hadde 10 fots og 10 - 30g, men hva er forskjellen på den og beastmaster

Endret av Skare
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville se litt på beastmaster stengene, men så at det var mye forskjellige tall og bokstaver i enden av navnet, så skjønner ikke helt hvilken variant dere mener med ''beastmaster'', er det dx som er oppgradering fra den originale?. skjønner ikke helt forskjellen på de, men vurderer å kjøpe denne: http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Stenger/Haspelstenger/Shimano/Beastmaster/Shimano-BeastMaster-DX-300M-10--10-30g-2-delt-148434-p0000079842

Hvordan er den å fiske med isåfall, er den spenstig eller er den mer stiv?

Det jeg ikke likte med speedmaster stengene var at de ikke hadde 10 fots og 10 - 30g, men hva er forskjellen på den og beastmaster

Speedmaster er en mer påkostet serie enn Beastmaster, noe som synliggjøres i form av spenstigere klinger, høyere kvalitet på ringene og bedre korkkvalitet, for å nevne det viktigste. Speedmasterstanga jeg foreslå er riktignok litt kraftigere enn Berkleystanga du er vant med, men når du er ute etter en stang som hovedsaklig skal brukes til kastevekter rundt 30 g. vil jeg på det varmeste anbefale en stang som er beregnet på litt høyere maks kastevekt. Jeg er helt sikker på at du vil få en aha-opplevelse når det gjelder kastelengder og presisjon med Speedmasterstanga kontra Berkleystanga du har brukt tidligere, både ved å øke stanglengden med en fot og ikke minst velge en litt kraftigere stang.

Audiosan har enkelt og greit beskrevet forskjellene på Beastmasterstengene og min Beastmaster CX er altså ikke den nyeste modellen, men den jeg anbefaler på bakgrunn av egen erfaring hvis du ikke vil ha en kraftigere stang enn den gamle Berkley'en.

Den nye Beastmaster DX har jeg ikke kikket nærmere på ennå, men her ser jeg at stangvekta har økt med over 10% i forhold til CX og da er det verdt å nevne at en litt kraftigere Speedmaster er litt lettere.. Hvis dét skulle ha noe å si.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg da tar speedmasterstanga i 7 - 21 gram, hvordan vil det være å fiske med 30 grams sluker med denne da, burde jeg heller ta 15 - 45 gram hvis jeg skal fiske sjøørret med 18 grams møre silda f eks? Er det stor risk for å knekke stanga hvis jeg fisker med 30 grams sluk når den er beregnet for 7 - 21 eller må jeg gå høyere for at det skal være noen risk? Jeg vil at stanga skal være ganske lett så det blir morsomt å fighte fisk med den, selvom det bare er en makrell på 6 - 700 gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg da tar speedmasterstanga i 7 - 21 gram, hvordan vil det være å fiske med 30 grams sluker med denne da, burde jeg heller ta 15 - 45 gram hvis jeg skal fiske sjøørret med 18 grams møre silda f eks? Er det stor risk for å knekke stanga hvis jeg fisker med 30 grams sluk når den er beregnet for 7 - 21 eller må jeg gå høyere for at det skal være noen risk? Jeg vil at stanga skal være ganske lett så det blir morsomt å fighte fisk med den, selvom det bare er en makrell på 6 - 700 gram.

Tenk først og fremst at slukvektene du bruker mest skal ligge innenfor oppgitt anbefalt kastevekt, men det er for all del mulig å tøye grensene med en Speedmaster!:) Du vil nok ikke oppleve at stanga knekker i kastet hvis du legger på 10 g. i forhold til hva stanga er beregnet på, men kastelengder og presisjon blir betydelig svekket.

Jeg skjønner godt at du er skeptisk til å velge en kraftigere stang enn du er vant med og synes er ideelt, men jeg vil ikke at du skal gå i samme fella som jeg har gjort ved å velge for lett utstyr...

En 300MH vil gi deg plenty med fiskeglede selv om makrellen ikke er stort større enn halvkiloen, og du har samtidig muligheten til å øke kastevekta til 40 g. når du får en frisk bris midt i trynet!:)

Endret av FiskeKnut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har hørt noen si, det ideelle er å fiske med sluker 5 gram over eller under hva den er beregnet for, og jeg fisker mye torsk med atomsilda 35 gr og slukhalsen 35 g, og sjøørret med møresilda i 18 og 22 gram, så 14 - 40 hadde nok passa ganske fint det og. Men min eneste bekymring da er, blir den for stiv? Og hva slags aksjon har speedmaster stanga? Jeg hadde en som var 1/4 aksjon og den likte jeg ikke helt, liker best 2/4 og kanskje 3/4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har hørt noen si, det ideelle er å fiske med sluker 5 gram over eller under hva den er beregnet for, og jeg fisker mye torsk med atomsilda 35 gr og slukhalsen 35 g, og sjøørret med møresilda i 18 og 22 gram, så 14 - 40 hadde nok passa ganske fint det og. Men min eneste bekymring da er, blir den for stiv? Og hva slags aksjon har speedmaster stanga? Jeg hadde en som var 1/4 aksjon og den likte jeg ikke helt, liker best 2/4 og kanskje 3/4

Speedmasterstengene ligger i underkant av 3/4. Jeg er helt sikker på at du vil bli skeptisk til en 300 MH første gang du monterer stanga og tester spensten... Men i praktisk fiske med de kastevektene du viser til, er jeg sikker på at du blir overbevist!:) Vurder gjerne en 270 M også, men jeg ville valgt 300MH.

Bruker til sammenligning en 300ML til fjellfiske etter ørret og da er ideell kastevekt 10-18 g. En 270M er kanskje best egnet til SØ-fiske, men må du frem med tyngre skyts enn 30 g. vil du velge klokt i en 300MH.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker KUN Berkley Skeletor stengene. Utrolig herlige å kaste med, å kjøre fisk på.

Spørs jo hva du skal fiske med i enden av snøret, men til sjøørret å sjøen generelt bruker jeg 10 fots 2-12g stanga. Denne bøyer seg skikkelig på sprek fisk :)

Jeg har også 10 fots 8-32g, men denne blir oftest værende i bilen.

Koster alt fra 1000-1700 kr, billigst på skittfiske.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.