Gå til innhold
Fiskersiden

Hva anser du som en bra fiskeplass for sø?


 Share

Recommended Posts

Hei, jeg sliter med å finne bra plasser til fiske av sjøørret. Derfor lurer jeg på hva dere ser etter når dere finner fiskeplasser. Jeg fisker fra båt og nå om sommeren er det vel kanskje bedre ute på dypet, men hva skal man se etter der da? Har ikke så veldig trua på å slenge ut midt ute i åpent hav, selvom folk sier de jakter sild og brisling der om sommeren. Burde jeg kanskje oppsøke noen skjær og øyer og prøve litt rundt der?

Noe jeg også lurer veldig på er hva spiser sjøørreten til forskjellige tider av året? Jeg har en jeg har fiska litt med som får mye mer fisk en meg, jeg tror det er fordi han vet hva han skal imitere, f eks om våren fisket han mye med børsemark imitasjoner og dro i land masse fisk, og nå om sommeren bruker han mye tobis. Men jeg syntes det var vanskelig å anskaffe informasjon om sjøørretens føde på nettet.

Takk for svar på forhånd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tro du er inne på noe når du nevner øyer og skjær. jeg tror steder med bra med strøm eller annen fart i vannet er bra dvs øyer, odder, skjær, grunner og sånt. plasser med nærhet til dypt, trygt og kjøligere vann er heller ikke dumt(ofte er det jo dypt rett ved skjær og odder). og det er nok riktig som du sier at de største ofte går ute i de frie vannmassene å jager sild og brisling. det krever absolutt litt pannben(som svenskene sier) å denge sluk etter de der. dorging er jo en litt mer brukt metode, men jeg er helt enig i at ikke noe slår hugget av en større sildespiser på spinn/flue. min fremgangsmåte når jeg jager sommer-sø`en er å veksle mellom økter med rask dorging (ute i pelagien og innom skjær, odder og sånt) og økter med spinn fra driftende båt ved skjær, odder og sånt. da får man litt mer variasjon i sakene og orker lenger.

noe å legge merke til når man er ute på sjøen er strømstriper(eller hva man skal kalle de?), dvs de lysere stripene på overflata. plankton og annet smått samles ofte langs slike og dermed kommer sild og brisling dit. da er det ikke lenge før rovfisken innfinner seg. så noen dorgerunder eller drifter med spinnfiske langs strømstripene kan lønne seg.

når det gjelder vær og vind, så er det nok bedre med litt action her også; gjerne grått vær med litt vind som gir mer O2 i vannet og bittelitt avkjøling. direkte sollys fra høy sol er ikke det sø`en liker best. men jeg har fått sø på blankstille solvarme dager også. til og med på grunna inne mellom båtrafikken.

hva søèn spiser om sommern? man kan kanskje heller spørre seg hva spiser ikke sø`en om sommern? mattilbudet om sommern er enormt i sjøen og søèn tar for seg av det meste, alt fra små tanglopper til sild og annen småfisk. men de ulike byttene finnes ikke alltid på alle plasser. tanglopper, kutlinger, reker og mange andre småfisk finnes mest nærme land og på grunnere vann. mens sild og brisling jo mest stimer rundt lenger ute på dypet og spesielt steder hvor plankton(maten deres) samles av strøm og vind. vanntemperaturen og sollyset bestemmer ofte hvor søèn synes det er behagelig oppholde seg, nesten mer enn hvor maten er. Søèn kan altids ta et kortere raid inn i for varmt vann for å ete, men den vil gjerne tilbake til kjøligere vann igjen. Så det er kanskje mer sannsynlig at en sø spiser tanglopper eller annen nær strandkanten-mat om natta enn at den gjør det midt på dagen, i sola. i hvert fall de litt større fiskene. om kvelden, natta og morgenen derimot kan man treffe på søèn inne ved land. men de store sildespiserne følger ofte sildestimmene ute i pelagien dag og natt og må jaktes der eller ved frittliggende skjær og holmer i nærheten av dypt vann.

dæven, detta blei mye! skrivekløe gitt. håper det blei noe fornuftig ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.