Gå til innhold
Fiskersiden

9 fot stang vs 10 fot stang til sjøørret


 Share

Recommended Posts

Jepp ;) Men er redd for at 7 - 21 blir for lite og 14 - 40 for mye, så hvis jeg hadde gått ned til 9 fot er det en variant med 10 - 30 som er perfekt, men vil mye mer ha 10 fot stang så jeg har et lite dilemma <_<

Den ser jeg, men med en 270M tør jeg påstå at du har en bedre egnet stang til ditt fiske enn en 300ML. Tenker du kastelengder når du er skeptisk til å gå ned en fot? 30 g: 270M kaster klart lenger enn 300 ML. 18 g.: Tror ikke du vil merke nevneverdig forskjell..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes ikke det er så stor forskjell på 9 og 10fots stenger. synes man må hoppe fra 9 til 11 fot for å virkelig merke forskjell.

sjøl bruker jeg mest 9,6fot stenger til sø-fiske, i hvert fall fra land. da er oftest en stang med 5-20gr kastevekt som blir brukt og den synes jeg gjør jobben veldig bra. har sjelden bruk for mer enn 25gr kastevekt etter sø der jeg fisker fra land og da duger den bra.

når jeg fisker fra båt bruker jeg oftest kortere stenger på 8fot og de tåler gjerne litt mer kastevekt, sånn opptil 30-40gr. dette fordi jeg ofte går etter større sø som jeg satser på spiser sild. derfor bruker jeg ofte større sluker. men den nevnte 9,6fotern med kastevekt 5-20gr brukes også i båt innimellom selv om den tar litt mer plass enn de korte stengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nøyaktig 10år som aktiv landbasert sjøøøret-fisker på samvittigheten og har hatt minst dobbelt så mange stenger iløpet av de ti årene.

Har nå 2 stenger jeg benytter. 2 shimanoer på 9 og 10 fot.

9fotern blir brukt når jeg vader, høres kanskje litt rart ut siden man er sikker på at man ikke har noe vegetasjon bak seg, men det er rett og slett fordi det er mer praktisk når man skal gi liv til sluken med små spinnstopp, rykk og napp.

10fotern blir til gjengjeld benyttet når jeg står på svaberg eller bare litt over vannflata. Spissen peker alltid ned mot vannet for å sørge for at sluken ikke surfer i overflata pga. den høye hastigheten på innsveivinga, og har funnet ut at de ekstra 30 centimeterne hjelper ofte til !

SÅ.. heller gå for begge ? Nå er jo sjøørretsesongen stort sett ferdig for i år (ihvertfall fra land) så hvorfor ikke vente til oktober-november og kjøpe begge to på tilbud ? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellene er nokså marginale på de omtale stengene.

Beastmaster 270M oppleves som mer distinkt (fast i fisken) enn 270ML når man fisker med sluker i den øvre enden av vektskalaen. 300ML vil etter møtet 270M oppleves som ei stang med betydelig dypere aksjon. Alle stengene er selvfølgelig gode. Tilslutt kun ett spørsmål om personlige preferanser.

Selv bruker jeg mye Speedmaster BX 270M og Aspire CX 300/330MH etter sjøørreten. Sluker og andre agn i vektstørrelsen 15 - 35 gr.

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får lenger kast jo lenger stanga er men du får mindre kontroll..ei 270 stang med mid flex,rask aksjon og riktig styrke til slukvekt kaster laaaaaaaaaaaangt...trenger ikke 300 etter mi meining du får kansje 10 meter lenger kast men mister feel,presisjon og vekta på heile faenskape går opp

Endret av Shidaiwabu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg fått 10 meter lenger kast kast med å gå opp en fot hadde samtlige av mine stenger vært minst en fot lengre :)

Ja det kommer jo ann på kor god/dårlig du er til å kaste også, kaster du 20 meter med ei 270 stang kaster du ikke 10 meter lenger med ei 300 men er du oppi 60 meter med 270 stang får du sikkert 10 ekstra meter med 300 men den må jo ha like rask aksjon osv også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Nei, 7-21g synes jeg er perfekt også til fjellfisket. Brukte den i hele sommer på Nordkalotten. Kaster fint sluker på 20-25g med den. 12-18g sluker fungerer svært bra. Har forsøkt mange stenger opp gjennom, men dette er den desidert beste stanga til nå.

DSC_2284.jpgKilosørret på Laksefjordvidda kjøres i et innos i sommer

:)

Endret av Bjarne HS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.