Gå til innhold
Fiskersiden

Ny stang for ferskvannsfiske


Lar51986
 Share

Recommended Posts

Hei

Jeg trenger noen tips til fiskestang. Skal brukes hovedsaklig til innlandsfiske av ørret og røye, men bør kunne ta gjedde av en vis størrelse også 10-15 kg.

Fiske vil i hovedsak skje med spinnere og mark, men også mulighet for fiske med andre typer sluk, og fiske vil skje i fra land.

Har kikket litt på Shimano Beastmaster serien, men synes det er vanskelig å velge da det er så mye å velge mellom:

- Hva er beste lengde på stang?

- Teleskop eller delt stang?

- Hvor mange deler om man skal ha stang i deler?

- Hvem er best egnet til lange kast?

- Åpen eller lukket haspelsnelle?

Så tips til en stang og haspelsnelle for gode kast mottas gjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beastmaster er fine greier. Flerdelt en fordel når du skal ha stanga med på tur. Heller flerdelt en teleskop. Ei standard ørret / røyestang vil være kastevekt opp til kanskje 15g, men ettersom den også skal brukes til litt kraftigere fiske ville jeg gått litt opp. Selv har jeg ei lawson norwegian 9 fot 5-25g som fungerer glimrende som allroundstang, men en beastmaster i lignende utgave vil selvsagt også være bra. Helt klart åpen haspel framfor lukket.

Kastelengde avhenger av flere ting, lengde på stanga, spensten, vekt på agn og ikke minst snøretykkelse. Til ei stang som nevnt ovenfor ville jeg brukt ei snelle i 2500 klassen med multisnøre på rundt 0,12 og nylonfortom på ca 0,25.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beastmaster er fine greier. Flerdelt en fordel når du skal ha stanga med på tur. Heller flerdelt en teleskop. Ei standard ørret / røyestang vil være kastevekt opp til kanskje 15g, men ettersom den også skal brukes til litt kraftigere fiske ville jeg gått litt opp. Selv har jeg ei lawson norwegian 9 fot 5-25g som fungerer glimrende som allroundstang, men en beastmaster i lignende utgave vil selvsagt også være bra. Helt klart åpen haspel framfor lukket.

Kastelengde avhenger av flere ting, lengde på stanga, spensten, vekt på agn og ikke minst snøretykkelse. Til ei stang som nevnt ovenfor ville jeg brukt ei snelle i 2500 klassen med multisnøre på rundt 0,12 og nylonfortom på ca 0,25.

Hei takk for svar, har tenkt litt på denne.

Er multisnøre lite egnet til å knytte direkte på sluken/spinneren ettersom du vil ha nylonfortom? Kan forstå at man må bruke fortom ved gjeddefiske, men det er vel stålfortom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan knyte multi rett på sluken, men det er mange fordeler med å bruke fortom. Går fisken bak en stein ryker multi tvert av. Nylon demper rykk. Ytterste del av snøret slites ved bruk og bør kuttes av og til. Med fortom slipper du å kutte dyr multi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vel litt feil å omtale multifilament som om det skulle være like skjørt som det tynneste ****hår.... det er det nemlig på ingen måte!

0,12mm multi kan du utmerket godt knyte rett i sluk eller sluklås. Kanskje ikke det smarteste på gjeddejakt, da må enten fortommer til, eller enda grøvre multi. Derimot er det riktig at multifilament har mindre toleranse i møte med svært skarpe steiner enn enkelte harde sorter mono.

Multifilament er svært glatt. Den tradisjonelle sluk-knuten bør ikke brukes med mindre du lager den med to tørn gjennom øyet og ett par ekstra surringer. Palomar-knuten (også kalt Fireline-knuten) er derimot både svært enkel, knutesterk og sitter som ett skudd på multi)

Det folk ofte gjør er å bruke tynn multi som hovedline og spleiser på noen meter med mono eller fluorocarbon ytterst mot sluk. Man oppnår da en rigg som gir lange kast grunnet den syltynne multien, den glassklare fortommen vises kanskje ikke like godt for fisken og samtidig har man grei slitestyrke.

Du bør ha ei stang med så få deler som mulig. Likevel vil det av hensyn til transport være nyttig om stangen ikke er én lang stokk på 3 meter (vanskelig å tre igjennom krattskauen på vei inn til skogstjernet).

En to-delt 8 eller 9 foter er grei for fisket du skisserer. Vær oppmerksom på at ei 8 fot 3-14gram Beastmaster vil føles betydelig mer disktinkt og fast i fisken enn samme stang i 9 fot. Derfor vil 9 fotern føles roligere og mykere når du kaster myke kast med splitthaggel og mark, men kanskje litt slaskete enn 8 fotern når du står og denger sluk.

Jeg ville kanskje gått for en ni-foter 7-21 gram for å ha litt mer ryggrad i bakhånd for gjeddefisket. Gir deg også flere valgmuligheter i forhold til dupp/bombarda-fiske. Samtidig kaster man også utmerket godt 4 grams spinnere og lette mark-tacler med ei Beatsmaster 7-21gr.

Av snelle vil du ha ei åpen haspel-snelle med frontbrems. Shimano størrelse 2500 er nevnt, eller tilsvarende av annet merke. Få gjerne ei snelle som har ekstra spole. Du kan da ha en spole med litt grøvre skyts for gjedde og fjellfiske, og en spole for finfiske med småkrims og mark.

Tvi-tvi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vist du skal ta 10-15 kilo fisk i tillegg til ørret kan du bare glemme 3-12 grams stenger som er egnet til lett fiske ..du trenger http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Stenger/Haspelstenger/Abu-Garcia/Veritas/Abu-Garcia-Veritas-10-2--8-32g-Haspelstang-148930-p0000080341 eller no lignende til allaround fiske

Endret av Shidaiwabu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vist du skal ta 10-15 kilo fisk i tillegg til ørret kan du bare glemme 3-12 grams stenger som er egnet til lett fiske ..du trenger http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Stenger/Haspelstenger/Abu-Garcia/Veritas/Abu-Garcia-Veritas-10-2--8-32g-Haspelstang-148930-p0000080341 eller no lignende til allaround fiske

Går det greit med 7-21 g eller må man opp i 10-30 g

Blir vel litt feil å omtale multifilament som om det skulle være like skjørt som det tynneste ****hår.... det er det nemlig på ingen måte!

0,12mm multi kan du utmerket godt knyte rett i sluk eller sluklås. Kanskje ikke det smarteste på gjeddejakt, da må enten fortommer til, eller enda grøvre multi. Derimot er det riktig at multifilament har mindre toleranse i møte med svært skarpe steiner enn enkelte harde sorter mono.

Multifilament er svært glatt. Den tradisjonelle sluk-knuten bør ikke brukes med mindre du lager den med to tørn gjennom øyet og ett par ekstra surringer. Palomar-knuten (også kalt Fireline-knuten) er derimot både svært enkel, knutesterk og sitter som ett skudd på multi)

Det folk ofte gjør er å bruke tynn multi som hovedline og spleiser på noen meter med mono eller fluorocarbon ytterst mot sluk. Man oppnår da en rigg som gir lange kast grunnet den syltynne multien, den glassklare fortommen vises kanskje ikke like godt for fisken og samtidig har man grei slitestyrke.

Du bør ha ei stang med så få deler som mulig. Likevel vil det av hensyn til transport være nyttig om stangen ikke er én lang stokk på 3 meter (vanskelig å tre igjennom krattskauen på vei inn til skogstjernet).

En to-delt 8 eller 9 foter er grei for fisket du skisserer. Vær oppmerksom på at ei 8 fot 3-14gram Beastmaster vil føles betydelig mer disktinkt og fast i fisken enn samme stang i 9 fot. Derfor vil 9 fotern føles roligere og mykere når du kaster myke kast med splitthaggel og mark, men kanskje litt slaskete enn 8 fotern når du står og denger sluk.

Jeg ville kanskje gått for en ni-foter 7-21 gram for å ha litt mer ryggrad i bakhånd for gjeddefisket. Gir deg også flere valgmuligheter i forhold til dupp/bombarda-fiske. Samtidig kaster man også utmerket godt 4 grams spinnere og lette mark-tacler med ei Beatsmaster 7-21gr.

Av snelle vil du ha ei åpen haspel-snelle med frontbrems. Shimano størrelse 2500 er nevnt, eller tilsvarende av annet merke. Få gjerne ei snelle som har ekstra spole. Du kan da ha en spole med litt grøvre skyts for gjedde og fjellfiske, og en spole for finfiske med småkrims og mark.

Tvi-tvi.

Er det noen som har erfaring med denne snellen? Ser den er kåret til best i test.

Er det stor forskjell på slike sneller i forhold til pris når det kommer til kvalitet.

Hvilken fordel gir frontbrems kontra bakbrems?

Endret av Lar51986
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørret og røyefiske er ikke kompatibelt med gjeddefiske med rekordfisk som mål! Du trenger rett og slett to sett fiskeutstyr for dette.

Derimot så kan du fint berge selv ganske så stor gjedde på typisk ørretutsyr + gjeddefortom.

Som nevnt tidligere ville jeg valgt en 9 foter med kastevekt 7-21gram. 10-30 er også kurant, men bør bare velges om du i hovedsak fisker med agn fra 15 gram og oppover.

Søk deg fra til tester av haspelsneller...der vil du i hovedsak se at det bare er marginelle forskjeller mellom sneller i samme prisleie med tanke på opplevd kvalitet og bruksegenskaper. Ingen regel uten untak selvfølgelig.

Forbrems kontra bakbrems er i hovedsak opp til egen smak og behag, gjerne basert på hva man er vant med fra tidligere utstyr. Som regel er det plass til litt større bremseskive® på en frontbremset snelle som jo gir rom for både bedre og jevnere brems.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg går for denne stangen, en SpeedMaster BX Spin 270ML 9' 7-21g

Tenkte egentlig å gå for en Beastmaster da den er noe billigere, men fant ikke noe annet enn 2-delt som blir litt upraktisk å dra rundt på når man har 9' stang og Beastmaster reisestengene har alt for mange deler etter min smak.

Noen som har erfaring med Speedmaster-serien?

Hvilken fordel skal alle disse stanghullene til SpeedMaster stangen ha? Det er sju stk bare på øverste del på den jeg har linket til her.

Om noen har tips til andre stenger i typen 9' med kastevekt på 7-21 g og da helst 3-delt med samme kvalitets område som Beastmaster mottas det med stor takknemlighet.

Synes prisen på SpeedMasteren er på smertegrensen.

Endret av Lar51986
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en speedmaster 9' 3-14 grams som overtok etter beastmsster med samme klassifisering. Fantastiske stenger, og bruker i dag beastmastern nesten like mye som speedmastern:p at beastmastern er 2-delt har jeg aldri opplevd som ett problem, eneste er når jeg sksl ha den i bagasjerommet i bilen, der passer speedmastern bedre hehe:p

Ser det nevnes at man skal ha ei stang i så få deler som mulig. Det er info jeg også har hørt flere ganger. Men av nysgjerrighet: Hvorfor er så å si alt av fluestenger 4-delt, billige og dyre stenger... ?

Forøvrig så anbefaler jeg beastmaster på det aller varmeste til venner og familie! Fantastisk stang til prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en speedmaster 9' 3-14 grams som overtok etter beastmsster med samme klassifisering. Fantastiske stenger, og bruker i dag beastmastern nesten like mye som speedmastern:p at beastmastern er 2-delt har jeg aldri opplevd som ett problem, eneste er når jeg sksl ha den i bagasjerommet i bilen, der passer speedmastern bedre hehe:p

Ser det nevnes at man skal ha ei stang i så få deler som mulig. Det er info jeg også har hørt flere ganger. Men av nysgjerrighet: Hvorfor er så å si alt av fluestenger 4-delt, billige og dyre stenger... ?

Forøvrig så anbefaler jeg beastmaster på det aller varmeste til venner og familie! Fantastisk stang til prisen.

Hadde opprinnelig lyst på Beastmaster selv, da jeg synes Speedmaster blir i overkant dyr, men Beastmaster leveres kun som 2-delt eller som det reneste byggesettet som reiseversjonen av Beastmaster er i den lengden jeg har tenkt å ha.

Føler det kan bli noe upraktisk å dra rundt på en 2-delt stang om man skal gå et stykke fra bilen, men du som har SpeedMaster kan kanskje forklare hvorfor den har så mange stanghull og hvilken fordel skal det gi?

Så om noen har tips til 3-delt stang med lengde 9' med kastevekt rundt 7-21 g som har samme kvalitet som Beastmaster til rundt samme pris mottas det med stor takknemlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende at jeg er litt snål, men jeg merker liiite forskjell på BM og SM... Beastmastern virker mere solid, speedmastern er nok hakket mere presis, langkastende. Men hadde jeg hatt 2000,- hadde jeg heller kjøpt meg beastmaster på nytt ogjen, og brukt den siste tusenlappen på noe skikkelig unyttig!!!:)

En annen tredelt stang som er bra, er lawson arctic trout, tredelt. Den kan du innimellom få til under en tusenlapp. Kjøpte en selv, 4-16 gram. Ga den til onkelen min, da hans stang var noe gammelt lørv, og jeg har 4 stenger fra før:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende at jeg er litt snål, men jeg merker liiite forskjell på BM og SM... Beastmastern virker mere solid, speedmastern er nok hakket mere presis, langkastende. Men hadde jeg hatt 2000,- hadde jeg heller kjøpt meg beastmaster på nytt ogjen, og brukt den siste tusenlappen på noe skikkelig unyttig!!! :)

En annen tredelt stang som er bra, er lawson arctic trout, tredelt. Den kan du innimellom få til under en tusenlapp. Kjøpte en selv, 4-16 gram. Ga den til onkelen min, da hans stang var noe gammelt lørv, og jeg har 4 stenger fra før:p

Lawson Arctic Trout har samme pris som SpeedMaster for 9' lengde hos skittfiske.no, må følge med på salg for å finne den til under tusenlappen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at en stang har flere deler gjør den ikke til en dårligere stang. Det tar bare noen sekunder lengre tid å sette den sammen og ta den fra hverandre.

Den 5 (6) delte Beastmasteren min er helt klart mer spenstig og gir lengre kast en alle andre stenger i samme prisklasse jeg har sammenlignet med. Blir neppe noengang å kjøpe en todelt stang igjen da jeg ikke ser noen hensikt i dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg går for denne stangen, en SpeedMaster BX Spin 270ML 9' 7-21g

Tenkte egentlig å gå for en Beastmaster da den er noe billigere, men fant ikke noe annet enn 2-delt som blir litt upraktisk å dra rundt på når man har 9' stang og Beastmaster reisestengene har alt for mange deler etter min smak.

Noen som har erfaring med Speedmaster-serien?

Hvilken fordel skal alle disse stanghullene til SpeedMaster stangen ha? Det er sju stk bare på øverste del på den jeg har linket til her.

Om noen har tips til andre stenger i typen 9' med kastevekt på 7-21 g og da helst 3-delt med samme kvalitets område som Beastmaster mottas det med stor takknemlighet.

Synes prisen på SpeedMasteren er på smertegrensen.

Jeg har stanga du linker til, i tillegg til "haugevis" av andre Speed/ og Beastmastere fra nåværende og tidligere generasjoner. Største forskjellen på de to seriene er at Speedmaster oppleves som betydelig raskere og mer distinkt i måten emnet jobber under kast og kjøring av fisk. Aksjonsmessig skinner det klart gjennom at Beastmaster er bygget med formålet for øyet å tåle en solid trøkk (gjerne fra litt uvøren bruk og frilynt syn på hvilke kastevekter stanga "bør tåle") der Speedmastern på samme måte forteller at den er ei mer spissa og optimert slukstang rett fra fabrikk. Ett finfiske instrument som lar deg prikkaste rett i vak, gang på gang om du er stå nok på hånda og greier å porsjonerere ut rett mengde kraft. Denger du 30 grams sluker med Speedmastern vil den knake godt i karbonen og fortelle deg at du er over vektgrensa - gjør det samme med Beastmastern og eneste forskjell er at stanga bøyer seg i U i kastet og møter deg med 15 minutters stangvibrering etter at sluken ble sendt ut over fjorden - den tåler juling, men noe finfiske-instrument er det definitivt ikke. Få en 8 kilos livat torsk på Beastmastern og stanga går rett i knelemodus og blir der til du har taua inn fisken på snella. Samme fisk på Speedmastern og det spenstige stangemnet vil hjelpe betydelig med å trette ut fisken.

Når det er sagt så maler jeg med skikkelig brei pensel her, begge stengene er knall gode.

Det at en stang har flere deler gjør den ikke til en dårligere stang. Det tar bare noen sekunder lengre tid å sette den sammen og ta den fra hverandre.

Den 5 (6) delte Beastmasteren min er helt klart mer spenstig og gir lengre kast en alle andre stenger i samme prisklasse jeg har sammenlignet med. Blir neppe noengang å kjøpe en todelt stang igjen da jeg ikke ser noen hensikt i dem.

Hvor mange haspelstenger "på aller øverste, nest øverste og tredje øverste hylle" er noe annet enn 2-delt? Tenk litt over hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange haspelstenger "på aller øverste, nest øverste og tredje øverste hylle" er noe annet enn 2-delt? Tenk litt over hvorfor.

Nå ligger vel både Beastmaster og Speedmaster langt utenfor den lista der...

Husker ikke hvor det var jeg så testen, men tror det var i et Norsk fisketidskrift. De testet flere stenger for normale fiskere der man kunne velge mellom 2 delte og flerdelte. Forskjellen var marginal. Dette kom av at stenger produsert de siste årene har holker som ikke stiver av stangemnet på samme måte som før i tiden. Stangemnene er også beregnet på at det er flere holker.

Endret av BAN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.