Gå til innhold
Fiskersiden

Fortvilet "nybegynner"


JoJeep
 Share

Recommended Posts

Er oppvokst ved Selbusjøen i Sør-Trøndelag og har fisket der så lenge jeg kan huske. Alltid fra den samme elendige robåten som jeg etter hvert bygde opp ett intenst hat ovenfor, hadde 58km2 sjø til rådighet men pga håpløs båt og ustabil 4hk påhenger fikk jeg aldri fisket i mer en 5% av sjøen. Fisk fikk jeg, men ørretrekorden står enno på 1.7kg. Så for noen år siden handlet familien inn større båt, som jeg raskt utrustet med elmotor, ekkolodd, dyprigg og trollingstang. Nå skulle storørreten taes!! Men her sitter jeg, godt ute i 3. sesongen med utsyret og skjønner at jeg har ikke peiling på når, hvor og hvordan jeg skal ta de store?? Fisk får jeg, når jeg besøker de gamle sikkerstikkene, gjerne langs land på mellom 3-6 meters dybde. Har så langt i sommer 4 fine halvkilos ørreter og ei gjedde på 5,5 på samvittigheten. Men hvordan fisker man effektivt etter de store?

Noen her som har erfaring fra Selbusjøen? Har observert ett par båter med planerboard og diverse fancy utstyr i sommer, og vet at det er tatt en del 3kg+ ørreter. Er det noen herifra?

Litt info for de som ikke er kjent i sjøen: Opprinnelig bare ørret, røye og lake. ørekyt kom for ca 20 år siden og gjedda 8-10 år siden. Stort sett leirebunn og maks 30m dypt i østenden av sjøen der jeg fisker mest, lengre vestover har det ett stort åpent parti noe dypere før de til slutt blir som en vestlandsfjord, fjellet stuper rett ned i vannet og flater ut på mellom 100 og 200 meters dyp. Mye fisk på loddet inne på grunne partier og lite eller ingenting ute på åpen sjø, men stoler ikke 100% på det (billigste jeg fant..) Dog har jeg sett stimer med store ekko på 40-50m enkelte steder (lake?). Spesielt for året er veldig brunt vann med dårlig sikt og mye gress/grønske.

Har 3 enkle haspelstenger jeg bruker til å dorge wobblere med i overflaten, samt en dedikert trollingstang jeg setter på riggen. Har fisket med Stacker noen ganger men da må jeg bruke ene haspelstanga på riggen og det blir for mye knot! Kjøpte nylig en mini-dodger men ikke fått tid til å prøve ut den ennå.

Så...noen tips? Gjerne for hvordan man tar stor gjedde og røye også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å få kontakt med de som troller i Selbu, de deler helt sikkert av hva som funker og ikke funker. Les så mye du kommer over av info på nettet. Det ligger info i hauger og lass på forumet til trollingforbundet. Der kanskje du finner flere trøndere som troller. Ikke gi opp. Behersker du godt engelsk, så er det mange gode utenlandske forum også. Alt du trenger å gjøre er å Google "Trolling", "planerboard", eller "trolling trout".

Ellers kjenner jeg lite tll Selbusjøen, har bare kjørt langs den noen ganger.

Skit fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ingen erfaring med Srlbu dessverre.

Enig med Sverre, prøv å "elge" deg innpå de andre som troller der. Er du heldig kan du kanskje få være med en av de andre ut en sving, en slik tur med en lokal helt gir ofte mer læring enn flere hyllemeter med bøker. :)

Høysommer er som regel likestilt med trolling sen kveld, natt og tidlig morgen. Kom deg ut i 9-10 draget på kvelden nå med termos full av kruttkaffe og prøv et pass natten i gjennom til 7-8 draget på morgenen. Om natten er det gjerne ting med siluett på flatline som gjelder, personlig favoritt til nattfiske er Tomic Tubby.

Til pelagisk trolling er ekkoloddet ditt gull verdt til å finne byttefisken. Prøv å finne områder der byttefisken står tett, helst i kompakte baller som kan tyde på at de er redde og blir jaktet på. Dersom ekkoloddet ditt takler det, sett dybdeskalaen på 0-30 meter så du får bedre oppløsning enn hvis du har hele vannsøylen på skjermen. (Det er ikke alle ekkolodd som takler dette.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Been a couple of days on Selbusjøen lately (friday and sunday), Primary target was gjedde around Garbergselva chucking frogs around the channels in the grass with a couple of short trolling runs (2 stroke motor not ideal).

Friday was 25C and cloudy and the fishing was good. only 3 fish onboard but contact with at least 10, many lost right by the boat. Only took 2 short trolling runs and hooked one decent gjedde and landed a little half kilo ørret.

Sunday was 32C and sunny, we tried everything, In the grass, open water, deep jigging and trolled (without rig) practically from Garberg-Mebønden-Hoøya-Selbustrand-Tømra-Garberg and all we caught was too much UVA and UVB. Not a single bite... if we don't count the thousands from horse flies and mosquitoes.

Namsenlaks from the forum was out a few times last week when it was cloudy and rainy and took some nice ørret... Maybe he will come with some tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Hei

Litt kjent med Selbusjøen, troller utpå der av å til og mulig du har sett båten også. Lett kjennbar med masse stenger i alle himmelrettinger. Troller stort sett ute i de frie vannmassene, og da ute etter de litt større ørreten. Var der i helga, med 3 ørreter som fangst, en beholdt pga kroking i øyet. Ingen store.

Vanntempratur ser ut som har mye å si. Fant masse fin fisk i sprangskitet på 20-30 meter men de var ikke aktive. Fisket da med voblere i overflaten, par sluker litt lenger ned og på down rigg, røyeblink, apex, spoon og vobblere. De vi fikk bet på overflate fiske...

Kan ikke komme allverdens råd, men lange slep på stille vann og prøv mye forskjellig. Var fryktelig mye rask i vannet så sjekk att du ikke har fått ting og tang på kroken. Da biter iallefall ikke fisken. Par blyparavaner er en god start for å komme litt under alt rasket på overflaten.

De store stimene på 30-40 kan fort være røye, om det var på sommeren.

lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CB dette er jo i dine hjemtrakter, har du noen tips?

Generelt ville jeg forsøkt rigg med apex 5.5 i sprangskiktet. Gjerne på dagtid, samt slengt et par stenger bak sideparavan med en husky og tomic bak. Farger aner jeg ikke der, men blått, hvitt og grønt er som regel bankers

Endret av Lord Flashheart
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 7 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.