Gå til innhold
Fiskersiden

Uer, kveite m.m.


matsb
 Share

Recommended Posts

Trur det bi Tekota 800LC bare for å gjør det "billig". Eller Tiagra 30 om man først skal opp i den prisen en Talica e på.

Talica 16 har jo alt for lite kapasitet for å fisk uer uansett

Sats på 700LC istedet.. Hilsen 1 som har erfaring med Tekota ;) Det er lite forskjell mellom de 2 , dog er 700 lettere og gjør like bra ( glimrende) jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fiska vi uer på 190 meter i går.Ville også valg ei Tekota 800 til den prisen snella har null problemer med å ta ei kveite eller to ikke minst er prisen helt grei.Har et par fiske kompiser som kjøpte 700 snella når den kom i salg i landet det må være ganske lenge siden snart 20år i fjord var ei av snellene på servise for første gang ikke dårlig det .Talica 16 skal jeg ikke utale meg så mye om ,men mi Talica 12 greide ca 12mnd med kveite fiske før den måtte tas ut av fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På de dybdene ville jeg ha valgt et annet snøre. Skjønner du vil ha 0.35 til kveita, men jeg synes det blir altor tykt til dypet. Ville heller valgt et snøre rundt 0.25. Om budsjettet hadde tillat det ville jeg ha valgt 2 sneller, en til kveite og en til uer. Kveite og uer er nesten ytterpunktene innenfor havfiske. Ville holdt meg langt unna tigra 30, den passer kun til håkjerring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. fikk jo tilslaget på en Tekota 800 LCM for 757kr, å ser ut som æ får ei til for samme prisen, så da kan det jo la sæ gjør :)

600LCM med 600-700meter 0.25 til uer, og ei 800LCM med mono til trolling og ei med multi til kveita.

0.35 eller bare gå for 0.50 multi på kveitesnella isåfall ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis kjøpte fireline på rundt 0,55 for havfiske. Snøret var selvsagt sterkt nok til å ankre opp båt med, men en test på slitestyrke viste at snøret ikke var mer holdbart en mitt PP 0,28. Vil derfor råde deg til å gå for maks 0,35 til kveite. Du må allikevel ha en solid monofortom for kveitefiske siden multien blir slitt i løpet av kort tid uansett tykkelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ned på en 4-5-600meter.

Her nord e uern mye større og mye dypere. (finn også små uer på grunnere vann her og da)

Tja.. fikk jo tilslaget på en Tekota 800 LCM for 757kr, å ser ut som æ får ei til for samme prisen, så da kan det jo la sæ gjør :)

600LCM med 600-700meter 0.25 til uer, og ei 800LCM med mono til trolling og ei med multi til kveita.

0.35 eller bare gå for 0.50 multi på kveitesnella isåfall ?

Hvis du skal ned mot 600 m. så må du antagelig har mer snøre enn 6-700 m. såfremt du ikke er veldig heldig med været og strømmen... klart hvis du ankrer opp så kan det sikkert strekke til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.