Gå til innhold
Fiskersiden

Nybegynner ferskvannsfiske, hva må jeg vite?


Alangaker
 Share

Recommended Posts

Hallo!

Ser det er mye erfaring ute å går så jeg prøver meg på en post. Jeg er helt ny innen ferskvannsfiske (og det lille jeg har av erfaring fra fiske tidligere kommer fra barndommen). Har nå endelig fått prøvd ferskvannsfiske for første gang, og er frelst uten å få noe på kroken enda.

Det jeg lurer på er hva du/dere med erfaring har å si til en fersking som meg. Hva er de 20% innen ferskvannsfiske som får virkelig fart på sakene?

Selv bor jeg rett utenfor Kristiansand i Vågsbygd, så farter en del rundt ved vannene her.

Setter stor pris på alle de tipsene jeg kan få :)

Endret av Alangaker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp :)

Etter min erfaring er ørreten en rask jeger som er mest bitevillig og aktiv ved ca 12 graders vann.

Det beste rådet jeg kan gi deg er å fiske dypere i denne sommervarmen for ørreten trekker mot temperaturer den trives.

Sluker i fargene kobber i solskinn og blanke sluker overskya vær har gitt meg mange flotte røde middager :)

Ørreten er en rask jeger så om du vil utelukke abboren kan du trygt sette opp tempoet på innsveivinga litt.

Mine favoritter er Latka sluken på 10 gr fra finske Kuusamo, kuf lippa spinneren på 7 gr fra samme produsent og de setta man får for en slikk og ingenting på europris med tre sluker/spinnere til ørret.

Det er nok det jeg har tatt mest ørret på.

Jeg lover deg at når du først har slåss med en ørret med dødsangst er du frelst :)

Har du noen oversikt over hva slags arter det er i de forskjellige vanna du fisker i blir det litt lettere for deg å legge en god plan.

Jeg fisker f.eks helt annerledes etter gjedde enn ørret.

Ser at du fisker i kr.sand/vågsbygd området.

Det er jo ikke kjempelangt fra Lillesand, så om du er i Lillesand/omegn kan du gjerne gi meg en melding her på forumet så skal jeg gjøre så godt jeg kan med å guide deg til å få noen ørreter på kroken.

Skitt fiske :)

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

et klassisk tips sånn midt i sommervarmen er å fiske tidlig på morran og på kvelden. generelt så liker de fleste fisk ikke sterkt sollys og jakter ofte mer i svakere lys.

et annet klassisk tips for bedre slukfiske er å legge inn noen spinnstopp i innsveivinga av sluken. det vil si at du stopper å sveive inn i noen sekunder før du fortsetter. ofte tar fisken når man starter igjen. det er flere teorier om hvorfor spinnstoppet er effektivt.

- spinnstoppet gir rovfisken en mulighet til ta byttet.

- byttet ser slitent ut når det stopper = lett bytte

- mange byttefisk svømmer gjerne med små innlagte pauser og spinnstoppet vil derfor imitere naturlig atferd.

ulike kunstagn vil oppføre seg ulikt ved spinnstopp pga vekt, flyte-synkekraft og form. det lønner seg derfor å teste litt ved bredden/båtkanten med de slukene man har for å se hvordan de ter seg i stoppet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som puderhunden så glimrende forklarer det er nok de beste fisketidene som han sier, nå på sommeren som jeg helt glemte å nevne.

Når man fisker har selvfølgelig mye å si.

Og ikke minst spinnstopp ja....jeg har gode erfaringer med å få fiskeimitasjonen/sluken min til å se ut som en skada fisk og et lett bytte for en jaktende ørret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn ut kor det beste vannet er,alt av mark/sluk funker i riktig størrelse..prøv forskjellig innsveiving fart til du får eit napp eller fisk så du veit ka det går i og prøv å kast sluken ut rett forann deg å se korleis den beveger seg når du drar inn i forskjellig fart.er det små bekker og elver til vannet er det masse fisk der..under sveiving av sluk gjør 2-3 stopp ca 1 - 2 sek da den ofte biter ved instinkt.Når det biter på Hooker du fisken ved å dra til stanga fort å hardt.Ikkje stå på samme plass lenge..blanke og kobber med prikker på funker bra

Endret av Shidaiwabu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du bor der du bor er et godt tips også å stikke innom Grønberg Sport og preike litt. Stein Grønberg kan myyye om både sjøørret- og brunørretfiske i Kristiansandsregionen, i tillegg er butikken et samlingssted for mange dyktige og kunnskapsrike fiskere.

Så kikker du på dette kartet: http://www.njff.no/portal/pls/portal/docs/1/29181014.PDF og stikker og kjøper fellesfiskekortet for alle vannene når du først er innom Grønberg.

Dersom du skulle finne på å bli fiskesugen på andre arter enn ørret er Vest-Agder ikke akkurat verdens navle, men abbor, røye og bekkerøye finnes det endel av. Så finnes det et og annet vann med karpefisk hvis det skulle friste en vakker dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du bor der du bor er et godt tips også å stikke innom Grønberg Sport og preike litt. Stein Grønberg kan myyye om både sjøørret- og brunørretfiske i Kristiansandsregionen, i tillegg er butikken et samlingssted for mange dyktige og kunnskapsrike fiskere.

Så kikker du på dette kartet: http://www.njff.no/portal/pls/portal/docs/1/29181014.PDF og stikker og kjøper fellesfiskekortet for alle vannene når du først er innom Grønberg.

Dersom du skulle finne på å bli fiskesugen på andre arter enn ørret er Vest-Agder ikke akkurat verdens navle, men abbor, røye og bekkerøye finnes det endel av. Så finnes det et og annet vann med karpefisk hvis det skulle friste en vakker dag.

Setter veldig stor pris på tipsene :) selvfølgelig frister de andre artene også, men man må starte et sted :) fellesfiskekortet er allerede kjøpt på sporten i vågsbygd, men jeg kan alltids ta turen inn Grønberg å slå av en prat :)

Hvor ligger så disse vannene med karpe? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter veldig stor pris på tipsene :) selvfølgelig frister de andre artene også, men man må starte et sted :) fellesfiskekortet er allerede kjøpt på sporten i vågsbygd, men jeg kan alltids ta turen inn Grønberg å slå av en prat :)

Hvor ligger så disse vannene med karpe? :)

Bare hyggelig!

Er nok ikke allverdens med karpe i Vest-Agder, men Mosvolltjern i Farsund huser en steingammel bestand (fra 1860-isch om jeg ikke husker feil) som lever i beste velgående. Men andre karpefisker finnes og i Kristiansand er det gullvederbuk og gullfisk i Barselvannene ved Sørlandssenteret. Så er det karuss i etpar vann i Vågsbygd, men de er vel småvokste tror jeg. Suter finnes vel i Tovdalselva. Ellers finnes både karpe og suter av fin størrelse i Aust-Agder. Bare husk at disse får du ikke på sluk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.