Gå til innhold
Fiskersiden

Lowrance, garmin eller humminbird


parson
 Share

Recommended Posts

Sitter å fundere på å skifte ut min kombilodd Garmin 521 med noe nyere.

Og funderer på disse merker i 6000-10000,- klassen.

Hvor mye forskjell er det på dem kvalitetsmessig hvis man velger lodd med Chrip teknologi. ER det sånt at et merke skiller seg ut blant disse eller er dem ganske identiske til å vise bunstrukturer og fisk.?

Humminbird kan jeg kjøpe gjennom jobben min litt billigere, Garmin har jeg kart til og Lowrance har jeg ingen ting til :) Så det vil spille litt inn.

Det som er viktig for meg er 7" skjerm og mulighet for å dele skjermen i 3 deler.

Dette skal brukes til å fiske med agn og pilk på 30- 400meter dyp. med hoved vekt på 50-130 meter.

Noen som har noen gode tips i jungelen av valg.

Endret av parson
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle de tre merkene har 7" enheter i prisklassen, og alle har en eller flere varianter av CHIRP. Men ikke på en gang....

Abbor har nettopp postet bilder av CHIRP vs fast puls på et annet forum, så han svinger sikkert innom her så du kan vurdere selv. Det er verdt å nevne at det er forskjell på CHIRP, i praksis er det tre hovedtyper.

  • CHIRP-ekkolodd med vanlig pulsgiver (Feks Lowrance Elite CHIRP)
  • CHIRP-ekkolodd med enkeltbånds CHIRP-giver (Feks Garmin GPSMAP xs med Airmar TM150M/B150M giver)
  • CHIRP-ekkolodd med dobbeltbånds CHIRP-giver (Feks Simrad BSM-3 med Airmar TM275LH-W)

Prisen øker med 100-200% for hvert hopp nedover listen over. :)

Hvis du er fornøyd med Garmin og vil holde deg der med CHIRP, er en 5" GPSMAP 527xs med Airmar TM150M/B150M (hekkomontert/ gjennomgående) akkurat over budsjettet ditt på ca 11` med TM150M. Jeg har prøvd denne kominasjonen under en kveldsøkt på Oslofjorden og den er et glimmrende alternativ. 400 meter er litt i overkant med tanke på å se fisk, men du vil ha bunnlesning vesentlig dypere enn som så. Skal du faktisk se fisk på 400 meter er vi langt over budsjettet ditt, rundt 3-4 ganger over.

Vil du opp på 7" men med samme ytelse er GPSMAP 721xs samme som 527xs men med bredere skjerm, og det er unektelig en fordel hvis du vil ha både kart og ekkolodd på skjermen samtidig. Med TM150M ligger denne rundt 17`.

Dropper du CHIRP, kan begge over brukes med flere andre givere og kanskje den du har fra før? Det du taper er evne til å se fisk dypt, og målseperasjon (evne til å vise to fisk tett på hverande som to returekko ikke ett returekko.). Det billigste er Garmins egen giver, neste vil være Airmar P66/B60. Jeg har bare prøvd GPSMAP med TM150M, så funksjon her vil jeg ikke si noe om.

Hvis vi dropper enkeltbånds-CHIRP og ser på CHIRP-ekkolodd men med vanlig giver, er Lowrance Elite CHIRP i 7" innenfor budsjettet med 50/200/455/800-HDI giveren. Den har jeg heller ikke prøvd, men det er et par andre her på forumet som har akkurat den som sikkert kan komme med vitnesbyrd. :) Jeg har derimot prøvd tilsvarende teknologi fra Lowrance, og vil påstå at dette er bra greier for prisen. Du taper litt på evne til å vise fisk dypt, samt at Elite CHIRP har tregere prosessor enn GPSMAP xs. Med forbehold om at jeg ikke vet hvilken giver du har i dag, vil du oppleve dette som et bedre ekkolodd enn din 521. Av kart er Navionics Gold et godt alternativ til denne.

Dropper vi alt som har med CHIRP å gjøre fullstendig, er Simrad NSS 7 innenfor budsjettet med diverse givere. Kjempebra kombienhet, som kan bygges ut til CHIRP med en modul den dagen lommeboken bugner igjen. ;) NSS 7 har kostet vesentlig mer og er et knallkjøp om dagen siden den har fått en nyere utgave (NSS Evo2).

Humminbird hopper jeg greit over med tanke på dybdene du oppgir.

Er det noen grunn til at du hopper over Furuno forresten?

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min anbefaling er en Simrad NSS7 med P66 svinger.

http://www.mjosservice.no/produkt/simrad/kombimaskiner/simrad-nss-7

Kan desverre bare dele skjermen i 2 vinduer. Lowrance og Simrad er begge varemerker for Navico og merkene deler teknologi. For å få 3 eller flere skjetmvinduer må du gå for Lowrance HDS-7 Touch av modellene som jeg vil anbefale.

NSS7 har et kombinert touch, rotasjonskontroller og knappeinterface som etter min mening er det beste innen marinelektronikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for supre svar.

Det at jeg skal fiske kanskje ned til 400m var kanskje litt feil beskrevet og vil nok fordyre forslagene en del.

Jeg driver hovedsakelig fiske mellom 30-130meter og det er her jeg vil se fisk, hvis vi fisker dypere så er det etter lange og brosme i skrenter så her er vi vel bare avheninge av å se litt bunnkonturer.

Den svingeren jeg har nå er en ca 10 år gammel p66 hekksvinge rjeg tror kanskje den er litt dårlig på 50hz, da jeg sliter med å få bunnutslag på 50hz. så den er egentlig noe jeg vil skifte ut.

Har sett litt på Garmin Echomap 70dv med svinger. og Lowrance elite 7 50/200/455/800.

Disse ligger jo på ca samme pris. 9500,- kontra 8.990,-.

Står lite info om Garmin på sidene deres, men jeg ser at Lowrance kan i hvertfall 3 dele skjermen og det er jeg usikker om Garmin kan.

Hvordan er ekkoloddene til i forskjell fra hverande? skiller den ene eller den andre seg ut her eller er dem nærmest identiske. Har veldig lyst på et lodd med den nye downscanning funksjonen eller downwu.

Og en ting til hvordan er det med thoch skjerm når man driver havfiske i en åpen båt.

Endret av parson
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simrad og Lowrance sine touch skjermer fungerer bra i regnvær og litt sjøsprøyt, en kan ikke si det samme om alle konkurrentene så dette bør du sjekke før du handler. Jeg har selv prøvd Simrad NSS, NSS Evo2 og Lowrance HDS Touch i regn uten problemer, har sett rapporter om andre fabrikater som har problemer, men siden jeg ikke har førstehånds kjennskap skal jeg ikke nevne navn.

NSS Sport Rain Demo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv en som har vært skeptisk til touchskjermer. :) Etter å ha prøvd det selv i andres båter er jeg litt mindre skeptisk nå, men det jeg fortsatt ikke liker er modeller helt uten knapper. I bølger synes jeg det er vanskelige å betjene fordi jeg "bommer" på det jeg skal trykke på siden jeg ikke kan "fininnstille" hva jeg skal trykke på med fingeren før jeg trykker til. På en modell med knapper legger jeg bare fingeren på riktig knapp før jeg trykker og da er det ikke noe problem at båten spretter rundt som en ball i et flipperspill. Fordelen med NSS der er at den har akkurat nok knapper (og en rotoknapp) som gjør at du kan bruke knapper til de viktigste funksjonene, og touch til resten eller i brukbart vær. Dessuten innser jeg at touchskjermen har kommet for å bli, så jeg regner med at neste oppgradering av elektronikk i båten min vil innebære et farvel til "knappe-modellene". Jeg ser fordelen med at de er enklere i bruk og enklere å forstå selv for en som ikke har lest bruksanvisningen, dessuten betyr gjerne touchskjerm at skjermflaten blir større i forhold til de yttre målene på enheten, og det er positivt.

Jeg har ikke prøvd echomap-modellene av nyere dato, men Elite med den giveren vil helt klart være dekkende. Hvis jeg skal si noe negativt om Elite, er det at du ikke kan justere ping- og scrollspeed hver for seg. Personlig foretrekker jeg høy scrollspeed (sier noe om hvor fort bildet beveger seg på skjermen), men på dypere vann kjører jeg ikke med ping på maks. Med Elite må du derfor velge om du vil ha høy scrollspeed eller lav ping. På Simrad kan du justere dette hver for seg, jeg regner med at du kan det på Garminen også, men sjekk bruksanvisningen for å være sikker. Der kan du sikkert se om den kan dele skjermen på tre også.

Bruksanvisningene til både Lowrance og Garmin ligger på nett, og kan være verdt en kikk.

Lowrance på norsk:

http://www.pronav.no/index.php?page=download&KatID=2

Garmin på norsk:

http://support.garmin.com/support/manuals/searchManuals.htm

Jeg ser at den norske manualen til Lowrance ikke er oppdatert siden 2013. Dette har ikke stor betydning, men det er et par detaljer som er endret i nyere software.


PS. Uansett Touch eller ei, ha en microfiberklut i båten som er "reservert" for solbriller og skjermen din. Tørk av etter hver fisketur, for saltsprøyt som får sitte på skjermen lager varige flekker. (Jeg tørker av mine etter hver tur, og jeg har tak over hodet....)

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ønsker å få best mulig ytelse på større dyp med en rimelig hekksvinger er mine klare anbefalinger Simrad, Lowrance eller Furuno.

Garmin bruker svært lange pulslengder på større dyp med 500/600W svingere, dette gir dårlig oppløsning, mottagerkretsen har også forholdsvis lav følsomhet slik at det ikke viser fisk særlig bra på større dyp. Hvis du derimot går for et CHIRP ekkolodd (ex: 721xs) og en litt større svinger (B75 eller bedre) så er Garmin svært bra.

Her er et skjermbilde fra Garmin 527xs med B75H svinger som viser den dårlige oppløsningen til Garmin med faste frekvenser. der det står Pulse mode på skjermbildet er loddet operert på 200kHz. I CHIRP mode har loddet god oppløsning som vi kan se.

2wl5_zps6zzlsuw9.png


Her er en sammenligning mellom Garmin 527xs med TM150M og Simrad NSS7 ned B60 svinger (B60 har samme ytelse som P66) Disse skjermbildene er tatt samtidig. Følsomheten til Garmin loddet er på max. Resultatene for Simrad er også representativt for Lowrance HDS siden de har identiske ekkoloddmoduler og sannsynligvis også for Elite HDI og CHIRP.

6rfy_zps5e756b62.png


qau8_zps71149d25.png

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for all hjelp, med valg av nytt kombilodd.

Jeg tar sjansen på et Elite 7 chrip jeg 50/200hz. virker som det er det tryggeste kjøpet i til den prisen.

Skal bli spennende å prøve det :)

Du bruker en annen giver (som er riktig for ditt fiske) enn denne karen, men det kan være greit å lese igjennom tråden hans:

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php/topic/69250-lowrance-chirp-eller-ei/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kommer spørsmål 2:

Hvilket kart skal jeg velge? Navionic eller CMap MAX N ??

Jeg har nå Bluechart g2 vision i min Garmin og den har en funksjon som jeg synes er nyttig og det er tidevannsinfo. slik at jeg kan se flo og fjære der jeg er.

Hvordan fungere det på Eliten og finnes det en demo side hvor man kan se hvordan Cmap kartet ser ut?

Jeg fant en slik side for Navionic og det ser jo fint ut, men er usikker på om du kan få flo og fjære på det med stedsanvisning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke prøvd CMap i Elite selv, men ser at enkelte har klaget på at kartplotteren ble treg med de kontra Navionics. Jeg er usikker på om dette ble løst i siste versjon software (4.0) som kom nå i august. Jeg har prøvd Navionics Gold i Elite og det fungerer helt fint (Elite er litt tregere å zoome i enn de dyrerer modellene), men det var i ferskvann så jeg har ikke prøvd tidevannsfunksjonen. (De siste to årene har jeg nesten utelukkende fisket i ferskvann, og de gangene jeg har vært i det salte element har det vært i andres båter.)

Kanskje et par av gutta på forumet som bruker Elite i saltvann kan bistå her? Cral bruker Elite og Navionics i saltvann, men han vet jeg er på tur uten nett akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har nå kjøpt navionics gold kart og det som er merkelig er at jeg ikke får opp loddskudd på grunner. Jeg får bare opp dybdelinjer i hvertfall utenfor havner. Ser ut som kartet er mer detaljert inni havner. Er dette noe med innstillinger eller har jeg kjøpt feil kart?

Når jeg ser på kartet jeg jar kjøpt inne på navionics så viser alle dybder. Men på eliten så mangler jeg alle dybder som har en kryss på seg. Så det viser i grunn ikke hvor grunne grunnene er. Kartet mitt heter gold 5g605s2

Når jeg ser på kartet jeg jar kjøpt inne på navionics så viser alle dybder. Men på eliten så mangler jeg alle dybder som har en kryss på seg. Så det viser i grunn ikke hvor grunne grunnene er. Kartet mitt heter gold 5g605s2

Fant ut av at hvis jeg satte dybde på stein på 10 m så viser alle dei grunne undervanns skjæra. Men fortsatt får jeg ikke opp toppene på dype undervannstopper. F.eks så viser lowrancen dybde linje på 100m når gold på pc viser +60mt. Hvordan får jeg dem frem ? Da det ser ut som jeg mangler alle dybder som vises som har MT bak seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke jeg husker feil var det en bugg i Navionics som gjorde at enkelte zoomnivåer "utelukket" grunner. Jeg er usikker på om det er løst eller ei og kan fikses via oppgradering av minnebrikken. Hvordan ser det ut på forskjellige zoomnivåer? Ta gjerne noen skjermbilder med forskjellige zoomnivåer.

Jeg skal prøve å huske på p kikke på dette selv neste gang jeg er i båten, jeg har en Gold-brikke liggende et sted jeg kan teste med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettop kjøpt og oppdatert kartet.

Det er akkurat likt med ulike zoom.

Når jeg ser på webappen til navionics gold. Så viser to forskjellige dybder. Og den ene står det MT bak. Det er disse jeg ikke får frem på eliten min. Og det er jo dem det står MT bak som viser dybden på grunnen.

Skal prøve å ta noen bilder i kveld både av plotter og webappen for å vise forskjellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20140816 191740[1]

20140816 184801[1]

Her har jeg prøvd å ta bilder fra plotter(sort Natt)

Og Navionic Gold webapp.

Som dere ser så mangler det en del dybder på kartet på plotteren.

Er det kartet som gjør dette eller er det feil instillinger et sted?


Jeg har ingen mulighet for å finne disse toppene som viser høyestepunkt som står oppgitt på webapp til 70MT og 87MT

På eliten ser det ut som?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja var bare lettere å ta bilde i nattmodus :) Jeg har prøvd det meste inne på kartplotteren men da alt er nytt både kart og plotter så kan det jo hende det er en innstilling jeg har oversett.

Eller at jeg har kjøpt feil kart type og at den ikke skal vise toppene? (men det høres jo litt merkelig ut.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok kjøpt feil kart, du skulle ha hatt Navionics+ siden dette inneholder SonarCharts (Platinum Plus har også SonarCharts)

http://www.navionics.com/en/sonarcharts

Her på webappen kan du se hva SonarCharts gjør. Zoom inn og trykk på ikonet nede til venstre for å veksle mellom navigasjons og fiskemodus (SonarCharts)

http://webapp.navionics.com/?lang=en

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.