Jump to content
Fiskersiden

Erfaringer med Fiskekajakk?

yosh
 Share

Recommended Posts

Hei.

Jeg funderer litt på å teste ut kajakk til fisking.

Ser potensialet med dette, da den kan være lettere å ta med seg og mer allsidig enn å dra med seg båt.

Ser det også finnes muligheter for el-motor på dette, noe som gjør det enda mer fleksibelt.

Har du noen erfaringer å komme med?

Ser man kan gå for spesielle fiskekajakker, men kan vanlige varianter være greie å bruke?

Kan det være bedre som et tur-alternativ om man har en vanlig variant?

Vil hovedsakelig bli brukt i ferskvann, men vil holde alle muligheter åpne.

Beklager om jeg skriver litt klønete, men jeg håper dere skjønner hvordan jeg tenker.

-

Johan

Edited by yosh

jeg har testa en kompis sin hobie kajakk noen ganger og må si at de virker veldig bra. systemet med padlig med beina som gjør at man har hendene frie er suverent og utrolig praktisk. i tillegg er de veldig stabile og fine å padle på vanlig måte. har planer om å skaffe meg en slik hobie kajakk etterhvert sjøl. det eneste jeg kan se som er dumt med de er prisen og tilgjenglighet i norge. i sverige og danmark finner man de lettere siden flere har oppdaga kajakkfisket der.

noen youtubeklipp:

http://www.youtube.com/results?search_query=hobie+kayak

• Like 1

Takk for svar.

Det så ut som et godt alternativ, men jammen var det stiv pris. Fant den for 22 høvdinger.

Ser at Savage gear sin ligger til 18 høvdinger med elektrisk motor.

Ser også muligheten for å gå for billigere varianter og heller modifisere selv.

Har jo en minn-kota elektrisk motor liggende som kunne vært ypperlig til formålet.

Har en Jackson Kayak Cuda 14, Dan her på forumet har samme. Vi er i alle fall fornøyd med denne.

Selges i Norge av Kajakk og Fritid.

En vanlig havkajakk funker nok, men du verden så mye greiere det er med stabiliteten til en fiskekajakk.

jeg har testa en kompis sin hobie kajakk noen ganger og må si at de virker veldig bra. systemet med padlig med beina som gjør at man har hendene frie er suverent og utrolig praktisk. i tillegg er de veldig stabile og fine å padle på vanlig måte. har planer om å skaffe meg en slik hobie kajakk etterhvert sjøl. det eneste jeg kan se som er dumt med de er prisen og tilgjenglighet i norge. i sverige og danmark finner man de lettere siden flere har oppdaga kajakkfisket der.

noen youtubeklipp:

http://www.youtube.com/results?search_query=hobie+kayak

Den der så skikkelig klønete og klumpete ut, men for en stabilitet og ikke minst FART det var i den! Selv med det tøysete fotpadlesakene!

Den der så skikkelig klønete og klumpete ut, men for en stabilitet og ikke minst FART det var i den! Selv med det tøysete fotpadlesakene!

ja, noen av hobiekajakkene er mer lagd for stabilitet og fiske enn for bæring og fremkomlighet på land. men det finnes jo mange modeller, både små og store. de små er selvfølgelig lettere å bakse opp på biltaket og bære med seg inn til vann osv.

Kom på en ting når det var snakk om el-motor på kajakken, husk at det flere vann her på berget hvor det ikke er lov å bruke motor, og da gjelder det også elmotor. Disse vannene er ofte perfekte vann for kajakkfiske :) (Langen og våg vann f.eks)

Kom på en ting når det var snakk om el-motor på kajakken, husk at det flere vann her på berget hvor det ikke er lov å bruke motor, og da gjelder det også elmotor. Disse vannene er ofte perfekte vann for kajakkfiske :) (Langen og våg vann f.eks)

Vel, etter hva jeg kan se så kan man ta av motor og padle vanlig på alle modellene jeg har sett.

På den jeg har kjøpt, kan "pluggen" med motor taes ut og erstattes med en annen "plugg" med kjøl.

Håper jeg får tid til å teste på søndagen. Må bare får ordnet meg med en behagelig flytevest før jeg prøver.

• 4 weeks later...

Det kan jeg gjøre. Problemet blir at jeg ikke har noe sammenligningsgrunnlag, da jeg tidligere aldri har satt meg i en kajakk. :)

Jeg har foreløpig bare testet den 2 ganger, men jeg er meget fornøyd. Den er veldig stabil og lett å padle.

Og du verden så genialt det er med motoren til den. Man kommer seg fort ut og man slipper å bli svett. hehe.

Den kommer virkelig til sin rett om man vil dorge.

Om jeg skal komme med noe negativt, så kunne man kanskje ha sittet litt høyere. Om man lener seg litt for mye over på siden, så kommer det opp vann fra dreneringshullet bak setet, og man blir bløt om man ikke har på seg vadere eller annen vanntett bekledning.

En annen ting er vekta. Den er tung å løfte av og på bilen, så det krever litt teknikk og styrke.

Jeg vil nok også vurdere å finne meg annen løsning til stangholderne. Den fungerer greit, men krever litt justering hvis man ønsker å padle i stedet for å bruke motoren.

Nå ser jeg at de nyeste av disse kajakkene blir levert med et annet lokk over batteriet med hull til stangholdere integrert, så jeg tror den løsningen er bedre.

Men alt ialt, så tror jeg at jeg fortsatt ville valgt denne modellen kontra andre jeg har sett.

Kikket en del på Hobie Mirage, etter at den ble anbefalt her. Men jeg vet ikke om den ville egnet seg like godt til med tur-padling dersom man ønsker det. Der har jeg en teori om at min Torque er mer allsidig.

(Men jeg kan fort ta feil)

Apropo Hobie, så er det en til salgs til kanon-pris på finn nå:

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=49920742&searchclickthrough=true&searchQuery=hobie

Dette er vel en tidligere versjon enn de som selges nå? Men prisen ser da fin ut.