Gå til innhold
Fiskersiden

Hvordan sette på multifilament stramt nok?


Gåttabanen
 Share

Recommended Posts

Har 250 meter med sufix 832 0.12 mm jeg skal sette på 2500 snella mi. Hadde identisk sene på den sist, da spolte jeg på sena på en snelle jeg ikke bruker, for så og spole dette av igjen med brems over på den snella jeg skulle ha det på. Nå har jeg ikke noe senefri snelle tilgjengelig, så da er spørsmålet hvordan jeg skal få på dette stramt nok. Har heller ikke mulighet til å få satt det på med maskin. Det eneste smarte(?) jeg kommer på er å sette en sluk i enden på sena, feste sluken i bakken, dra ut hele dritten på en slette/jorde, knyte andre enden av sena i snella for så og sveive inn stramt. Det finnes sikkert flere muligheter ute og går, men påsveiving av multi rett fra pakninga har jeg dårlig erfaring med. Har forøvrig teip innerst på spola, så noe mono innerst trenger jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snøret kommer jo på en liten trommel, og du skal aldri sveive rett over fra trommelen, altså slik at trommelen går rundt, du fester trommelen med litt vinkel oppover, med trommelen på tvers av snella, slik at snøret nærmest naturlig holder "buene" fra trommelen (som skal stå helt fast) og over på snella.

Du får det stramt ved å holde snøret mellom fingrene.

Av erfaring er den vanligste grunnen til at det blir mye klabb og babb når man kaster ut, at man har sveivet på snøret "direkte" fra trommelen og over på snella, altså slik at trommelen går rundt og står på linje med snella, da mister man den naturlig buen som er helt kritisk når snøret forlater snella ved et kast, og det blir fort backlash.

Det ble en noe dårlig forklaring, men kanskje en video hjelper, det er riktignok ikke multi, men jeg har brukt samme metoden på både mono og multi, og aldri hatt problemer med det.

Endret av adeneo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv, kan jeg anbefale dette produktet til pålegging av sene.

Mye mindre tvinn, kan legge på mer sene uten at du får trøbbel med floker og man kan gå lagt på det meste av sene stramt nok.

http://www.stramline.no/ProductDetail.aspx?pid=46041&pnm=Smartspool%20fiskesenep%C3%A5legger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips. Har ikke tid til å bestille senepåleggeren nå, så jeg går nok for metoden adeneo linka til. Men vil det å holde fingeren på sena under påsveiving som vist i videoen være tilstrekkelig for å få sena stram nok på spola? Snella mi (stradic ci4) står oppgitt å kunne ha på 240 meter med 0.20 sene (mono?), nå har jeg 250 meter 0.13 multi som skal på, en del meter går bort pga teipen innerst selvsagt, men jeg hadde håpet å få på iallfall 150 meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv, kan jeg anbefale dette produktet til pålegging av sene.

Mye mindre tvinn, kan legge på mer sene uten at du får trøbbel med floker og man kan gå lagt på det meste av sene stramt nok.

http://www.stramline.no/ProductDetail.aspx?pid=46041&pnm=Smartspool%20fiskesenep%C3%A5legger

Denne fungerer til mono, men har ikke sett hensikten med multi.

Har sett et par videoer der de har sluppet hele spolen med snøre opp i en bøtte vann og brukt en et tøystykke for å holde snøret stramt. Da får du ut all tvinn og forhindrer at du brenner snøret når du bremser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun brukt den på multi, og den har enn viss funksjon der også. Jeg kan fylle opp spolene mer uten å få trøbbel ved kasting senere.

Ved vanlig påsveiving, fikk jeg ofte vindknuter og tull når man fyllte opp spolene helt.

Etter at jeg begynte med denne påleggeren, har det problemet nærmest blitt helt borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.