Gå til innhold
Fiskersiden

Agnfiske i Skarnsundet


larsjorgen
 Share

Recommended Posts

Bor noen hundre meter fra Skarnsundet, så har vært en del ute i båt i det siste og fått noen ganske brukbare seier og makreller (har aldri før sett så store makreller som de jeg har fått de siste par ukene). Nå er jeg gira på litt større fisk, og siden jeg fikk to makreller i kveld kan jeg jo bruke de som agn.

MEN! Det finnes mange rare og store skapninger i fjorden her, og jeg vil ikke få en av de, eller annen FOR stor fisk. Båten er litt liten, utstyret er ikke topp. Men hadde jeg fått en fisk på 10-12 kg hadde jo det vært konge, og det takler både båt og utstyr. Såeh.. forslag til hvordan jeg kan gå fram for å ikke bite over for mye men samtidig kanskje få inn en brukan fisk? Og da helst med agn og stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi snakker vel om lange og brosme som kan bli opp til en 15-20 kg.

gjør det enkelt. et god pilk med lange makrellstrimler på. 1-2 opphengere med 6/0 til 10/0 kroker agnet med makrell/reker etc. senk ned og dunk det i bunnen med rolige bevegelser. Dette fatter litt mer interesse blant til litt større fiskene i fjorden. bruk nok vekt på pilken så den holder bunnen greit ved litt avdrift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke dumt, får prøve det. Hvor langt bør det være mellom opphengerne og pilken?

Prøvde noe nytt i dag da, selvlysende gummi-blekksprut. Aldri prøvd noe sånt før, og både jeg og brodern klarte å slite hvert vårt sett i løpet av 10 minutter. Lenge siden jeg har følt meg som en så stor amatør, for da har jeg liksom fiska i fjorden her i 25 år. Med sluk, mind you, så ikke akkurat high tech opplegg, men likevel. Mistet mesteparten av snøret, krokene og selvsagt også det nye loddet.. Snålt, er kjempelenge siden jeg satte fast sist med utstyret jeg vanligvis bruker (lodd, og 5-10 gummimark). Var annen type kroker, mulig det spilte inn. Var sterk strøm og, så var vel en dårlig kombo..

Får se om jeg får testa pilk-greiene i mårra. Skal rapportere om resultatet.

Endret av larsjorgen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er lett for å sette fast kan det være greit å unngå kroker og i alle fall trebbel kroker mot bunnen. En annen ting du kan gjøre er å feste søkket med en senestump som er klart svakere enn resten av utstyret slik at du sliter kun søkket. Det er også greit å passe på å drive nedover hvis det er mye strøm, hvis du driver i motbakke og fisker nær bunnen er det som å be om å slite bort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.