Gå til innhold
Fiskersiden

Havål er ikke et monster, det er vi som er monstre


Kim Rasmussen
 Share

Recommended Posts

Monster fanget havål på stang, ikke bare 1 men 2, og det på samme natt...

Jepp, sånn burde headliner'en sett ut (hvis dette var noe som skulle ut til massene)...

BTW: Hele starten her er bare en digresjon, "so now over to something completely different"...

3865552_std.jpg

Nei, fiske så klart!!

Alt dette vaset i starten kan dere bare se bort i fra. Det hele bunner selvfølgelig i litt skyldfølelse.

Fordi jeg har vært såpass inaktiv på fiskersiden i 2014 at jeg skammer meg litt...

Bortsett fra å legge inn årets arter, har jeg vært ganske fraværende. Dvs. jeg har vært innom ofte og lest, men lagt igjen for lite kommentarer og har bare lagt inn en rapport tidligere i år. Noen husker kanskje noe flatt som kom på land 01.01.2014...? Vel, uansett mye har skjedd på fiskefronten i Bergen i 2014, og dette skal jeg prøve å komme tilbake til litt senere. Vi pleide å kalle oss "surf-gutta" her i Bergen, ihvertfall gjorde jeg det. Jeg tenkte ihvertfall at det var det jeg var. Men nå er vi plutselig blitt arts-jegere og kikkmeitere nesten hele gjengen. (Alt dette skal jeg prøve komme tilbake til igjen litt senere).

Men nå over til historien:

Surfstengene har fått stå å støve ned siden januar, mer eller mindre.

Men nå, når sommernettene har blir korte, vanntemperaturen høyere og ferien endelig kommer, da våkner det et monster. Etter noen flash og litt ticks, så går monsteret ned i den gamle kjelleren og børster støv og spindelvev av surfstengene. Monsteret går så inn i boden og graver febrilsk bakerst hyllene etter tackler med klørne sine. Denne gangen er det ikke #28-kroker han leiter etter, men svære grove kroker, crimpet godt til solid wire. Monsteret graver så dypt ned i frysen, ikke etter reker og mysis, men hele makreller, fisket på havet i fjor, og akkar, ja hele akkar. Monsteret har peilet seg inn på en svært mørk natt. Monsteret legger nå veldig skumle planer, om å reise ut i havgapet i skjul av nattens mulm og mørke. Monsteret gjør seg klar, og pakker alt mulig i sekken. Skuer så en siste gang ut mot vest fra altanen og gliser grimt. Mørke og tunge skyer ruller nå snikende innover fra havet og legger seg som et spøkelsesaktig teppe over nattehimmelen. Månen er ikke å se på nattehimmelen. Det er helt mørkt. Monsteret går mot bilen og kjører så utover mot havet. Bilen parkeres og utstyr pakkes ut. Monsteret går bestemt i retning mot det mørke og åpne havet. Monsteret finner plassen sin, og pakker så ut alt mulig rart som skal brukes denne natten. Til slutt er alt det rare utstyret rigget opp, og det er både makrell og akker på de svære krokene. Agnet blir lempet ut i det mørke og dype havet. Ikke langt ut, men nærmest rett utfor kanten av svaberget av forvitret fjell, som bærer tydelige tegn at av at dette er ofte en værhard og gudsforlatt plass.

De store agnene til monsteret lå nå helt rolige på bunnen i påvente av at noen vesener der ute skulle få lyst til å spise agnene. Bite i de, og glefse de i seg.

vikingsmall.JPG

Det gikk ikke mer en 5 minutter før det kom et langt og lynraskt run, og så ble det helt stille igjen.

Det eneste som kunne høres var litt bølger som bruste mot fjellveggene.

Dette har vi sett før tenkte monsteret for seg selv. Det er lyr. Det er ikke sånne fisker som har lokket oss ut denne mørke natten. 30 minutter gikk, og det kom noen velkjente tikk fra snellen til monsteret. Stangtuppen vagget litt, og så ble det helt stille. Veldig veldig stille.

Dette kan bare være to ting... En sulten krabbe eller den fisken vi er ute i natten for få et møte med.

Monsteret satt et kraftig tilslag. Det første kunne utelukkes med det samme, for i andre enden svarte det hardt og brutalt. Det var ikke tvil. Fisken monsteret var ute en mørk natt for å møte, hadde spist agnet og satt nå fast på den svære kroken.

En hard og brutal kamp startet, men fisken måtte opp. Fisken kom til slutt opp i overflaten og viste seg å være både stor og flott, men den var sterk og i god kondisjon. Monsteret måtte finne frem den store hoven, kjøpt på Campelen på bryggen, i et trangt og lite smau, i en gammel del av Bergen-by. Det var ikke lett for et monster alene å få den lange og store fisken i hoven alene, men han klarte det til slutt etter flere forsøk. Den flotte fisken ble løftet på land og lagt på en hvit duk. Her skulle den få hvile mens monsteret summet seg litt.

Ikke lenge etter kom et monster til vandrede ut til det mørke havet. Monsteret hadde samme skumle ærend, og fikk nå også beskue den flotte fisken som hvilte seg på den hvite duken i mørket langt ute mot havet.

Sammen fikk de tatt mål av den fine fisken og veid den og tok også noen bilder før den fine fisken ble satt ut igjen i havet. Den sank ned i det mørke dypet hvor den kom fra.

itsmansmall.JPG

Monstrene pratet med hverandre, mens de ble halvveis oppspist av knott.

Det kanskje to timer, og så skjedde det samme igjen. Noe hadde spist av agnet som lå på havbunnen i mørket.

En ny kamp begynte. Dette var også en sterk fisk. Når den kom opp, viste den seg og vi kunne se at dette var en nesten like flott fisk som den første. Det ble lettere for monstrene å samarbeide om å få den flotte fisken i håven og opp på den hvite duken, slik at den kunne få hvile seg litt mens vi kunne få beundre hvor flott den var.

Litt mindre enn den første var den, men ikke så veldig mye. Etter måling, veiing og noen bilder, fikk den også gli tilbake ned i det dype mørke og bunnløse havet.

Nå var knotten helt vill og monster var på menyen. Den ville spise oss helt opp, selv om vi var monstre som hadde fanget fisk, ville den ikke gi oss fred. Men vi holdt ut litt til. Men ikke så veldig lenge etter, så begynte det å bli mindre mørkt ute ved det store havet. Da fant de natt-aktive monstrene ut at det var best å pakke sammen alt og komme seg tilbake til den mørke hulen sin før dagen ville gry.

Og så over til noen bilder fra turen:

1674kg177cma_zps56e3c9ae.jpg

1674kg177cmc_zps66aa1c3c.jpg

1674kg177cmb_zpsf1cc2f09.jpg

Ny havålpers: 177 cm. 16740 gr.

134kg155cma_zps5a1c1f21.jpg

134kg155cmb_zps72472fa0.jpg

134kg155cmc_zps1ccd3664.jpg

Nest største havål: 155 cm. 13400 gr.

Monsteret våkner nok snart igjen og har lyst på mer fisk. Det blir nok en en mørk natt, og da blir det nok en ny tur til samme plass. For det finnes sikkert fine fisker der som er mer enn 20 kg. Og de har vi lyst til å se.

looneysmall.JPG

Endret av Kim Rasmussen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velskrevet fra Kim Kong.

Morsomt å se at du fisker etter noe som er større igjen.

Jeg må vel også somle meg til å fiske etter denne store nålefisken snart

Gi en lyd hvis du trenger selskap av en som har fisket store nåler før... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.