Gå til innhold
Fiskersiden

Favoritt sluk til lyr og sei?


Aurejeger
 Share

Recommended Posts

Til større lyr er det få ting som slår store jigger - gjerne i hvit. Fiskes gjerne sakte. Skjesluker er fine ting nær land. Bruk mange spinstop på vei inn. Grunntakten er forholdsvis sakte. Må du lenger ut, så er det sildesluker som gjelder. Hvit, blå og grønn i varmt vann - mer skrikende farger som orange og gult i kaldt vintervann.

Sei fiskes med en mye raskere innsveiving. Bruk langtkastende sildesluker, gjerne med en opphengerflue, og søk gjennom vannet med mange spinnstopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill folkens :)

Jeg ser her og andre steder at favoritt fargene varierer til å gå så å si gjennom hele spekteret.

Jeg leste en studie om forsøk gjort med torsk og hvilke farger den foretrekker, vet noen om det er gjort liknende studier på lyr og sei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nykommer som til no helst fisker lyr hiv eg meg på denne tråden her. Ser at ein som andbefaller store jigger gjerne i kvit, meines det da blyhodejigg eller er det på enkeltkrok fiska som ett eller anna takkel? Prøvde også å oppspore SG sin sand eel tequila sun rise men den trur eg ikkje finnes, men har tatt feil før greit om noen kan vise ein link dersom den finnes. Såg i bloggen til ein tydeligvis kjent fisker Asgeier at han andbefalte berkley Power grub 3 eller 4 tommer på ein langskafta enkeltkrok til torsk. Som skrive er eg ny på dette her så kor handler egentlig "fiskefolket" slikt hen her eg er Karmøy/Haugesund har eg ikkje sett noe slikt i hyllene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Der eg fisker er eg avhengig av å komme ett stykke ut, har ei stang der stanga iverfall tåler ein 100 grams pilk. Har fått noken lyr på den men veit av erfaring at når den ikkje vil bita så kan det vera greit å ha fleire "strenger" å spela på. Tenkte derfor å bruka ein eddystone eal eller liggnane. Men bør den vera festa som ein vanlig opphenger altså foran selve pilken eller er det lurare og ta av treblekroken, erstatta den med ein senestubb på tja kanskje ein meter og så feste den der? Blir vel lett vase med sistnevnte metode vil eg tru men kan jo henda at det finnes ett triks for å unngå nettopp det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Mista ein skikkelig diger på savage sin sandeel i dag den på 100 gram, må finna ut korleis eg skal rigga ein assist hook på den. Noken forslag til ein stor kvit jigg noken? Går ein i ein fiskeutstyrsbutikk har dei som regel berre sluker, eg tenkte kanskje på ein gummijigg uten bly og rigga den som ein opphenger (har 100 gram bly i enden så litt størrelse kan det vera på den) eller som texas/carolina takkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 years later...
  • 5 weeks later...
  • 3 months later...
Den 26.4.2015 at 10.31, cannonbang skrev:

Hei

Som davidsen sier, spinstop er en av nøklene til lyr. Den sluken jeg har fått desidert mest på er den originale stingsilda fra hørgård. Den er litt vanskelig å få tak i, men Kong Kurs på brokelandsheia har den, det er jo ikke så langt fra der du bor. Lyren tar som regel i spinstoppene på denne

Stingsilda fisker bra den, men er ikke like bra å kaste langt som en del andre sildesluker. Den går ganske ustabilt gjennom lufta, spesielt når den påvirkes av vind så kan den plutselig skjene og "bremse" ganske mye (og brått) i lufta.
75g utgaven bedre enn 60 og 40 i så måte (ut over det som kan skyldes at den er tyngre), uten at jeg helt forstår hvorfor.
28g (og mindre) er også bedre enn 40 og 60 i så måte (men der er årsaken mer åpenbar, de har ikke i samme grad en "bred-side").

Ellers så ble den absolutte favoritten for sei når vi drev mye med det på 1980 og 1990-tallet etter hvert 60g Jensen sild i gult med rød rygg - og den finnes fortsatt i handelen, selv om finishen har endret seg litt. Pirken i samme farge fantes også på et tidspunkt, men finnes så vidt jeg ikke i dagens fargeutvalg.
Lignende farger finnes imidlertid fra flere billige "merker"/leverandører som selger sildsluker, og noen av de både kaster bra og har fin "gange" i vannet - men definitivt ikke alle.

Endret av dagniko
Redigering.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at stingsilda ikke kaster like bra som endel andre sildesluker er også dens store styrke. Den er rett og slett bredere og flatere enn mange av de andre. Dette fører til at når den synker, så legger den seg på siden og "flimrer" gjennom vannet. Dette skaper en perfekt imitasjon av ei skada sild, en "svimer" som svømmer med en krampeaktig bevegelse. Det er derfor spinnstopp er så viktig, det er da den fisker på sitt beste.

Mange fisker, og spesielt torskefisk klarer ikke å snu et bytte for å svelge det slik som f.ex gjedda kan. De angriper inn i stimen, glefser til ei sild og fillerister den. Når de slipper den, så er den så skadet at den blir hengende etter, og da kan de gjenta angrepet mot den flere ganger. Til slutt er den så skadet at den begynner å svime som dette, og da tar de den pent og rolig med hodet først og svelger den. Derfor er akkurat denne imitasjonen av ei skada sild noe som trikker fisk ganske kraftig, og lyren er ikke tung å be i slike tilfeller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, cannonbang skrev:

Grunnen til at stingsilda ikke kaster like bra som endel andre sildesluker er også dens store styrke. Den er rett og slett bredere og flatere enn mange av de andre. ......

Jeg vet for så vidt det, men det har nok noe med balanse/tyngdepunkt å gjøre også - og som sagt så varierer hvor "dårlige" de er å kaste (ift andre sildesluker av tilsvarende vekt) med størrelsen
Til pilking etter torsk på moderate dyp så  syntes Stingsild 125 og 200 å  være overlegne alt annet - men de sank relativt sakte, utvilsomt av tilsvarende årsak som du nevnte.

Endret av dagniko
Redigering.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri fisket målrettet etter Sei. Men det har blitt noen i løpet av sommeren. Siden jeg har prøvd ut en del nye sluker har jeg fått det meste av Sei,Makrell og noen SØ på Søvik Auren 17g i farger sølv/blå og sølv/grønn

Legger også ved en link fra Biltema. Disse slukene har jeg fått mest Sei på. Har faktisk fått et helt nytt syn på denne fisken. Den jager i stim og er utrolig grådig. Virker som den spiser alt som beveger seg. 

på. https://www.biltema.no/fritid/fiske/fiskesluk/skjesluk/skjesluk-northern-light-5-stk-2000035460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.