Gå til innhold
Fiskersiden

Forvaltning av eget vann?


scampern
 Share

Recommended Posts

Hvor mye fisk bør man ta ut for å sikre en "sunn" bestand? Hva er en sunn bestand?

Vi har i familien et lite brukt ørret-vann som jeg har litt lyst til å høste litt mat av, samtidig som jeg gjør bestanden "sunnere", men jeg aner ikke hvordan.

Tar jeg ut garn 3-4 ganger i året? Kanskje umulig å svare på, men blir takknemling hvis noen gir det et forsøk.

Hvis det er noen som har peiling på dette men trenger å se størrelsen på vannet kan jeg forsøke å lime dette inn i en PM :)

Det er vel rundt 600*100 meter stort med en ekstra "pølse" på 250*100 meter. Dybden varierer, men vet det er 20+ på det dypeste iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sunn ørretbestand er ikke nødvendigvis det samme som stor ørret.

For å svare deg bør man vite hva slags vann dette er. Hvor det ligger. Hva slags næringsdyr ørreten beiter på. Hvilken kondisjon og størrelse det er på ørreten. Hvilke gytemuligheter det er der. Og en haug andre ting....

For å starte med det viktigste, hvordan ser fisken ut? Er den små og tynn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sunn ørretbestand er ikke nødvendigvis det samme som stor ørret.

For å svare deg bør man vite hva slags vann dette er. Hvor det ligger. Hva slags næringsdyr ørreten beiter på. Hvilken kondisjon og størrelse det er på ørreten. Hvilke gytemuligheter det er der. Og en haug andre ting....

For å starte med det viktigste, hvordan ser fisken ut? Er den små og tynn?

Når vi trakk garn der sist i september så fikk vi 11 fisk på to garn. Fiskene var tydeligvis klare for å gyte fordi det var mange med rogn i seg.

9 av 11 var små, rundt 200 gram tipper jeg og ganske slanke (slips). De to store på rundt halv-kiloen var "feitere" og så mer velfødde ut.

Hvor gyter de? Må de i en bekk eller kan de gyte i vannet de bor i?

Skal opp en tur igjen nå i august, og skal ta bilder og sjekke mage-sekk innholdet til dem, for å kunne gi et litt mer utfyllende svar.

Det er masse mus i området, så jeg vil anta at hadde det vært større fisk der, så kunne de også spist av disse?

Ellers tipper jeg føden går for det meste i diverse innsekter som er vannlige på landet. Det er ikke høyt over havet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finner du ut av ved å sjekke mageinnhold på fisken. Prøvefiske er sikkert lurt, dvs noen garnlenker med variert maskevidde, for å gjøre seg opp en mening om bestanden ut over de størrelsene man typisk fisker som matfisk.

Har du tilgang på utstyr for å logge opp vannet, kan jeg lage kart for deg som viser dybde og bunntype. Jeg kan også regne på vannvolum totalt og per dybdeintervall med programmene jeg bruker. Sammen med noen vannprøver for å finne pH, og en sjekk av næringsinnforhold har du da et bedre utgangspunkt for kultivering enn de fleste fiskeforeninger. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finner du ut av ved å sjekke mageinnhold på fisken. Prøvefiske er sikkert lurt, dvs noen garnlenker med variert maskevidde, for å gjøre seg opp en mening om bestanden ut over de størrelsene man typisk fisker som matfisk.

Har du tilgang på utstyr for å logge opp vannet, kan jeg lage kart for deg som viser dybde og bunntype. Jeg kan også regne på vannvolum totalt og per dybdeintervall med programmene jeg bruker. Sammen med noen vannprøver for å finne pH, og en sjekk av næringsinnforhold har du da et bedre utgangspunkt for kultivering enn de fleste fiskeforeninger. ;)

Kjempeflott å tilby en sånn hjelp men har dessverre ikke utstyret som trengs, eller mulighet for å investere i dette nå.

men prøvefiske og studering av mageinnhold skal jeg få til.

Når det gjelder uttak til eget bruk, så er det vel umulig å si om man kan ta 30 kg i året uten at bestanden forringes/skrumpes vekk?

Må vel føre fangstlogg i det minste for få en følelse på hva akkurat det vannet "tåler"?

Stingsild er enkelt å finne siden de går inne på grunna, og ikke stikker av når noen kommer forbi.

Selvsagt kan storingene ha spist ørretyngel.

Da skal jeg sjekke det ut:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ohoi :)

Om du skal iverksette tiltak som du beskriver for å optimalisere vannet som et godt ørretvann kan det også være lurt å kikke litt på gyteplassene om de er lett tilgjengelige for ørreten og om det er noe du kan gjøre for å bedre de.

Pinner og buskas som tetter tilløpet til ei gyte elv eller jordras som tetner til grusen/steinene som fisken gyter i er lette ting å fikse opp i som betyr mye for ørreten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det renner ei elv eller litt større bekk ut i vannet ditt trekker sannsynligvis ørreten ditover for å gyte nå på høsten. Der kan hoa legge egga sine mellom steiner og grov grus så hannen kan komme å skvette sine gener over de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de fleste fiskene er gytemodne, slanke og rundt 200g er det ganske sikkert for mye fisk i vannet. Du bør derfor fiske en del med diverse finmaska garn for å ta ut en del av disse. Ikke bruk store masker. Da unngår du til en viss grad å ta de større fiskene som er viktige for balansen i vannet. Å bedre gytemulighetene ville jeg ikke gjort når det allerede er for mye fisk i vannet. Hvor mye du skal ta ut må du nesten prøve deg fram for å finne ut, men det er sannsynligvis mer enn du tror. Jeg har drevet i et lignende vann og har tatt ut ca 500 fisk i løpet av to år uten at det har gitt de store utslaga. Ikke vær redd for å ta ut en stor del av gytemoden småfisk. Gammel, gytemoden fisk har uansett ikke det store vekstpotensialet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært med på utfisking av 4 vann, og i det ene tok vi ut 2-3 tusen fisk i året. Vannet er sirkelrundt og under 100 meter i diameter. Vi drev på i 10 år med dette og vannet bedret seg kraftig. Så vi lot det være i fred siden det så ut til at jobben var gjort. 6-7 år etter fikk jeg en melding fra en kompis som hadde tatt 50 ørreter på en tur. Alle var under 150 gram og syltynn med store hoder.

Bare et av de fire vannene fant selv en balanse etter at vi avsluttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært med på utfisking av 4 vann, og i det ene tok vi ut 2-3 tusen fisk i året. Vannet er sirkelrundt og under 100 meter i diameter. Vi drev på i 10 år med dette og vannet bedret seg kraftig. Så vi lot det være i fred siden det så ut til at jobben var gjort. 6-7 år etter fikk jeg en melding fra en kompis som hadde tatt 50 ørreter på en tur. Alle var under 150 gram og syltynn med store hoder.

Bare et av de fire vannene fant selv en balanse etter at vi avsluttet.

I jøssenavn, flere tusen fisk tatt ut i et så lite vann?? Kan ikke disse stakkarne dø av sult? Tenker siden de klarer å produsere så enorme mengder av småfisk på et så lite område..

Med andre ord kan jeg fiske så mye jeg orker med garna mine en stund :P

Om de fleste fiskene er gytemodne, slanke og rundt 200g er det ganske sikkert for mye fisk i vannet. Du bør derfor fiske en del med diverse finmaska garn for å ta ut en del av disse. Ikke bruk store masker. Da unngår du til en viss grad å ta de større fiskene som er viktige for balansen i vannet. Å bedre gytemulighetene ville jeg ikke gjort når det allerede er for mye fisk i vannet. Hvor mye du skal ta ut må du nesten prøve deg fram for å finne ut, men det er sannsynligvis mer enn du tror. Jeg har drevet i et lignende vann og har tatt ut ca 500 fisk i løpet av to år uten at det har gitt de store utslaga. Ikke vær redd for å ta ut en stor del av gytemoden småfisk. Gammel, gytemoden fisk har uansett ikke det store vekstpotensialet.

Kan man bruke disse småtassene som agn i saltvann hvis man tar ut uhorvelig mye og går lei av å spise de?:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det vannet var litt spesielt...

Har et annet vann i området der fisk på 40 gram er kjønnsmoden. Har ikke sett fisk over hektoet der :blink:

Du vil sannsynligvis få rask effekt av å ta ut så mye fisk på 1 til 2 hekto du klarer. Da blir det mer mat til resten og de kan vokse litt før de blir gytemoden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det småfallen fisk som er kjønnsmodne kan man se på muligheter for å begrense gytingen sammen med utfisking. Ruse med ledegarn på tvers i gytebekken er en vanlig metode som også gir mulighet for å sette ut igjen de som er store nok til å spise sine artsfrender, men krever ettersyn siden bekken ofte drar med mye rart på høsten.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det vannet var litt spesielt...

Har et annet vann i området der fisk på 40 gram er kjønnsmoden. Har ikke sett fisk over hektoet der :blink:

Du vil sannsynligvis få rask effekt av å ta ut så mye fisk på 1 til 2 hekto du klarer. Da blir det mer mat til resten og de kan vokse litt før de blir gytemoden.

wow, det hørtes ikke bra ut..

Satser på å få tatt ut litt fisk der når jeg er der neste gang.

Kan man sette garn to ganger om dagen eller er det ikke vits?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garn fisker best i ly av nattens mørke. Viktig at de blir rensa mellom øktene for å være så lite synlige som mulig i vannet. Det er stor forskjell på hvor godt ett rent kontra skitten garn fisker.

Varier hvor du setter garna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.