Gå til innhold
Fiskersiden

Dronninga i dypet


slapoe
 Share

Recommended Posts

Fangst-rapport fra Hitra/Hemnskjela

Dette er det fjerde året av besettelsen, målet er å måle krefter med en stor kveite på stang. Kort oppsummert har de tre første årene vært preget av mye handling og lesing, endel fiske ca 100t, en halv makrell, noen bitemerker på noen av jiggene, ødelagt snelle, båtmotor i ustand (snart to år nå) og veldig lite kveite.

Nå hadde jeg fått låne en båt i fire dager med eneste betingelse at jeg var inne før det ble mørkt. Plassen har jeg funnet tidligere ved å sette line på lovende plasser i området ingen fangst på de andre forsøkene men på denne plassen kom det opp ei på 5-6 og ei på 10,5 og det kjentes ut som en mye større slapp under haling. Agn var fisket kvelden før avreise og flere kroker var handlet inn. To stenger var klare Nå NÅ måtte det da bli!

Jeg var på plass kvelden før og skulle få båtnøkler, men kom for sent båteier hadde lagt seg så det fikk vente til neste morgen. Etter å ha forsovet meg til den store dagen fikk jeg en gjennomgang av båten med båteier, den så lenge ut til å ikke ville starte heldigvis kom den etterhvert. Så etter å ha lastet opp utstyret var det bare å fyre opp og ut å hente kveite, det var bare det at båten ikke startet. En Halvtime og en telefon senere var jeg allikevel på vei ut fra brygga. Valgte den kraftigste stanga med 40kg braid og en nyinnkjøpt http://www.solvkroken.no/produkter/fiskeutstyr/sjofiske/mustad_rigs_og_tackle_0/Mustad_Up_Rigs_kveite_ riggen ser utrolig solid ut ( 1,6mono kraftige krimps og svirvler). krokene ble byttet ut med nye 11/0 Owner Supermutu. IMG_5807.jpg Den nederste kroken ble agnet med en liten sei og den øverste med en makrell filet.

I vannet med det, sveiv opp noen meter om gangen og prøve å lage litt liv i agnet når når bølgene ikke fiksa det. Bytte agn etter en par timer skjære det brukte agnet i små biter og slippe det i sjøen på området "mitt". Jeg sitter hele tiden å tenker at nå skjer det, men etter 5 timer uten noe som helst kom telefon opp for litt mobilspill. Da skjedde det, kjente en antydning til et napp og så rista det godt i stangtuppen. Bort med telefonen og prøve å gi litt line uten at loddet drar agnet ut av munnen på kveita i motsatt retning, jeg var for treig jeg kjente et slags knepp å så ble det stille. Det hele vart sikkert bare et par sekunder, prøvde å slippe ned og lage liv i agnet. Prøvde også å dorge tilbake over plassen der jeg mente nappet skjedde men ingen ting. Etter et kvarter måtte jeg bare dra opp og se om det var noen tegn til nappet på agnet. da var det grove bitemerker i seien min og stripsen som holdt fast kroken gjennom øynene på seien hadde knekt nesebenet på seien som ramlet av i det jeg løftet riggen opp i båten. kuttet den i biter og slapp den i sjøen, og på med nytt agn. Denne gangen med kroken igjennom seien og litt lenger bak, men det ble ikke flere napp denne dagen. 10 timer fiske og et napp, det vare bare å få i seg en pizza og hive seg i seng.

Dag to.

Agnposen lukter mildt sagt ekkelt og sola er borte og erstattet med regn. Bruker ca 2 min på å dra opp 5 ferske småsei prøver med en fersk og en gammel sei, makrellen var jo uansett ikke førstevalget i går. Etter noen rolige timer finner jeg ut at jeg vil prøve med jigg ettersom gårsdagens napp kom på stillestående agn lar jeg agn stanga få være i sjøen mens jeg fisker med jigg på en annen stang.IMG_5815.jpgEtter noen timer kommer dagens napp. Det napper selvfølgelig på agnet og igjen føler jeg at jeg er litt sein med å få gitt litt slakke. Nesten samme forløp som dagen før og når jeg drar opp for å sjekke finner jeg ut at jeg ikke kan vente på at kveita skal spise hele agnfisken for å få i seg kroken. IMG_5817.jpg Det ble å lage noen provisoriske stingerkroker av mustad sirkelkrokene som fulgte med riggen og litt 1mm mono. Hadd kjøpt krimps men ikke tang og følte ikke jeg fikk klemt det godt nok til å stole på det så det ble knuter med brent perle på tampen som reserveløsning. Også denne dagen ble det 10timer fiske og ett napp, mesteparten av tiden med både agn og jigg. Blir litt mer dorging denne dagen, men synes det er knølete alene i båten i tillegg til at jeg med jevne mellomrom kroker store mengder brennmaneter og tang/alger henger riggen seg opp med jevne mellomrom.

Dag 3

Denne dagen fikk både stanga med jiggen og telefonen ligge i fred det meste av dagen. Med stingerkrok og klar for å gi slakke kunne jo ikke dette gå galt. Og etter kun 5 timer venting kom nappet og jeg var klar stangtuppen mot vannet av med bremsen og en forsiktig tommel på spolen. Nappingen varte kanskje 3-4sekunder i steden for to denne gangen, men det ble på samme viset. IMG_5824.jpg

Også denne dagen ble det med ett napp og stinger på bakparten av fisken var tydeligvis ikke godt nok. Må innrømme at motivasjonen begynner å dabbe av så smått. Men skal det bli noe fisk er det bare å fortsette å prøve. Ca 11 timer fiske og et napp denne dagen, godt at det var en fin dag og litt liv og se både i form av fisketurister og dyreliv som nise og ørn. En fin kveld var det også. IMG_5826.jpg

Dag 4, siste mulighet.

IMG_5834.jpg(om noen skulle kjenne seg igjen, ikke røp plassen)

Ble en tur innom Hitra turist service på Sanstad under middagsstoppen kvelden før og kjøpe stinger kroker 120kr for to stk av disse med en taustomp på.WEB_Image%20Savage%20Gear%20Bigfish%20St

Siden makrell hadde gjort susen i går ble den siste makrellen tatt opp av frysen og satt på riggen sammen med en fersk sei. Og i dag skulle jeg ikke ha noe av at kveita stakk av med halen på fisken. IMG_5838.jpg

Hadde jeg bare lest bak på pakken at det var en sliding knot og at lengden derfor kunne justeres kunne kveita kanskje vært berget. For også denne dagen kom det et napp, selvfølgelig på makrellen som kroken ikke rakk helt bak på og som jeg ikke hadde kuttet halen av.IMG_5836.jpgDen må jo ha hatt kroken i munnen, så nær men nei. Holdt ut noen timer til denne dagen også men etter 8 timer var det slutt på motivasjonen. Snart begynner skolen så det spørs om det blir flere forsøk i år. Men en dag sitter den! Slenger med et blide av helgens jigger med improviserte stingere som alle har hatt sine timer i sjøen selv om kun den hvite har fanget fisk (en liten lange).

IMG_5839.jpg

Forøvrig synes jeg de som har kommet med utsagn som for de dagene kveita er treg (kveita er alltid treg) eller for de dagene da kveita er forsiktig og bare napper litt i halen (kveita er alltid forsiktig) kan spise ordene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk et innfall her, er det mulig å få komme til nordnorge og fiske (kveite) med noen der? Har tenkt på muligheten før, men å reise oppover å leie båt bolig osv alene blir litt dyrt som student. Kan selvfølgelig betale for meg tenkte kanskje et budsjett rundt 7000 kr kan ikke reise før tidligst i morgen kveld og må være hjemme senest morgen 18.08.14. Skjønner at det er et longshot, men skader jo ikke å prøve :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok skal prøve å teste dem før de eventuelt blir brukt igjen, trodde det var bare overflaterust har opplevd at mindre kroker og spilt ringer har mistet tilnærmet all styrke pga rust men de som er såpass grove i godset trodde jeg ikke det var noe problem med. De er fremdeles skarpe, det sjekka jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør en klassisk nybegynnerfeil og rigger agnfisken din med alt for store kroker. Kveita er kroksky og tar bare slike grove rigginger når det er super-bett. Prøv å rigge slepetackel med 2 små treblekroker, eks. owner 3/0. Sett en i hodet og en bak på ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker også ganske mye etter kveite og heller ikke fått storkveita. Det er også langt mellom kveitene jeg får på sommeren. Jeg bor jo lengere sør enn du gjør. Jeg får mest kveite fra januar til mai. men det slenger ei og anna nå også. fikk ei i dag på ca 7kg og fikk ei før helga på 15,5kg. Jeg tror kveita er ennå vanskeligere på denne årstiden fordi det er mer mat i sjøen og den jakter ennå grunnere. på våren fisker jeg hovedsakelig fra 25-35meters dyp. fikk ei i forge uke som jeg mistet helt opp ved ripa. da fisket jeg på 16meters dyp. ikke så enkelt å fiske så grunt her pga tare. men de er på alle dyp fordi den jeg fikk i dag tok på 45meter. Tålmodighet er vel det viktigeste når man fisker her på våre kanter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De krokene brukes mye til bl.a. BF Tuna fiske i USA og er rimelig overkill til kveite..

En enkel velfungerende rigg:

Skaff deg noen Owner SSW kroker i 8\0-10\0 (ikke sirkel) og noen trebler i 2\0 - 3\0. I tillegg handler du noen svivler og splittringer av kvalitet, Owner er fint.

Lag en knotlessknot fra enkeltkroken, ned til treblekroken. På treblen funker det fint å bruke en vanlig knute, eller så kan man kjøre knotlessknot her også. Den knuten finnes det flere videoer av på feks youtube.

Juster avstanden ned til treblen etter størrelsen på agnfisken. Enkeltkroken settes ytterst i hodet på agnfisken og treblen en plass bak ved halen.

Jeg bruker mono på 1.2-1.4 av et mykt materiale for at agnfisken ikke blir hengende etter som en strek.

Du kan fint bruke stingerkroken du kjøpte fra SG, men stikk bak krokene helt inn i fisken og ikke kun ytterst i skinnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mye gode tips! :)

Owner 3/0 er på plass, og det er en liten mulighet for at jeg får testa dem allerede i morgen. :)

Ytterst på hodet Dvs fremst på snuten eller bak i nakken? Tenkte å stripse kroken fast gjennom øyehullet.

Ytterst i "nebbet" på fisken, gjennom underkjeven og ut midt mellom nesebora omtrent. Hvis du fisker kveite hadde jeg droppa strips og slikt. Ofte kan de sitte på enkeltkrokene fremme, og da ødelegger stripen mer enn den hjelper. Fisk heller mer agnfisk hvis du er redd for å miste agnet. Det er fint at agnfisken blir "dumpa" hvis det skulle hugge rett art..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.