Gå til innhold
Fiskersiden

Minstemål på ørret i sjøørret elv?


Aurejeger
 Share

Recommended Posts

Ohoi :)

Jeg har hittil fisket mye etter sjøørret og ørret i kaldvell elva i lillesand.

Fiskekort og fisketrygdavgift er påkrevd for å fiske der.

Limiten er 2 s.ø. pr pers. per døgn.

Minstemål 35 cm som vanlig på s.ø.

Den er grei.

Problemet mitt starter når ett medlem av skittfiske lillesand som er en forening som bruker elva mye har påtatt seg selv tittelen selvoppnevnt oppsynsmann og lager masse bråk om at man ikke kan ta opp ørret under 35 cm.

Dette fordi sjøørret og ørret er samme art sier han. Det er det jo.

Elva og vannet elva kommer fra er overbefolket med tusenbrødre abbor og ørret.

Det største eksemplaret jeg har fått iløpet av de 3 åra jeg har fiska ganske så aktivt der er min rekord foreløpig 160 gr og 23 cm

Det har blitt tatt s.ø. på over kiloen der, men det er åresvis siden og dette virker ifølge meg og andre være snittstørrelsen.

Jeg er ingen ekspert men synes dette høres rart ut.

Da jeg ikke får tak i en oppsynsmann som virkelig er oppsynsmann tenkte jeg å høre med fiskefolket.

Kan man virkelig nekte folk å fiske småørret under 35 cm i ei elv bare fordi det går noe sjøørret et lite stykke opp i elva?

Gjelder sjøørret regler for alt av ørret sålenge elva kan huse eller huser sjøørret??

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ser jeg :)

Og det er vel akkurat det som skjer.

Men om man kan nekte alle andre som faktisk fisker småfallen brunørret å ta opp noe under 35 cm synes jeg høres veldig rart ut....jeg respekterer selvfølgelig alle de regler som er satt opp for fiske i elva, men dette utsagnet kommer som nevnt fra en selvoppnevnt oppsynsmann uten videre rettigheter til elva og ikke grunneier.

Om det faktisk er slik det forholder seg slutter jeg rett og slett å fiske i den elva.

Den er kun full av tusenbrødre og småfallen brunørret og en og annen sjøørret over kiloen for mange år siden som den som fikk den snakker om enda....

Det var derfor jeg ville sjekke det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ser jeg :)

Og det er vel akkurat det som skjer.

Men om man kan nekte alle andre som faktisk fisker småfallen brunørret å ta opp noe under 35 cm synes jeg høres veldig rart ut....jeg respekterer selvfølgelig alle de regler som er satt opp for fiske i elva, men dette utsagnet kommer som nevnt fra en selvoppnevnt oppsynsmann uten videre rettigheter til elva og ikke grunneier.

Om det faktisk er slik det forholder seg slutter jeg rett og slett å fiske i den elva.

Den er kun full av tusenbrødre og småfallen brunørret og en og annen sjøørret over kiloen for mange år siden som den som fikk den snakker om enda....

Det var derfor jeg ville sjekke det ut.

Da forstår jeg ikke hvorfor du bruker så mye energi med saken...( Selv om det føles urettferdig for deg )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da forstår jeg ikke hvorfor du bruker så mye energi med saken...( Selv om det føles urettferdig for deg )

Det er fordi jeg liker å fiske småørret og steike de i steikepanna når jeg er på tur.

Og fordi jeg ikke vil bryte noen regler når jeg gjør det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi jeg liker å fiske småørret og steike de i steikepanna når jeg er på tur.

Og fordi jeg ikke vil bryte noen regler når jeg gjør det :)

Det gjør jeg også , især om ørreten er i god kondis til tross for størrelsen. Ta deg en tur øverst i Otra : Maken til feit småørret skal du lete lenge etter. Blir ikke plagget av noen heller ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.skittfiskelillesand.com/s08_001.shtml

http://lakseregister.fylkesmannen.no/lakseregister/public/visElv.aspx?vassdrag=Grimeelv%20(Kaldvellelva)&id=020.1Z

Fangststatistikkene stemmer ikke helt med det du sier... Enkelte år i senere tid har fangster på over 50 fisk med snittvekt på kiloen. Dårlig de siste åra, men 13 sjøørret i fjor er mer enn "en og annen sjøørret over kiloen for mange år siden. Så da er det kanskje ikke så rart at elva har minstemål på 35 cm på all ørret. Er ofte mye små sjøørret som går på elva sent på høsten. Viktig å verne disse.

Endret av knutis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok :)

Ja har sett på de statistikkene og synes personlig de er rimelig skrale.

Jeg synes heller ikke fisk tatt for 5 år siden er noe å rope om...

Men nå skal jeg passe meg for å trå på flere tær idag :)

Det er aldri meninga.

Ting kommer noe teit ut iblant og det beklager jeg.

Vi må verne om de små ja. Jeg er helt enig :)

Takker for seriøst svar :)

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.