Gå til innhold
Fiskersiden

Nytt ekkolodd / kartplotter


kje
 Share

Recommended Posts

Jeg har lenge greid meg med Lowrance Elite 4x 83/200 kHz og vurderer Lowrance Elite 5 HDI. Bør jeg velge 50/200 eller 83/200 kHz svinger?

50/200 svingeren har bredere vinkel og ser fisk dypere, den er egnet til fiske på dypere vann. 83/200 svingeren har smalere vinkel, ser ikke fisk like dypt men er mer følsom og har større oppløsning/detalj, den er egnet til dorging på grunnere vann.

Jeg bedriver fiske hovedsaklig i saltvann som dekker begge bruksområdene til de respektive svingerne. Hvilken svinger er det beste komprimiss? Er det en av dem som egner seg både til trolling på under 20m, pilking på over 100m og leting etter stimfisk?

Hvor dypt kan man se større fisk med 50/200 svingeren i saltvann, og hvordan er den til å dorge med på grunna? Egner 83/200 svingeren seg til å lete etter stimfisk?

Det virker som Elite CHIRPen ikke utgjør stor nok forskjell til at jeg prioriterer den.

Endret av kje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bytte om på infoen din om konevinkler. :) 83/200/455/800-HDI har videre konevinkel enn 50/200/455/800-HDI for 2D-ekkoloddfrekvensene. Downscanelemtet er likt i begge.

Til bruken din hadde jeg gått for 50/200/455/800-HDI. Det taper du litt på ved fiske grunnere enn 30 meter eller så, men får det igjen på 50-100 meters dyp. Skulle du så føle for en egen giver til grunna senere, kan HST-WSBL brukes sammen med Elite HDI, uten Downscan men til en meget rimelig penge.

Du vil ha bunnkjenning med begge giverne i stort sett hele Oslofjorden. Det ligger bilder i en annen tråd her med 83/200 giveren på ca 350 meters dyp i saltvann. Min erfaring er at 83/200 gir sikker deteksjon av fisk ned til rundt 50 meter, men egner seg best ned til ca 30. 50/200 gir sikker deteksjon ned til minst 80 meter, dypere enn det har jeg rett og slett ikke testet den med noe. (Merk at man må kjøre sakte for sikker deteksjon på slike dyp.)

Jeg har en Elite 4 HDI med 83/200-HDI som du kan låne hvis du vil teste den. Må bare få den tilbake fra han som låner den nå først. :) Jeg har dessverre ikke en 50/200 til utlån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for rettelsen Erik. :) Det kan høres ut som 50/200/455/800-HDI giveren er mer egnet for mitt bruk. Mulig jeg benytter meg av ditt generøse tilbud om å låne Elite 4 HDI med 83/200-HDI. Da får jeg samtidig testet om 4" skjerm er stort nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror 50/200 kHz svingeren til Lowrance bør klare å vise fisk på 125m under greie forhold i saltvann.

Bortsett i fra 30m og grunnere er min klare anbefaling 50/200 kHz utgaven, det er ikke bare frekvens og signalkon som er forskjellig, det er også stor forskjell i følsomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

shot008-picsay_zpsv87imnxj.pngHer er et skjermbilde som viser fordelen med CHIRP. Det er fra Mjøsa på 360m dybde. Ekkoloddet er Simrad NSS9 Evo2 og svingeren er en svært sliten 8 år gammel HST-WSBL (billigste hekksvingeren til Lowrance) Sammen med denne svingeren eller en HDI svinger skal Elite CHIRP gi identiske resultater.

Første del av skjermbildet er Medium CHIRP med 5x zoom og så byttet jeg over til 83kHz fast frekvens. Se den enorme forskjellen i oppløsning, følsomheten blir også forbedret (særlig på High CHIRP sammenlignet med 200kHz)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilig Erik, da stikker jeg innom. Sendte også Mjøsservice en mail nå.

Hva er forskjellen på HDS Gen2 med 50/200 og Elite med 50/200? Fordelen med HDS er vel raskere prosessor, flere innstillingsmuligheter og muligheter for å koble til tilleggsutstyr, men er det forskjell på ekkolodddelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilig Erik, da stikker jeg innom. Sendte også Mjøsservice en mail nå.

Hva er forskjellen på HDS Gen2 med 50/200 og Elite med 50/200? Fordelen med HDS er vel raskere prosessor, flere innstillingsmuligheter og muligheter for å koble til tilleggsutstyr, men er det forskjell på ekkolodddelen?

Nøyaktig hva forskjellen er kan jeg ikke si, det er neppe noen flere enn en håndfull Navicoansatte som kjenner detaljene. :) Men ut i fra mine egne tester av Elite HDI vs HDS så er de eneste forskjellene:

- større utvalg alternative givere til HDS (les; Airmar)

- mulighet for å justere ping og scroll hver for seg på HDS, Elite har disse to slått sammen i en justering.

Det er andre forskjeller, blandt annet prosessoren som du nevner, men disse forskjellene kommer først og fremst på kartplotteren og i nettverksmulighetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2D delen av ekkoloddmodulene til HDS og Elite HDI er identiske, men ikke alle innstillinger er tilgjengelig på Elite HDI. Anbefaler ikke Elite HDI for avanserte brukere pga dette, heldigvis har Elite CHIRP fått flere investeringsmuligheter.

Det er mye enklere å forklare hva som er likt på Elite og HDS enn hva som er forskjellig. HDS-5 er en full multifunksjonskjerm (MFD) med Ethernet og full NMEA 2000 støtte. HDS kan gjøre akkurat det samme som en 12 tommers MFD til 30 tusen, den kan vise radar, CHIRP ekkolodd, AIS, kobles i nettverk med flere andre skjermer, dele kart over Ethernet, den eneste forskjellen er skjermstørrelsen. Snart får HDS Gen2 og Touch full integrasjon med den nye Lowrance autopiloten. Prosessoren er også mye raskere enn Elite. Elite er et kombinert ekkolodd og kartplotter.

Det som er likt er som tidligere nevnt ekkoloddmodulen, men det hjelper jo ikke når en i en Elite ikke kan utnytte den fullstendig, men sammenlignet med konkurrenter i samme prisklasse er Elite HDI svært bra, spesielt ekkoloddelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piloten kommer på markedet i November så da må software oppdateringene for HDS Gen2 og Touch som støtter opp autopilot være ute.

Jeg har skrevet en del om dette på forumet til trollingforbundet.

http://trollingfiske.org/forum/topic/2282-lowrance-introduserer-autopilot/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult abbor. Dette hadde vært fett å hatt på 10 fots jolla mi! :D

Akkurat i denne sammenhengen har ikke båtens størrelse noe betydning. :)

En Motorguide Xi5 koblet til HDS må være ideell for mindre båter både til trolling og vertikalt fiske. Bortsett fra at ankeret aldri mer blir brukt, kan du bruke påhengeren eller elmotoren for fremdrift om hverandre. Frontmontert elmotor som alternativ til anker blir stadig mer vanlig i saltvann også, særlig for de som fisker skikkelig dypt. I så tilfelle blir du ikke den første som har høyere verdi på elektronikken enn båten. ;)

Send meg en sms angående henting av Eliten, jeg er hjemme i 6-7 draget i kveld, men kan svinge innom deg på vei hjem også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simrad NSS7 ser veldig interresant ut med både touch og knapper. Den ser enkel ut å betjene og da har jeg vel også mulighet å koble til autopilot senere hvis jeg vil. Har den raskere prosessor enn Elite og HDS?

Skal jeg ha sonar charts må jeg kjøpe Navionics plus eller Platinum plus. Da blir det vel drøye 10000,-?

Navionics plus: 2000,-

Simrad NSS7: 7000,-

Airmar P66: 1600,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NSS7 har samme prosesslrsystem som HDS Gen2 og HDS Touch, mye raskere enn Elite HDI. Skal du ha noe som virkelig sparker skal du gå for NSS7 Evo2, men det koster betraktelig mer. Jeg har NSS12 som har samme innmat som NSS7 som mitt hovedinstrument og jeg er fornøyd med hastigheten, men ingen tvil om at NSS9 Evo2 som jeg også har er betraktelig raskere. brukergrensesnittet på NSS er svært bra, spesielt til ekkolodd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme demokart på NSS og HDS så vidt jeg kan se.

Piloten kommer neppe til Norge i november forresten. Jeg har snakket med ProNav om piloten nettopp siden jeg ønsker meg en selv, og levering til vår steinrøys blir nok litt senere. Men jeg mener at softwaren til HDS som støtter piloten har releasedato sent i oktober en gang.

Vær obs på at det ikke er noe som tyder på at NSS får samme støtte for piloten som HDS. Utifra hva jeg leser på nett vil NSS fortsatt hå mot Simrads piloter ala AP24 mens Lowrance-piloten går mot HDS-seriene. Men dette kommer det sikkert mer offisiell info om etterhvert som vi nærmer oss november.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.