Gå til innhold
Fiskersiden

Ekkolodd - duger dette?


Helge C Norvang
 Share

Recommended Posts

Hei,

Vurdere sterkt å handle ekkolodd. Skal brukes fra jolle i Glomma, primært for å se dybde og bunnstruktur, men også for å finne fisk.

Har lest endel tråder her inne og ofte blir Lowrance Elite-4XHDI nevnt som et godt alternativ.

Nå er jeg så heldig at jeg har amerikanske svigerforeldre og har dermed mulighet å handle fra USA og bruke de som "postmottak" og få dem til å ta dette med til juletider når de kommer på besøk. Med dagens kurs får jeg nevnte ekkolodd for litt under 1400,- NOK. Det er en god rabatt i forhold hva man må betale her i landet..? Frakt er ikke noe tema. Jeg får svigers til å stikke innom den lokale Walmart-butikken og handle der.

Hva tror dere som har peiling? Er dette et godt valg? Jeg trenger et portabelt lodd, og regner med at jeg forholdsvis enkelt kan mekke til noe greier for å gjøre dette loddet portabelt? Har sett noen eksempler og likte spesielt godt ett hvor det var brukt en slags verktøyskasse for å holde på batteriet og hvor loddet var festet på toppen av kassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fungerer sikkerbra til ditt formål. Men, hvis du kjøper loddet i Norge (f.eks. MjøsService) http://www.mjosservice.no/produkt/lowrance/ekkolodd/portable-ekkolodd/lowrance-elite-4x-hdi-portabel så har du også 5 års reklamasjonsrett vilket kan være fordelaktigere hvis noe skulle skje med loddet. Dessuten så har du et meget bra salgsargument till din fordel hvis du f.eks. ønsker å bytte ut loddet etter, si om to år, da du har funnet ut att du ønsker et med plotter inkludert.

Ja jeg har også sett den løsningen med loddet plasert i/på en kasse inneholdende batteri, svinger etc... så det er greit. Batteriet kan være ett slikt blybatteri på 12V, 7-10Ah, avhengigt av hvor stor kassen er. Selv hadde jeg gått for et på 10-15Ah (fra Biltema f.eks)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fungerer sikkerbra til ditt formål. Men, hvis du kjøper loddet i Norge (f.eks. MjøsService) http://www.mjosservice.no/produkt/lowrance/ekkolodd/portable-ekkolodd/lowrance-elite-4x-hdi-portabel så har du også 5 års reklamasjonsrett vilket kan være fordelaktigere hvis noe skulle skje med loddet. Dessuten så har du et meget bra salgsargument till din fordel hvis du f.eks. ønsker å bytte ut loddet etter, si om to år, da du har funnet ut att du ønsker et med plotter inkludert.

Ja jeg har også sett den løsningen med loddet plasert i/på en kasse inneholdende batteri, svinger etc... så det er greit. Batteriet kan være ett slikt blybatteri på 12V, 7-10Ah, avhengigt av hvor stor kassen er. Selv hadde jeg gått for et på 10-15Ah (fra Biltema f.eks)

Takk for svar! Ser helt klart fordelen ift garanti, men, lukker jeg øynene for dette og tenker kortsiktig ift penger, så tror jeg nok at jeg går for "amerika-måten". Jeg får heller være ekstra forsiktig og sørge for at jeg ikke vil ha kartplotter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte Elite 4X og har lenge greid meg med å bruke Norgeskart og Navionics på smarttelefon. Men er lei av å stadig ta frem telefonen for å se kart. Ikke minst savner jeg å sette waypoints på ekkoloddet og automatisk finne det igjen med kartplotteren. Hvis du er som meg kommer du til å savne kartplotter etter en stund med Elite 4X. :)

Når det er sagt så fungerer det godt å lage det om til portabelt selv. Med biltemas vakumløfter og et lite fritidsbatteri. Selv bruker jeg selvlagde lithium batteri-pakker for å få bedre ytelse, mindre vekt og mindre utgifter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er sagt så fungerer det godt å lage det om til portabelt selv. Med biltemas vakumløfter og et lite fritidsbatteri. Selv bruker jeg selvlagde lithium batteri-pakker for å få bedre ytelse, mindre vekt og mindre utgifter. :)

Det vil jeg gjerne lese mer om! Fortell! Fortell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lithium batterier krever specielle ladesystem og tilsammens med batteriet blir det en rel kostsam affære. Men, det hele er avhengig av hvor ofte en bruker ekkoloddet og om det er lademuligheter til stede. Reiser man på lengre fisketurer, uten lademuligheter i nærleiken kan dog et lithiumbatteri være løsningen. I så fall anbefaller jeg et Lithium-jern-fosfat (LiFePO4) batteri som ikke har noen farlige sider (ikke noen eksplosjonsrisk). Finnes bl.a. hos alle foretak som selger el-sykler og den slags

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kartplotter er en slik sak du ikke visste at du trengte før du bruker den. I samme kategori som alkohol, nikotin, og kvinnfolk.... ;)

Elite 4 HDI (ekkolodd og kartplotter) og Elite 4x HDI (rent ekkolodd) er et glimmrende lavbudsjettalternativ. Du skal ha varianten med 83/200/455/800-HDI ekkoloddgiver, sjekk at det er den giveren for i USA er det ikke helt uvanlig at disse selges uten giver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig som Flyfishing for Salmon sier at Lithium batterier er kostbare og trenger spesiell lading. Men dersom du vet hva du gjør og har nerdet litt på teknologien er det mulig å lodde sammen rimelige batteripakker selv. Jeg har laget små 8ah pakker til ekkoloddet og en stor 100ah pakke til trolling motoren. :) Men dette krever tid å lage og ikke minst at man leser seg opp i forkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kje, det finnes ferdige løsninger som ikke er allt for dyre. Att lodde sammen en batteripakke kan være reint kinesiskt for folk flest, jeg veit for jeg er elektronikk-kunnig og har arbeidet leeeenge med slike ting.

vedr. plotter

Jeg selv hadde satset på et kombilodd/plotter på ein gang. På slik måte hadde jeg gjordt det enkelt for meg å finne tilbake till dei goe fiskeplassene v.h.a. waypoints d.v.s. bare trykke in knappen og vips, hadde jeg en Wp på kartet.............. :thumbsup:

Men da begynner det å bli problem med kjøp av plotter over there, med tanke på geofence etc...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elite HDI har ikke geofencing. ;)

Jeg vet ikke hvor i Glomma du fisker, men det er dybdekart på gang flere steder i Glomma. Med en Elite HDI kan du lage dine egne dybdekart med Insight Genesis eller sende inn sonarlogger (som du tar opp mens du uansett er ute med båten) til www.dybdekart.no så lager vi kart til deg. Kartene fra Insight Genesis og dybdekart.no kan du så bruke i kartplotterdelen i Elite HDI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får jo Elite 4 HDI med giver for under 1500 der borte, så jeg hadde vel heller betalt meg opp til det enn å kjøpe uten plotter. Selv om stort sett fisker i glomma, kunne det jo være du ville prøve andre steder du ikke er like kjent, og da er det greit å ha levert data til Dybdekart slik at du kan hente kart for andre vann derfra.

Link til hvordan jeg løste feste av en elite 4 på en verktøykasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ok, om jeg skulle gå for en kombi da, hva heter modellen som ligger nærmest Elite 4 HDI?

Du sa det selv, Elite 4 HDI er kombi. :) Elite 4x HDI er rent ekkolodd og Elite 4m HDI (kalles også Elite 4 HD) er ren kartplotter. Elite 4x HDI koster 2.000,- mens kombiversjonen Elite 4 HDI koster 3.000,- Kartbrikker fra Navionics koster omtrent det samme, men for Glomma er det ikke noen vits å bruke "kjøpekart", så der er det bedre å lage kartene selv.

I all ærlighets navn er en skjerm på 4,3" litt liten for å dele skjermbilde mellom kart og ekkolodd, men skjermstørrelse har mye å gjøre med smak og behag også. Jeg er bortskjemt med en 8,4" pluss to 5" i båten mens andre er lykkelige med 4". Jeg anbefaler at du kikker på dette i en butikk som har flere størrelser utstilt, og gjør deg opp en mening om skjermstørrelse selv. Om man synes det er verdt å punge ut for noen ekstra tommer eller ei blir en veldig subjektiv greie. Med de dypene du skal fiske på, er det ikke nødvendig med større skjerm rent teknisk, det blir som valget mellom Skoda/VW/Audi. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 2 months later...

Ok, ekkoloddet er i hus (lå under juletreet gitt)...

Var på Biltema for å kjøpe batteri og endte opp med dette: http://biltema.no/no/Bil---MC/MC/Reservedeler/Batteri/MC-BATTERI-SMF-12V-12AH-80269/

Kan jeg bruke dette? Altså for en Elite 4x HDI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, ekkoloddet er i hus (lå under juletreet gitt)...

Var på Biltema for å kjøpe batteri og endte opp med dette: http://biltema.no/no/Bil---MC/MC/Reservedeler/Batteri/MC-BATTERI-SMF-12V-12AH-80269/

Kan jeg bruke dette? Altså for en Elite 4x HDI.

Absolutt.

Dog, skaff deg en ontleg batterilader til batteriet så holder det dobbelt så lenge samenlignet med en standard lader:

CTEK, f.eks denne modellen:

http://www.ctek.com/no/no/chargers/MXS%203.8

Butikk,

http://batterionline.no/ctek-mxs3-8-lader-til-blybatterier-12v?utm_source=kelkoono&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=CTEK+MXS3.8+Lader+til+blybatterier+12V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.