Gå til innhold
Fiskersiden

SØ, fluevalg, vestfinnmark, kaldt vann.


 Share

Recommended Posts

Blir ikke til den turen men til en annen tur har jeg noen tips.

Mine favoritter:

Streamere: Krafla i fargene Rosa (ekstremt god vårflue), Orange, Svart, Oliven/rød, Grå/gul (hvit kan også prøves sen høst). Fiskes relativt raskt og rykkvis.

Long wing tuber: Ida longwing (gitt veldig bra i sommervarmen) 1" eller 1,5". Snæfridur 1" (litt senere i høst) Lange men relativt raske bevegelser.

Rekefluen og Snælda tysk er også lurt å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke all sjøørret går opp så du kan stort sett få sjøørret i sjøen hele året. Om du skal fiske utover den fjorden jeg mistenker så går det vei hele veien og det går fint på stille dager å speide etter fiske og aktivitet. Små rekefluer har fungert bra og også noe mindre tangloppelignende greier, gjerne med innslag av blanding av rosa og orange for eksempel. Med og uten kulehode for litt forskjellig oppførsel i vannet. Jeg har fått på små lodne zonkere også som gir god bevegelse selv ved sakte inntrekk også. Ikke væ redd for å forsøke siluettfluer sent på kvelden nå som det snart blir litt mørke om natta. Jeg har brukt små svarte toad-flies (som egentlig er et tarponmønster (ligger bindebeskrivelse på fluefiske.net tror jeg og kanskje også fiskersiden.no - jeg og Runar bandt i hvert fall og tok bilder til dette en gang. (Så da ligger det sikkert på www.nfisk.no også))) Disse har jeg også fisket bra med på stilleflytende partier av elva under sjøørretfiske sent på sesongen når det blir mørkt ute...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar espen. Har vært 2 dager på rad ved ett kjent elveutløp på kvaløya. Har vært stor aktivitet av bpde SØ, laks og røye her, som veiter helt inne ved land, og helt inni elvemunningen. Har fiskeg i skumring, og fiskene har fulgt flua helt inn til land, men biter ikke... Har prøvd rekeimitasjoner, streamere, zonkere, hubbabubba og ifa.. Vil ikke ta.. Hverken ved kjapp eller langsomt inntrekk... Har du noen tips?

Fikk en SØ på 4 hekto på sluk ved en holme på samme plass, den hadde vel 40 lus på seg, og sporen og noen finner var brutt ned.. (hvorfor, vet jeg ikke), men den var i dårlig forfatning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.