Gå til innhold
Fiskersiden

Kystmeite ! svar fort !


ørret_anonym
 Share

Recommended Posts

Hei ! :)

Skal ut med båten til helga , en 32 fot skarpnes 9100. pleier å ligge på en holme eller gjestebrygger. har bare pilket etter torsk og sei på sjøen... men fikk lyst til å prøve kystmeite.....

Har en Alivio cx 270 medium light med slukvekt 7 - 21 gram fra shimano , vet de drevne kystmeiterne bruker 13 -14 fots karpestenger og søkker opptil 60 -70 gram.. men jeg tenkte på litt lettere siden jeg ikke gidder å kjøpe en ny stang...

takkel :

hørt om pasternoster men det trur jeg blir mye tvinn på snøret ! hadde det funket med en enkelkrok krok i enden av snøret og et pærebly i 15g, 30cm - 1m over?

orker ikke så avanserte greier så skal prøve å holde det litt enkelt..

agn :

funker reker eller makrell?

trenger svar fort ! siden det er snart fredag og jeg må kjøpe alt av utsyr innen 2 dager ! takk for svar ! :) :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså du skal bedrive kystmeite fra båt med ørretstang?

Rent bortsett fra at du har gått deg vill i begrepsjungelen, kan det gå an.

Da kjøper du sirkelkrok 1/0 og noen billige stålfortommer og så tunge bly som du syns du kan ha.

Og svivler

Blyet fester du i stålfortommen drar snøret gjennom svivelen på toppen of knytter på en ny svivel. I den svivelen knytter du 5-10 cm snøre og kroken.

Da har du en fryktelig enkel glidetakkel.

Reke funker til mye, makrell til mer

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok. Var litt uklart.

Men som sagt, det går fint an å bedrive kystmeite light . Det eneste du da må passe på er å unngå steder med mye strøm, siden lette søkker hopper bortover bunnen og tvinner seg rundt det de finner.

Jeg vil anbefale de enkle variantene av glidetackel, men opphengerknute slik ban sier funker bra det og. Bortsett fra at de små flate slipper agnet hvis de merker motstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har prøvd meg litt på kystmeite selv med ørretstang,, paternostre tackle funker helt fint det, men er det det minste lille hint av bevegelse i vannet så ligger det bare å danser bort etter bånn... kan nesten kjennes ut som det ikke er bunkontakt engang ved litt strøm... Men det funker, har fanga lyr på 7kg+ på dette :D

Endret av Lindholmer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet alternativ er en sildesluk der treblekroken er byttet ut med en krokfortom og en krok, som er et enkelt og særdeles effektivt tackel. Sildesluken fungerer som både attraktor og kastevekt. Her er snille bunnforhold å foretrekke.

Ellers støtter jeg BANs forslag, evnt opphengsløkke med en gummislange tredd over. Søkket kan være hva som helst. Har brukt muttere en haug med ganger, og det funker fint.

Endret av LasseB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.