Gå til innhold
Fiskersiden

stang og snellle til kystmeite


can
 Share

Recommended Posts

Har fått det for meg at dersom det skal bli noe særligt med fisk fra land så bør eg prøve dette her. Er det ikkje karpestang som er tingen? Prisklasse tja noke som ikkje er alt for dyrt men er brukande så får eg heller oppgradere etter kvart dersom dette viser seg å vera noke for meg. Bur på Karmøy så tenkte kanskje å gå til salar sport og sjå om han har noke brukande.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja surf stenger er for det meste 3 delte. Men man kan jo også bruke vanlig haspel stang også:) selv bruker jeg en Lawson Northern Lite 12 fot 30-70g for lettere kystmeite. Men spørs jo litt hvor tunge lodd en må bruke. jeg bruker opp til 80g+agn til denne uten problemer. Men bør jo da kaste litt forsiktig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utforming og størrelse på agn har også veldig mye å si på kastelengden. Et agn som blafrer rundt kan fort stjele 30-40 meter.


husk at den snella har graffitspole da:) det er totalt ubrukelig. spesielt om du skal bruke multi snøre:)

Støtter dette. Ville aldri ha stolt på at en grafittsnelle ville holde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok såg ikkje så nøye på den snella tenkte at det kunne brukes siden det var satt sammen som ett nybegynner sett og eg tenkte å bruke ett eller anna multisnøre. Er baitrunn sneller (ikkje at eg veit kva det er enda) bedre å bruke enn vanlige haspelsneller ved meitefiske, tenkte kanskje på ei nexave 6000 eller noe sånt viss det ikkje er nødvendig med ein an type snelle. Er denne typen snelle eg er familliær med

Noken som kan gi ett konkret tips om noke som kan vera brukande? Treng ikkje nødvendigvis vera hos salar sport da men er kanskje ein fordel å gå å sjå på utstyr før ein kjøper og ikkje minst etterpå når problema oppstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til gode, flerdelte kystmeitestenger, anbefaler jeg Shakespeare Agility Flattie (http://salarsport.no/produkt/stenger-kystmeite/shakespeare-flattie-116-30-90-gram). Tre deler, kastevekt opp til ca 100gr og kan brukes til både multiplikator og haspel.

Kikka litt på Agility Surf-stanga også, og den virker temmelig fin. Faktisk veldig temmelig fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok takk for gode råd (tar gjerne imot fleire altså) men klart faktisk å lure noen småfisk, fin steikelyr og ett par fine lyra i dag tidlig, det var på tide her nedpå karmøynaå. Var med kunstagn dette her opphenger ei litt glorete flåga og ein Savage gear sandel før eg satte skikkelig fast i boten og sleit heile greiene. Hadde eg berre komt på ein lur måte og unngå å mista utsyr ved bunnapp.

Endret av can
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til gode, flerdelte kystmeitestenger, anbefaler jeg Shakespeare Agility Flattie (http://salarsport.no/produkt/stenger-kystmeite/shakespeare-flattie-116-30-90-gram). Tre deler, kastevekt opp til ca 100gr og kan brukes til både multiplikator og haspel.

Kikka litt på Agility Surf-stanga også, og den virker temmelig fin. Faktisk veldig temmelig fin.

Du bruker haspelutgaven med multiplikator? Ingen problemer med at snøret kommer borti klinga f.eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Var hos salar i dag og fekk dette tilbudet her: Shimano baitrunner DL RA 10 000,

Mad d fender 3 lbs samt 300 yards 0,25 av ein type flettegøtt eg ikkje har hørt om før, kjem ikkje på kva den heiter. Til sammen 2200-2300 alt etter som, ser det ok ut, og er det noken som kan flytta denne tråden over til kystmeite, som jo stanga skal brukast til samt hiving av litt tyngre sluker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.