Gå til innhold
Fiskersiden

Bursdagspresang levert til slutt


nordmøring
 Share

Recommended Posts

Det er ikke alltid man får så god tid som man regner med, selv om man er tidlig ute med bestillinger og planlegger ut fra dette. Denne stanga var det like før jeg fikk grå hår av. Bestilling på stangemne, ringer og snellefeste ble sendt i begynnelsen av juni og ferdig stang skulle leveres i god tid før slutten av august.

To dager etter bestilling kom det mail fra leverandøren om at stangemnet og en del av ringene ikke var på lager, men var ventet inn i løpet av 7-10 dager. Ok, god tid. Ti dager gikk og enda ti. Noen mailer frem og tilbake med beklagelser og en etter hvert skarpere tone fra meg. Lurte på å avbestille og prøve andre leverandører, men fraktkostnadene ble vel høye da jeg måtte bestille fra to forskjellige steder. Og ti dager til gikk før jeg fikk mail om at alt var sendt. Sporingsnummeret viste at pakken var sendt ut av statene og ingenting mer. Ok dukker sikkert opp snart. Glemte selvfølgelig at tollen skulle sitte på pakken et par uker også. Men, til slutt dukka røret opp på posten. Syntes det var rart at det ikke var moms og gebyr på den, men takker og bukker for alt man slipper å betale.

Dro hjem og pakket ut. "Ka f..n!" Bare stangemnet og ingenting annet! Mail over dammen. Mail tilbake en time senere. To pakker ble sendt, og selvfølgelig fikk jeg bare ett sporingsnummer og trodde alt kom i en. Tre dager senere kom heldigvis resten. Nå med moms og gebyrer i fleng. Endelig kunne jeg begynne på bygget.

Mål på for- og bakgrep hadde jeg fått så de var pusset ned til nesten riktig dimensjon. Men, måtte ha snellefestet for den siste finpussen før jeg limte sammen. Mens limet herdet, stakk jeg innom de som skulle lage dekalen med mottakers navn. Hadde snakket med dem tidligere og det var selvfølgelig ikke noe problem å trykke metallik sølv. Fint, men måtte ha noen mål på stanga først så det ble ikke bestilt noe. Nå når jeg hadde målene skulle det selvfølgelig ikke gå så glatt. Snakket med en annen enn første gang og han kunne fortelle at de hade sluttet med metallik trykk for to år siden. Hjem og bestill fra statene igjen. Betalte rått i frakt for å få dekalen så raskt som mulig.

Pyntesurringe og ringer ble montert. Epoxy kom på i et passe antall lag og så var det venting igjen på dekalen og siste lag epoxy. Deadline for å sende i posten kom og gikk. "Heldigvis" hadde kona time på sykehus i Oslo og dattera med familie bor i Halden, så her var det bare å belage seg på 70 mil kjøring hver vei. Og underet over alle under, Dekalen kom med posten siste dag før vi måtte kjøre. Full fart med dekalen og epoxy så det fikk tørke over natta og formiddagen før vi kjørte sørover.

Stangemnet kommer fra Phenix i USA, er av karbon og er 7'6'', klasset 10-30lb med moderat fast aksjon. Dette gir en forholdsvis myk tupp med masser av krefter nedover etter hvert som stanga bøyer seg. Vekta på stanga synes i alle fall jeg er ok med sine 375gr.

I bakenden monterte jeg en gummi gimbal pusset ned for bedre feste på glatt underlag når man setter den fra seg på dekk og er samtidig grei å bruke uten belte.

20140821_2295_zpse7f66f41.jpg

Snellefestet er fra Alps og i aluminium og er utseendemessig det beste jeg har montert så langt. Bruksmessig det beste Alps har laget i alu så langt med karboninnlegg rundt snellefoten inne i hylsene.

Phenix-grep-snellefeste_zps19f42c2d.jpg

Ringen er som vanlig montert i spiral. Her er stripperingen montert litt til høyre for at lina skal sentrere på snella. Gjennomsiktig surring for ikke å dekke over pyntesurringen.

20140821_2303_zps91617164.jpg

Også sideringen montert med gjennomsiktig surring.

20140821_2306_zps29d02618.jpg

Lav vekt betyr mer følsomhet og derfor ble det Alps ringer i titan med zirconium innlegg som ble ringvalget. Et tilsvarende oppsett med ringer i stål veide 16,4 gram. Og, disse er helt rustfri i motsetning til såkalte rustfri stålringer.

Titanium_zps84c655cf.jpg

Første løperingen fikk som vanlig litt mer pynt enn de andre.

20140821_2317_zps1e31ad00.jpg

20140821_2320_zpse1204660.jpg

Stanga kom frem i tide, men jeg håper jeg slipper flere slike tilfeller med forsinkelser.

Og til slutt håper jeg jubilanten likte stanga og bruker den aktivt fremover.

Endret av nordmøring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.