Gå til innhold
Fiskersiden

Oppgradering av utstyr/Snøreklasser


Rosnes
 Share

Recommended Posts

Hei.

Har fiska ein del med nybegynnar utstyr og føle det er på tide å oppgradere litt.

Vil fortsette med 9" stang, men har noen spørsmål angående hvilke snøreklasse eg bør velge.

Fisker stort sett i liten elv etter laks og sjøørret. Laks opptil 7-8kg.

Bruker stort sett fluer med krokstørrelse 8-10

Eg lurer på kva fordeler og bakdeler det er med for eks. #7, kontra #5?

Kva får du meir/mindre av ved å velge en høyere snøreklasse?

Endret av Rosnes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er litt mer rygg på ei #7 stang til å kjøre fisk på, du vil og kunne kast bedre i vind grunnet tyngre snøre og kunne håndtere og løfte synkesnører lettere ut av vannet.

men sant skal sies så tåler ei #5 stang ganske mye den og.

driver du med c&r? da bør jo fisk kjøres opp fort og litt hardt.

spørsmålet er jo hvor liten elv du fisker i? og det er ikke sikkert at du bare kommer til å fiske i den samme små elva alltid :)

jeg mener jo at ei #5 blir litt pinglete men vet det er mange som fisker med det, spesielt utpå sommeren når vanntanden blir lav.

jeg vet ikke om du blir klok av det jeg har sagt og jungelen av stenger er stor der ute,mulig du burde gå for både #5 og #7. (kan jo aldri få nok stenger)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke anbefale å fiske med så lett utstyr som klasse 5 i lakseelva. Det kan gå greit nok om elva er stilleflytende og ren, hvor det å drille inn smålaks og ørret på en kilo eller to står på dagsorden, men tro meg du vil ikke ha på en 7-8 kilos laks i ei småstri elv med femmerutstyr! Når laksen når den størrelsen kan den være en prøvelse selv med tyngre tohåndsutstyr - spesielt hvis fisken er kranglevoren nok og elva innehar stryk og er vanskelig å bevege seg langs.

Gå for en syver du med tilpasset snelle og snører. Så kan du heller variere litt etter forholdene med snører, fluestørrelser, spissdiameter og lengde på fortom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.