Gå til innhold
Fiskersiden

Temperatur


Krister Ross Evensen
 Share

Recommended Posts

Beklager...det er tydeligvis ikke bare panneluggen som bærer preg av alderdom hos meg....

Velkommen til forumet ja :)

Gøy med nye medlemmer :)

Ørreten har en trivselstemperatur på ca 12 grader.

10-12 grader sies det at ørreten er mest på hugg.

Jeg tenker det kan være lurt å prøve seg i nærheten av elveutos nå om høsten som ørreten trekker mot elva for å gyte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager...det er tydeligvis ikke bare panneluggen som bærer preg av alderdom hos meg....

Velkommen til forumet ja :)

Gøy med nye medlemmer :)

Ørreten har en trivselstemperatur på ca 12 grader.

10-12 grader sies det at ørreten er mest på hugg.

Jeg tenker det kan være lurt å prøve seg i nærheten av elveutos nå om høsten som ørreten trekker mot elva for å gyte.

Takk for velkomst!

Jeg har vært en ivrig fisker i mange år, men siste ti årene har stort sett gått med til familie, jobb og annet.

Så nå som jeg har flyttet litt ut på "bygda" (les Vestby) så har jeg fått litt mer tidsrom til fritidsaktiviteter. I tillegg, er fiske så hinsides artig at det var på høy tide å komme igang igjen.

Var en tur på Gaustablikk i helgen, hvor jeg ble møtt av tåke, regn og vind, så med andre ord var det dårlig bett kan du si.

Mandagen var siste dagen, og fikk da 1 stk liten fjellørret på mark og duppe på Reisjåvatn i Hjartdal.

Dette er første fjellørreten på lenge, så dette gav enorm mersmak.

Så jeg kommer til å fokusere på ørret fremover. Ikke så glad i gjedde, abbor osv, men så og si rene ørretvann eller elver med god ørretfisk er også å foretrekke.

Noen som har noen gode tips til gode elveutos for ørretfiske nå på høsten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ørret på sluk så lenge det ikke ligger is på vannet...

Min erfaring også, og t.o.m. på flue til isen legger seg. Men, da blir det på synkesnøre.........

Ørreten beiter eg året om men den velger jaktområde etter vanntemp og årstid, det må men være klar over. om sommeren opplever jeg ørreten meir aktiv (les: bitevillig) om natten (kl 24-4.00 ca) sen kan del være steindødt heile dagen hvis det ikke er uvær......

Nå på hausten er dei fleste ørreter på vei til gyteplassane og er vell ikke så morsom å fiske etter. Men, ikke all ørret gyter vert år, en hel del "står over" og den er fortsatt bitevillig nå. Men den er veeeldigt tregfisket. Vannene er fortsatt varme og de tilsier i vert fall meg til å bruke små beiten, eller flue (med fluestang eller dupp).

Ellers kan makk være ett meget effektivt agn i fjellvannene. Kan fiskes med dupp eller som type bunnfiske litt avhengig av værtypen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.