Gå til innhold
Fiskersiden

Hva er din favoritt sluk til høstfiske etter sjøørret?


 Share

Recommended Posts

Ohoi :)

Jeg søker inspirasjon til høstfiske etter sjøørret nå som tempen synker og sjøørreten nok engang forandrer oppførsel og ikke minst appetitt og matseddel.

Slukskrinet mitt trenger en oppdatering nå som vår og sommerfiske er et tilbakelagt stadium.

Sjøørret til middag derimot er i aller høyeste grad på tapeten.

Hva er din favorittsluk til sjøørretfiske nå på høsten?

Stor takk til de som gidder å nevne favoritt sluken sin til høstfiske etter S.Ø.

Skitt sjøørretfiske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om dette er til særlig hjelp, men jeg bruker hovedsakelig møresilda i 10g, blank holografisk med svart rygg på høsten (som på våren). Dog skal sies at jeg ikke starter dette fisket før nærmere november. Må gjøre meg ferdig med fjellfisket først :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden jeg fiska med sluk, men jeg synes da sildefluer funker fint på høsten jeg da - type jiggy og deceiver-ish. Med andre vil vel lange slanke sildesluker gjøre samme nytten ville jeg tenkt. Også rekefluer funker som fjell, dog litt usikker på åssen sluker som skal imitere det... (Men da slår jeg som vanlig et slag for fluedobbefiske.....)

Ellers er det jo verdt å huske at vanntempen gjerne holder seg greit utover høsten og at det yrer med liv strandsonen et godt stykke utover av både reker og småfisk og annet. I motsetning til våren da det gjerne tar litt tid før byttedyra inntar stranda. Så selv om lufttempen ofte er sammenlignbar med våren er vanntempen gjerne endel høyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Heisann :)

Takk for mange innspill og gode tips :)

Jeg har fulgt rådene og fylt opp slukskrinet og flueboksen litt.

Som tips tilbake kan jeg komme med mine erfaringer så langt i høst.

Jeg har de siste dagene tatt flere fine sjøørreter på Viking Herring fra Sølvkroken i fargene grønn/sort på blank og Viking Herring kobber (24 gr) begge to.

Toby 20gr i kobber/rødt har også vært effektiv solfylte dager i høst.

Det virker som at tempoet er avgjørende.

De har tatt når jeg har akselerert sluken veldig ca 4-5 runder med sveiva.

Jeg kan også anbefale Taiga (24 gr) og Latka (10 gr) fra den finske produsenten Kuusamo.

Disse håndlagde skjønnhetene er det jeg har tatt mest sjøørret på hittil å år.

Man kan få tak i de på keilir.no

Av opphenger fluer er det sildeimitasjoner, absolutt mest Deceiver som har lurt flest S.Ø.

De med grønt og gult i seg har gjort jobben.

Takk for all hjelp hittil og fortsatt skitt høstjakt etter sjøørret alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du nevnte i posten min "brakkvann" har farten på innsveivinga tydeligvis mykje å seie. Var å testa tipset ditt i dag, og har ikkje hatt so mangen napp sia vår. Jamn fart, 4-5 raske før ei ein liten stopp var det eg prøvde meg fram med i dag. Fekk Ikkje kroka noken bra nok til å lande, men det var morro likevel. Toby kobber med røde finner og ein rød ull garn tråd knytt i splitt ringen. takk igjen for godt råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann :)

Takk for mange innspill og gode tips :)

Jeg har fulgt rådene og fylt opp slukskrinet og flueboksen litt.

Som tips tilbake kan jeg komme med mine erfaringer så langt i høst.

Jeg har de siste dagene tatt flere fine sjøørreter på Viking Herring fra Sølvkroken i fargene grønn/sort på blank og Viking Herring kobber (24 gr) begge to.

Toby 20gr i kobber/rødt har også vært effektiv solfylte dager i høst.

Det virker som at tempoet er avgjørende.

De har tatt når jeg har akselerert sluken veldig ca 4-5 runder med sveiva.

Jeg kan også anbefale Taiga (24 gr) og Latka (10 gr) fra den finske produsenten Kuusamo.

Disse håndlagde skjønnhetene er det jeg har tatt mest sjøørret på hittil å år.

Man kan få tak i de på keilir.no

Av opphenger fluer er det sildeimitasjoner, absolutt mest Deceiver som har lurt flest S.Ø.

De med grønt og gult i seg har gjort jobben.

Takk for all hjelp hittil og fortsatt skitt høstjakt etter sjøørret alle sammen :)

Jeg har også hatt god erfaring med Viking Herring fra Sølvkroken i fargen sort på blank. Ellers kan jeg nevne at jeg har tatt flere sjøørreter med Bombarda og rekeimitasjon, i fargene knall orange og rosa. :) Og typisk hugg etter sveivstopp eller ved plutselig akselerasjon på sluken/flua.

Endret av kje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Takk for masse gode tips folkens :)

Jeg har denne høsten oppdaget Viking sild og Spesial Vibra fra Sølvkroken, begge i grønt.

Disse to slukene har stått for godt over 20 sjøørret den siste måneden.

Havtemperaturen har for øvrig vært 12-13 grader og innsveivinga litt saktere enn det klassiske sjøørret tempoet :)

Skitt sjøørretfiske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Jeg har vært velsignet med fint vær og var ute og tok sjøørret både nyttårsaften og andre nyttårsdag.

Dette var hvilere på 700 og 800 gr og kondisjonen var kjempefin :)

En fikk svømme videre og en ble til middag.

De tok begge på blank Toby i grunne sund utover i skjærgården.

Inne i fjordene treffer jeg mest på tynne små ørret på denne tiden, så for å treffe på større og mer attraktiv fisk må jeg utover blant alle de små holmene og skjæra ytterst i fjordene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.