Gå til innhold
Fiskersiden

Trenger hjelp med opphengerknute/flue til S.Ø på høsten


 Share

Recommended Posts

Ohoi :)

Jeg trenger noen tips til opphengerfluer til sjøørretfiske nå på høsten.

Jeg har også problemer med at opphengerknuten jeg bruker blir et veldig svakt punkt på sena.

Såpass svakt at jeg ofte dropper å bruke opphenger foran sluken fordi det ofte betyr tap av sluken eller både sluk og flue.

Og det er jo kjempe trist ettersom ei flue foran sluken har vist seg helt sykt effektivt for meg i hvert fall.

Jeg bruker vanlig opphengerknute på Sølvkroken ekstreme 0.25 mm med fire surringer og er nøye med å fukte godt. Jeg har aldri hørt om noen som har så store problemer med bruddstyrken i en opphengerknute som meg, så fingeren peker nok i min retning.

Den eneste løsninga jeg har kommet på hittil er å bruke en trippel svivel i stedet for opphengerknute, men jeg synes opphengerknuten, når den fungerer som den skal er å foretrekke.

Kan noen tipse meg om hva jeg gjør galt?

I så fall blir mine to største bekymringer her i livet løst :)

Skitt fiske ønskes alle både med og uten opphenger :)

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For fast opphengerknute så bruker jeg blodknute. Sørger for at den lange tampen som flua festes i er hovedsnøret og ikke snøret som går til sluken. Sørg for å fukte godt før den trekkes til og stram skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det som gjør at jeg synes opphengerknuten er så grei er at den er så enkel å bare knytte på sena litt overfor sluken om jeg finner ut av at jeg vil fiske med opphenger.

Jeg skjønner bare ikke hva jeg gjør galt siden det ser ut til å fungere for alle andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.