Gå til innhold
Fiskersiden

Fluevalg til høstfiske etter sjøørret


 Share

Recommended Posts

Ohoi :)

Jeg er rimelig uviten på området saltvannsfluer til sjøørret.

Jeg har hittil hatt suksess med Deceiver som opphenger foran sluken.

Hva slags fluer bruker dere som opphenger til sjøørret?

Tenker da spes på høstfiske etter s.ø som er aktuelt nå.

Skitt s.ø fiske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min flueboks består av følgende tre fluetyper:

Fiskeimitasjoner (jiggy, deceiver osv - klassiske streamers).

Rekeimitasjoner (jeg liker de enklest mulig, gjerne i rosa/oransje, eller grønn/brun. Små. Glidende overgang mot lopper. Lopper er frekt og enda mindre)

Wolly bugger - varianter (er absolutt aldri feil. Drar ALDRI på tur uten wb i flueskrinet)

Alt fungerer året rundt, men på høsten er vel en sildeflue førstevalg, deretter reke. Kommer selvfølgelig an på hvor jeg fisker, men sånn generelt altså. Wb til kvelds- og nattbruk.

Som opphenger foran sluk tror jeg dog jeg ville hatt rekeflue som førstevalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar :)

Na er flueboksen fylt opp med Deceivers, reker, wooly bugger, lopper og børstemark.

Jeg fikk en god deal og kjøpte en full flueboks :)

Da jeg sto å rota i en konkurs butikk i går fant jeg et knippe Sunray Shadow til 20 kr stk og fikk røska med meg en neve med de også :)

Med ny type opphengerknute er Aurejegeren klar for aurejakt igjen :)

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da høres det ut som om utstyret er på stell, skitt fiske!

Kan jo også tipse om å binde sjæl, himla gøy og mye lettere enn man skulle tro. Fin aktivitet når den sure nordøsten gjør livet trasig litt utpå vinteren. Også får du fluene akkurat som du vil ha dem, det er den aller største fordelen synes jeg. Men det var en liten avsporing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det :)

Jeg ser jeg har tanglopper i div varianter og farger, sikkert et dumt spørsmål, men jeg fant ikke noe på Google, kan jeg bruke disse som opphengere?

Eller er det noe som vil oppføre seg mer korrekt om jeg bruker bombarda?

(Jeg har fluestang, men kompetansen er på et tidlig stadium i utviklinga)

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er som sagt ingen sluk med opphenger-fisker, men kan ikke skjønne annet enn at lopper skal funke det også., men det vanligste er jo å fiske lopper med litt lengre og tynnere fortom for mer "naturlig" og livlig bevegelse, samt at loppefiske ofte skjer under forhold som lett kan skremme fisk og dermed bør det fiskes lettere enn vanlig. Men som opphenger er vel noe av poenget å trigge et konkurranseinstinkt hos fisk som tror at den andre fisken (sluken) skal fange byttet og da spiller jo ikke det noen rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var presis det jeg tenkte, men ser for meg at tubefluer, deceivere og wooly bugger vil oppføre seg mer "normalt" foran en sluk enn en reke eller tangloppe uten at jeg har noe kvalifisert grunnlag å basere det på.

Jeg følger anbefalingen din og begynner med noen sildeimitasjoner og prøver meg litt frem :)

Rapport kommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var presis det jeg tenkte, men ser for meg at tubefluer, deceivere og wooly bugger vil oppføre seg mer "normalt" foran en sluk enn en reke eller tangloppe uten at jeg har noe kvalifisert grunnlag å basere det på.

Jeg følger anbefalingen din og begynner med noen sildeimitasjoner og prøver meg litt frem :)

Rapport kommer :)

Min flueboks består av følgende tre fluetyper:

Fiskeimitasjoner (jiggy, deceiver osv - klassiske streamers).

Rekeimitasjoner (jeg liker de enklest mulig, gjerne i rosa/oransje, eller grønn/brun. Små. Glidende overgang mot lopper. Lopper er frekt og enda mindre)

Wolly bugger - varianter (er absolutt aldri feil. Drar ALDRI på tur uten wb i flueskrinet)

Alt fungerer året rundt, men på høsten er vel en sildeflue førstevalg, deretter reke. Kommer selvfølgelig an på hvor jeg fisker, men sånn generelt altså. Wb til kvelds- og nattbruk.

Som opphenger foran sluk tror jeg dog jeg ville hatt rekeflue som førstevalg.

Uten at jeg skal utnevne meg selv til en ekspert....

Endret av havtryta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.