Gå til innhold
Fiskersiden

Hva fisker dere etter på dagtid?


Aurejeger
 Share

Recommended Posts

Kommer jo an på hva du har muligheten til, men fiske på dypet etter lange og brosme er jo sjelden feil. Der kan jo blåkjefter og annet rask dukke opp også. Ellers er jo lyrfiske en trivelig aktivitet i høstsola. Hadde meg noen turer i september/oktober i fjor med grei suksess. Blei noen lyrkaker ut av det....mmmmm. Har hatt god suksess med Savage Gear sandeel i forskjellige farger etter lyren.

Sjøørreten (og havabboren om den finnes) bør det være gode muligheter for å treffe på dagtid nå som vanntempen går ned.

Makrell finnes jo i bøttevis.

Flyndrer ligger jo strødd rundt og venter på agnet ditt også.

Nok til å få tida til å gå med andre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en båt med litt motortrøbbel for tida, så har ikke testa lyren siden i sommer (uten nevneverdig suksess forøvrig...) men plassene som leverte på denne tida i fjor har noen veldig typiske fellestrekk:

Grunnetopper av litt størrelse (platåer om du vil) med litt deilig urein bånn på 2-10meter der det er alt fra 15 til 100meter dypt rundt.Lyren har tatt både på strømsida, mitt oppå og på lesida. Det jeg har merka meg er at det kan lønne seg å være litt treg i inntrekket (men som alltid;: Variere) og spesielt kan disse lyrene være litt småspiste når de tar, så gi gjerne litt slakk når du kjenner litt motstand for så å stramme opp og kline et mothogg. Med Sandeelen opplever jeg aldri at de blir kroka for dypt av den grunn. Jeg har ikke hatt behov for assistkrok på halen forøvrig.

Kjenner ikke til seien desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for hjelp folkens :)

Jeg har kommet frem til at jeg absolutt burde bli flinkere til å filetere og benytte meg av all den flotte flatfisken vi har langs kysten vår. Som vanlig er youtube, A. Alvestad og fiskersiden læremestre :)

Skitt flatfiskfiske til alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flatfisk, lyr, berggylt, lange, brosme, torsk og makrell er noe jeg kommer på. Knurr er også snadder og kan fiskes på dagtid.

Jepp , knurr er snadder, og da mener jeg snadder og er i næheten av Mulle når det gjelder smak !! Mulle, vel, 1 kapitel for seg ...Har vært så pass heldig at jeg har fanget nok med mulle ( ikke i Norge, dog på G. Canaria, avbildede er alle over 25 cm ++++) Få fiskearter slår disse når det gjelder smak... Øyepål kommer etter ( smaker bedre en lysing) Frityr stekt lodde ...Nam, nam. Frityr stekt krøkle og lågesild...nam, nam x 4

164586_184570148228203_495675_n.jpg

Endret av Martin Lopez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mann med magiske fingre befølte motoren min og vips var den good to go. Og dermed fikk jeg meg en liten økt på formiddagen i dag, med andre ord fisking på dagtid.

Starta med jigging etter lyr og lyr var det nok av, men dessverre holdt de store seg unna. Fikk kanskje 10stk, største på snaue halvannen samt etpar rundt kiloen. På plasser som beskrevet over. Så begynte det å blåse og jeg dorga meg hjemover med en Rapala MaxRap hengende bak båten. 4sø blei det, størsten på ca 7hg var blank og fin og fikk lov til å bli middag. De andre var undermåls.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med sjøørret og beføling :)

Jeg og skrekkjager har vært på sjøen i hele dag og fått litt forskjellige arter.

De eneste som var av noe størrelse var det jeg mistenker å være en fin sjøørret og en torsk av litt tyngre kaliber klarte jeg å miste.

Jeg er i gang med å skifte kroker allerede.

Uansett var det morro å komme seg på sjøen og ikke minst fiske med min gamle turkamerat skrekkjager igjen.

Sammen med han blir plutselig ikke jeg sååååå fiskegal :)

Det hele endte med at jeg klarte å fiske en fjesing som i et berserk raseri gikk til angrep på skrekkjager og stakk ham i fingeren, som bare fortsatte å vokse og mutere til vi ga oss for dagen.

Rapport kommer.

Takk for turen skrekkjager, håper det går bra med fingeren etter det voldsomme angrepet fra den giftige rovfisken :)

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.