Gå til innhold
Fiskersiden

Trenger råd etter 300 timer trolling uten et napp av blankfisk...


eddie1977
 Share

Recommended Posts

Heisann:)

Etter 20 år med fluestang etter sjøørreten,Trengte jeg nye utfordringer og det fikk jeg;) er på jakt etter pelagisk stor sjøørret.

Har kjøpt meg dyprigg som jeg kjører to stenger på, har også en i overflaten med bly og kjører en med dipsy diver på den andre siden av båten.

Har prøvd og dorge fra 1.5 knop til 3,5 knop. og dorget med woblere,apex,div skje sluker og variert mye på forskjellige dybder.

Har ikke prøvd og dorget med brisling,vanskelig og få tak i her.Men har tenkt tanken og bruke sild men de er jo mye større en brislingen. Kan man kutte di i stimler og bruke agn skaller på sild eller er det bare bortkastet tid?

Når jeg fisker sjøørret med flua får jeg bestandig flere sjøørreter per tur,Så vet jo det mye sjøørret i fjordene i Langesund området.

Lurer på hvordan jeg skal greie og lure stor ørreten til hugg,Eller hva jeg gjør galt?

Det må jo gå noen store pelagisk sjøørret i fjordene her eller gjør det ikke det?

Begynner og miste litt trua på dette fiske:(

Men et sykt spennende fiske, men hadde vært greit og fått et napp i det minste så jeg viste det var mulighet for å få en stor flott blank fisk:)

Hilsen frustrert fersk Trollingfisker:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen til forumet. :)

Mitt tips er å lete etter sildestimer med ved hjelp av ekkolodd. Da får man en pekepinn på hvor den pelagiske sildespiseren står og på hvilken dybde. Når det er sagt går det flere timer mellom hver pelagiske sjøørret enn den strandnære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt pelagiske fiske er nesten utelukkende basert på ekkoloddet, og med det er jeg enig med Kje at man ser etter steder med mye byttefisk som sild. Her i Oslofjorden har jeg 3-4 områder som jeg har erfart at det av en eller annen grunn gjerne står sild og før jeg setter utstyret i vannet så kjører jeg rundt til disse plassene for å se hvor silda er akkurat den dagen. Noen ganger er den ikke på noen av de vanlige stedene, og da dropper jeg trollingen midtfjords og går for steder med spennende topografi. Typisk sund, grunnrygger eller enkeltstående grunner. Som regel finner jeg silda, men ikke alltid.

Jeg har nevnt det noen ganger tidligere, men det er viktig å følge med på vannet rundt seg. Med det tenker jeg på at tidevannet har stor påvirkning på hvordan slepet går i vannet, og man bør være våken så man tilpasser farten etter strømmen og ikke stirrer seg blind på GPS-farten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt ute holder du på, og på hvilket dyp? Fisker mye i Langesund selv, men har aldri støtta på noen som troller før.

Dorger fra Breviks strømmen og ut gamle langesunnd ut mot Steingrunnd.

Har også dorga i di fjordene som er her uten et eneste skikkelig hogg:(

Fiska fra 1 til 20 meter.

Mitt pelagiske fiske er nesten utelukkende basert på ekkoloddet, og med det er jeg enig med Kje at man ser etter steder med mye byttefisk som sild. Her i Oslofjorden har jeg 3-4 områder som jeg har erfart at det av en eller annen grunn gjerne står sild og før jeg setter utstyret i vannet så kjører jeg rundt til disse plassene for å se hvor silda er akkurat den dagen. Noen ganger er den ikke på noen av de vanlige stedene, og da dropper jeg trollingen midtfjords og går for steder med spennende topografi. Typisk sund, grunnrygger eller enkeltstående grunner. Som regel finner jeg silda, men ikke alltid.

Jeg har nevnt det noen ganger tidligere, men det er viktig å følge med på vannet rundt seg. Med det tenker jeg på at tidevannet har stor påvirkning på hvordan slepet går i vannet, og man bør være våken så man tilpasser farten etter strømmen og ikke stirrer seg blind på GPS-farten.

Takker for tipsa gleder meg stort til i morgen:)Tror jeg må gå til innkjøp av nytt ekkolodd;)

pass deg for det omtrent ikke-eksisterende fiskeoppsynet. det er vel ikke helt stuerent i følge lovverket å dorge med mer enn to stenger etter laksefisk i saltvann.

Fisker bare med di på dypriggen etter sjøørret og di andre etter sei:))Forresten får jeg ikke sjøørret heller....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvordan oppsynet er i ditt område, men har du 4 stenger ute og sjøørret i båten får du problemer. Vet om flere som har blitt tatt i Aust Agder!

Men rigg, 2 stenger og mye dritt i sjøen er ofte nok jobbing for meg i allefall, litt vind og sjø i tillegg gjør det ikke enklere. Du finner flere tråder om fisket ditt på dette forumet. Se litt på hva Maskinisten og Erik skriver. Du må ta høyde for at forholdene i fjorden har vært preget av mye varmt vann i sommer. Fisken har stått lenger ut og dypere i fra mai og til nå. Anntar at vannet er like varmt hos deg som det var for meg rundt Tromøya i august nå i år. Sett ned riggen på 15 - 20m, hold redskapen ved siden av båten, og se vinkelen på vaier når redskapen går riktig. I sjøen er riggvaier bedre indikasjon enn GPS (SOG). Tror heller ikke du skal kjøre med lodd som er lettere enn 5+. Let og finn "forballer" med agnfisk, gå rundt disse.

I Vestfjorden (Lofoten) måtte jeg noen dager opp i 4,5 - 5 knop (på GPS) før redskapen fiska og ga blankfisk. Noen ganger så går det virkelig fort på GPS, mens riggvaier "synger" klagesang og vinkel er perfekt. Når blankfisken er på hugget, tror jeg det er vanskelig å kjøre fra den så lenge båten ikke går i plan eller halvplan ;-)

Kan trøste deg med at vi har noen timer på oss alle sammen. Fiska vel i 2 år før jeg fikk min første stor ørret i Mjøsa midt på 70-tallet.

SKIT FISKE! :-) Ikke gi opp, det er utrolig når du sitter i båten etter at snellerap og adrenalin har roa seg ned.

Endret av svebe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er intressant at lese om hva maskinisten, Erik og Sverre skriv om. Dei har gode erfaringer av norsk sjøørrettrolling. Jeg selv har mindre erfaring skulle jeg tru da sjøørreten her i Hardanger er totalt utryddet av oppdretten!!??

Dog kan jeg tilføye følgende:

Apex er en meget god sluk for sjøørreten, det kan min kamrat her i kommunen bekrefte. Dog er trollingskjeier eller "spoons" det som det er tatt flest sjøørreter på her i denne delen av landet.

Det du bør tenke på er følgende:

tidspunkten om året. Beste tid er fra mars/april til ca juni og siden aug/sep men på sensommeren/hausten er den feite sjøørreten meget kresen og tar hellre en liten sluk enn en stor.

Sjekk vanntempen (på loddet) og dorgefarten tillpasses vanntemp. I mars/april, hålder det med ca 2 kn men seinere på sesongen, da vanntemp har nått 10-12°C da kan du auke farten til ca 3 kn.

Det er riktig at pelagisk sjøørret gjerne opphold seg rundt brislingstimene men da har du stor konkurranse av brislingen.

Dorger du om vinteren, ja da bør du bruke brisling og agnskaller i farter rundt 1-1,5 kn, det pleier å være outstanding i forhold til plåt og plast

Bra sluker/spoons for sjøørret er

Apex i 3-5 tommer farger som silver, blågrønt grønt etc....

typer som "NK-28" eller "-Mag", (Northern King spoons) i sølv, blått, kobber, gull med inslag av forskjellige mønster

Yo-zuri Crystal, flytende/synkende i svart/vitt, makrell, grønn/silver flash etc...

Bomber 15A i transparang, svart/silver, svart/gull og blå/silver/vit

Tomic i sild-farger og UV

Store (>10 cm) beiten om vinteren/våren og små (<10 cm) om seinsommer/hausten

Fisker du med agnskaller så er hemligheten den at få agnfisken til at gå i spiral. Ca 1 turn/sekund (fart maks 1,5 kn), Den får ikke snurre som en propell.

For dette fiske passer 10-12 cm brisling. Kan kjøpes av fiskere eller i fiskebutikk. Legg siden brislingen i en blandning av havsalt og natriumbikarbonat ("Natron"), ca 90/10% og isvatten med is. Låt ligge en time og frys siden inn fisken i enkelt lag, ca 10 fisk i var pakke (bruk gjerne vacuum-maskin eller "lukke-påser"

Fiske med ekkolodd er en grunnforutsetning, og har du et gammelt ("dåligt") lodd bør du kanskje vurdere å bytte til et nytt. Her er også kartplotteren et viktig hjelpemiddel (grunner dype kanaler,) og muligheten for å spare Waypoints, "Wp" der en har kontakt med sjøørret (hogg). Bare å trykke på Wp-knappen og vips, så har man en markering på kartet. Etter vert som en har samla på seg av Wp så dannes et mønster som viser deg på dei beste ("sikreste") plassene for dit fiske.............

My two cents.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra oppsummering av Ramon der!

I tillegg vil jeg anbefale å oppsøke straumkanter som ofte vises som et 'belte' med blank sjø, følg disse beltene og prøv også å svinge på kryss og tvers av disse.

Det er vel alltid sånn at forskjellig typer sluk og agn tilsynelatende fanger best i forhold til andre, når man først får fisk på en sluk blir det jo ofte til at man fortsetter å bruke samme type.

For få år siden var det mest vanlig å bruke store woblere etter sjøørreten i de områdene jeg fisker, men tendensen er vel at andre typer som apex, agnskaller, dorgeskjeer osv i kombinasjon med dyprigg blir mer og mer populært, hva blir det neste...? Dorgefluer har jeg prøvd med varierende hell, finner man riktig kombinasjon kan det helt sikkert bli et bra alternativ.

Når det gjelder fiske med for eksempel. brisling, så er det veldig mange typer agnskaller, disse igjen har veldig ulike egenskaper.

Enkelte typer er det meningen at man skal justere sånn at de roterer veldig sakte i sirkler uten at de 'spinner', andre igjen er konstruert sånn at de faktisk skal spinne hurtig rundt sin egen akse og går rett fram, gjerne også i høyere fart.

Flashere har også forskjellige egenskaper, Agiator er en type jeg har brukt mye, disse roterer rundt sin egen akse og går beint framover, disse fungerer bra til apex som i seg selv går mye opp/ned og sideveis, denne bruker jeg også mye sammen med agnskaller som roterer hurtig og går beint fram.

Vanlig Hot Spot og VK flashere, bruker jeg mye til agnskaller som går sakte i sirkler.

Noen ganger virker det som om at det fisker like bra eller bedre uten flasher, her gjelder det bare å prøve seg fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr. fiske med dyprigg så kan et fisklignende rigglodd være effektiv på så måte at man rigger beitet kunn ca 2-3 m bak loddet. Da fungerer loddet i seg selv som en sorts lokkeskjei. Dette er en vanleg strategi da vi troller laks i østersjøen, dei fleste hogg kommer på disse beiten bak loddet

20-30 m dybde er vell da et rimelegt dyp for denne strategien. Skal en fiske med dyprigg på grunnere nivå er slepelengden mye større, mellom 10-35 m. Da kan det være trong for en flashere eller annen type lokkeskjei foran beitet.


Her har du litt fordypning i trollingteknikken:

http://www.regalmarin.se/fiske_tips/troll_skola_start.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert tusen takk for alle råd:))

Skal ikke gi meg men har hatt to nye dager med makrell lyr og sei på dypriggen,

Tror jeg har kjørt for sakte derfor disse artene.

Men lærer jo mye når jeg får fisk på dypriggen,Så tar det som en god trening før stor ørreten biter;)

Har kjøpt apex og flashere i div størrelser så i morgen blir det trolling for alle penga..

Ser også at jeg har hatt alt for korte slep når jeg troller:)

Men hva mener dere med riktig vinkel på riggvaieren hvordan vet jeg om den er riktig?

Hører jo noen ganger vaieren hyler skikkelig er det da jeg fisker riktig?

Og har dere fiska med sild eller bruker dere bare brisling?Tenker på og kutte silda i strimler og agnskaller funker det eller må man bruke brisling?

har jo div soft lures hvordan er det og bruke disse med agnskaller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Med riktig vinkel på wire, så er det den vinkelen du ser den har, samtidig som du holder agnet ved siden av båten og ser at sluk/ wobler eller skje går riktig. Apex 4,5 har trivselshastighet på 2,7 knop i "dødt" vann, ingen strøm. Riggwire står da i en bestemt vinkel i denne hastighet. Kjører du med strømmen so i utgangspunktet er i 2 knop, så må båt gå tilsvarende raskere. Resultatet er at (teoretisk) så skal båt gå i 4,7 knop for at Apex 4,5 skal gå maksimalt. Da har riggwire samme vinkel i vannet som om du skulle kjørt i 2,7 i dødt vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er mye sei, makrell og annen fisk så blir det selvsagt verre å få akkurat ørreten til å bite, når du fisker med dyprigg kan du uansett bare glemme teorien med å kjøre fortere sånn at seien ikke tar, det lar seg nemlig ikke gjøre innenfor de hastighetene det er snakk om i forbindelse med trolling etter sjøørret.

Hva mener du med 'for korte slep' ?

15 meter slep er et greit utgangspunkt, og slett ikke alle flashere egner seg å kjøre med noe lengre slep enn det, for eksempel en vanlig 'hot spot' flasher kan stige opp til overflaten og bli liggende der og plane hvis du har 20 meter slep og loddet på 10 meter.

10-16 meter slep er det mest vanlige jeg bruker, dette på 20 meter og opp til 6-7 meters dybde, andre bruker sikkert enda kortere slep.

Riktig vinkel på riggvaier, utdyper metoden litt i tillegg til det Sverre skrev:

Først bruker du kort slep sånn at du greier å se agnet når du senker loddet litt ned i vannet, juster nå farta på båten til agnet går sånn som du ønsker (dette gjøres som nevnt et sted der det er lite eller helst ingen straum i sjøen)

Når du har funnet farten der agnet beveger seg best, senker du loddet ned på ønsket fiskedybde, bit deg nå merke i hvordan vinkelen på wiren er, kjør gjerne loddet opp og ned på flere dybder sånn at du har referanse på vinkelen for flere fiskedybder.

Merk deg også hvilen type flasher og agn du evt. bruker, det er stor forskjell på hvor mye motstand i vannet de forskjellige har, setter du på en ny kombinasjon med andre egenskaper som du aldri har prøvet før må du altså ta samme testen på nytt.

Om Wiren hyler eller ikke betyr ikke så mye, det tyder bare på at det kan være strømmer lengre ned i vannlagene som påvirker utstyret, det kan ofte tyde på strømmer som går på tvers av retningen du troller, bare prøv selv, svinger du litt hit og dit så vil lyden forandre seg etter hvilken retning båten går.

Hel brisling er vel det som er mest brukt i forhold til sjøørrettrolling, er det stor ørret i området skal man ikke være redd for å bruke større agn som sild, sild i strimler funker sikkert det også, men det har jeg selv til gode å ha prøvd.

Ser at ahamm bruker turtall mye som referanse, det funker sikkert bra når det er vindstille, muligens også ellers, men jeg vil tro det kommer mye an på selve båten også da.

Min egen båt har såpass vindfang og stor avdrift at for min del hadde det ikke gått an å stole på kun turtall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to måter å vise farten på. Det ene (vanligst) er GPS-farten d.v.s. SOG (Speed Over Ground), men jeg bruker oftest STW (Speed Thru Water) eller som vi kaller det, paddelhjul. Med den sistnevnte får vi farten i forhold til vannmassen/overflatevannet, ikke bunn eller land vilket er viktig hvis det er kraftige flo-fjære-strømmer.

Det kan være en fordel og montere et paddelhjul som speed-indikator hvis en ikke har gode nok referanser til ens egen fart (typ kun GPSen) alternativt, stille inn ekkoloddet for paddelhjuls-fart i steden for GPS-fart

At der er forskjellig straum på dypet i forhold til overflaten kan en ikke gjøre så mye med, men da er det en fordel med den riggwire-vinkelen som er nevnt her i tidligere poster

Endret av Flyfishing for Salmon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle råd dere gir meg:)

Har to nye lange dager på havet nå uten skikkelig fisk igjen:(

Har prøvd alt dere har rådet meg til og litt til...

Begynner og tenke på det ikke er stor sjøørret i fjordene her!!

Reiser på jobb i 14 dager nå så nå blir det en liten pause i trollingfiske for min del,

men skal virkelig ikke gi opp;)

Har jo skikkelig trua hele tiden det er jo ett jævlig spennende fiske Synes jeg:))

Skitt fiske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle råd dere gir meg:)

Begynner og tenke på det ikke er stor sjøørret i fjordene her!!

Skitt fiske

Ja, en grunnforutsetning er ju at det virkelig er stor sjøørret i området du troller på. Hva for belegg har du at den finnes der? Andre som får? Næringsfiskere som får etc... etc....

Har du ikke belegg for at den finnes så rår jeg deg at trolle i nærleik utenfor osen av større vassdrags. Sjøørreten er en rel kortvandrende art og vandrer ikke så langt bort fra hemelven, maks noen 10-tals km (i lengste fall). Men, pass på hvor du har ev. vernesoner utenfor elvemynningane. Det kan være flere km med vernesoner og det er dumt om du blir tatt for fiske innenfor en slik sone. Hør med fylkesmannens MVA så får du bekreftet om der er vernesoner etc.... Under "lovleg fisketid" i vassdraga kan du dog trolle i disse sonene

Det som kan ha en avgjørende betydning for dit resultat nå, er vanntempen som fortsatt er veldig høg for årstiden.

Prøv å finne ut på vilken dybde du har termoklinen, d.v.s. grenseskjiktet mellom varmt og kallt vann. Pleier å ligge på mellom 3-4 m dybde, ned till 20-25 m dybde, avhengig av type vann du er på. Termoklinen viser seg som et smalt, knappt mærkbart, mørkere strek vannrett på loddet da man høyer følsomheten till, kanskje opp mot maksimum. Skærmen kan bli nesten helt "svart" før en har lykkets med å finne termoklinen, men den finnes der som oftest.

I fjorder og nær osen på større vassdrag kan termoklinen forstyrres (eg. sammenblandes) med halokliner d.v.s. sjikt med forskjellig salthalt (ikke nødvendigvis sjikt med ulik temp).

Beitet/slukene skall da trolles i termoklinens dybde, maks til noen meter straks oven.

Endret av Flyfishing for Salmon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:) jeg vet det er stor sjøørret i fjordene hjemme en kamerat som fikk en på 4,7kg På flua for noen år siden.og samme gubbe fikk en på 5,3 på flatline dorging året etter.på blå todelt wobler ...og jeg har også hatt stor ørret etter når jeg har fiska med flua,men di virkelig store vill ikke bite hos meg enda..ingen hjemme som troller med dyprigg så må finne ut av det sjøl,men som du sier så skal jeg lete etter termoklinjen på lodde når jeg kommer hjem fra jobb.på veien til flyplassen i dag,kjørte jeg innom jakt og friluft i Larvik og kjøpte 5 bokser med frossen Brisling som kjerringa skulle legge i frysa for meg,så det blir sykt spennende om 14 dager:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Låter som at du i vert fall har litt pejling på stor sjøørret, hehe. Bra!

Det du skal vite er att i denne tiden er stor sjøørret utrulig kressen i menyen. Det kan være det aller minste som kunn lokker til hogg. En lokkeskjei med en liten flue, ca 30-40 cm bak skjeien kan i bland være det eneste som lokker til hogg. Eller som sagt, en 10 cm brisling i sakte fart..................... :rolleyes:

Bur du i krokene rundt Larvik, ja da er du kanskje kjent med Larvik Fiskesport: http://www.trolling.no/

Morten, som driver butikken er en kunnig troller og der kan du sikkert få gode tips og finne det utstyret du ev mangler (som f.eks. agnskaller).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Å fytti - den hadde ikke vært særlig ok på kroken. Når du får opp bilder av sel, sjøørett og laks "hater" lukten av sel. Finnes mange eksempler på at blankfisken kvier seg for å gå på elva, når selen ligger i elveosen, ja og noen ganger litt oppover i elva også. Kanskje du har funnet noe av årsaken til dårlig ørettfiske i farvannet ditt. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moro, har du litt info om dyp, siktdybde etc?

Har lyst på et av disse, men er usikker på hvor bra det fungerer på dypet.

Jeg prøvde bare min ned til 16 meter på dypriggen,og da ble det for mørkt. Men når jeg kom hjem for og se filmen så

jeg også det var vann inni cameraet.

Har levert det tilbake så får se hva di sier,Kult var det , håper det bare var det mitt som var dårlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.