Gå til innhold
Fiskersiden

hvor og når skal man fiske i saltstraumen?


chansen
 Share

Recommended Posts

En av de beste plassene som det er lett å få fisk, er ved Kafe Kjelen. Vet du hvor det er?

Jeg regner med at du kjøpte sildesluker...

Jeg kommer til Saltstraumen rundt 4. Juli, så da regner jeg med at det er bra!

Hvor stod du når du var der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Timen før etter at strømmen går sterkest inn pleier å være gode tidspunkt å være der på. Tidspunktene for dette finner du på baksida av Avisa Nordland. Da sverger de fleste til å stå på innsida av brua (som f.eks Kjelen).

Ellers går det an å ta turen ut i en båt fra en av flere fiskecamper, da øker man i alle fall sjansen for storfisken litt.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du prøver deg på motsatt side av Kjelen (på en liten odde)så er det ikke fullt så grunt som ved Cafè Kjelen. Muligheter for å komme seg litt dypere i vannet og huke noe annet enn småsei...

Sto der i fjor når en av de lokale gutta landa en sei på 10kg fra land, ganske så heftig når strømmen raser som verst [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dro på en storsei på kanskje 8 kg på den odden Knausen snakker om, ifjord.(Knausen; du mener tvers over Kafe Kjelen?). Jeg skulle handle tyngre utstyr i Bodø dagen etter, så jeg moret meg med å kaste litt med ørretstanga og en 12 grams sluk som jeg hadde satt aluminiumstape på. Jeg kasta ut, og bare sveiva inn. Da beit det store beistet på, og det samla seg fort en del folk rundt meg, med store øyne. Jeg hold på i 35 minutter, for snøret mitt på 0.20 var alt for lite, det visste jeg. Og i tillegg var det eldgammelt snøre som jeg hadde på! Da fisken begynte å bli sliten, sveiva jeg den rolig inn, og da den nærmet seg fjellet, ba jeg noen hente en klepp. Guttungen sprang avgårde, og kom tilbake et par minutter senere. Men seien hadde sliti seg, for den brukte sine siste krefter på å ryke snøret. Gjett om jeg var lei meg... Så hensikten med denne historien er; bruk tykt nok snøre, og selv om det oftest er de største slukene som tar den største fisken, er historien min et lite faktum...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutta som satser etter stor fisk i strømmen kjører gjerne 0.60 og pilker på 100-200 gram. 20 kilo sei i sterk strøm vet å si fra. Ellers er det lett å se når man skal fiske. Det begynner å plaske av småsei i strømmen når det er fisk på gang. Det er som å skru av og på en bryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns jeg leste en plass at noen bruker avkappede surfstenger og stooore sluker på opp til 200 gram til Storseien.

Jeg så faktisk noen svensker som fiska med karpestenger i fjord også. Han ene fikk en sei på 4-5 kg, og prøvde å løfte den opp fra vannet, MED stanga! Selvfølgelig knakk stanga og seien dro avgårde med sluken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Lasse_88

Syns jeg leste en plass at noen bruker avkappede surfstenger og stooore sluker på opp til 200 gram til Storseien.

Jeg så faktisk noen svensker som fiska med karpestenger i fjord også. Han ene fikk en sei på 4-5 kg, og prøvde å løfte den opp fra vannet, MED stanga! Selvfølgelig knakk stanga og seien dro avgårde med sluken...

Tor Lekang og Gunnar Grytvik antar jeg at du sikter til. Morten Stensaker har skrevet om fisket de bedriver tidligere. Poenget med å kappe litt av bunnen på surfstanga er å gjøre det bedre å kjøre stor fisk, husk at surfstenger primært er kastemaskiner, og har litt vel lang butt for de uten armlengde som en gibbon. Beastmaster Surf f.eks. tåler fint å kaste 200-250 grams pilk, imidlertid er det selvsagt lettere å kjøre stor fisk på en kortere stang. Dreiemoment = kraft * lengde, og med så stor kraft som må til for å nedkjempe storsei i Saltstraumen tror jeg nok det er en fordel for armer og rygg å kutte ned litt på lengden på stanga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei Lasse, du overvurderer mine kunnskaper om karpe- og surfstenger kraftig! Tror alt som trenger å sies om bruk av disse stengene allerede er sagt flere ganger her, så søk i vei! En 2,5 lbs karpestang, eller 3,25 lbs for den saks skyld, blir nok for veik for Lekang&Grytvik-fisket, det er tross alt en grunn til at de har brukt avkappa surfstenger.

Search and thou shalt find!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Thile

Hvis du er lei av stå skulder ved skulder med tyskere og svensker er det mange fine plasser innover i fjorden også!.

Helt klart, men hvis man er villig til å fiske til litt "ukristelige" tider så kan man faktisk få en rolig stund rett under - og i nærheten av brua også. Har selv opplevd å stå der mutters alene, men dette er selvfølgelig på den tiden av døgnet hvor tyskere og svensker er opptatt med helt andre ting.

Men det er som du sier: man trenger ikke bevege seg så veldig langt unna før man får betydlig mer albuerom uansett tid på døgnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av bigfish

En bra plass er ved neste bru, husker ikke hva det heter. Men kjør over saltstrumbrua og videre så kommer man til en ny mindre straum. Der kan det være bra muligheter for SØ rundt brufundamentene.

Hvilken vei da? Mot Bodø?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Lasse_88

sitat:Opprinnelig postet av bigfish

En bra plass er ved neste bru, husker ikke hva det heter. Men kjør over saltstrumbrua og videre så kommer man til en ny mindre straum. Der kan det være bra muligheter for SØ rundt brufundamentene.

Hvilken vei da? Mot Bodø?

Nei, andre vei... over Straumøya og videre noen kilometer til åselistraumen. Fant det nettet.

http://kart.eniro.no/query?what=amap&mapco...ty=SALTSTRAUMEN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.