Gå til innhold
Fiskersiden

Mæbøfjorden flekkerøy


scampern
 Share

Recommended Posts

jeg er rimelig sikker på at du får stort sett de samme artene her som du får på utsia fjorden.

Inne i fjorden vil du nok ha litt andre temperaturer og dyp enn på utsia.

Etter hva jeg kan se renner det ut ferskvann i kvennesviga, noe som kan gjøre det til et bra sted for sjøørret. Jeg ser også mange steder som ser ut som steder jeg ville jakta sjøørret som rundt skibbuholmen og store geiderøy.

Jeg kan også se at det er mange fine grunner å ta stor torsk på om våren når den kommer inn på grunnene for å gyte.

Det ser også ut som om mange av de små buktene og vikene kommer til å bli tidlig varmet opp av solen til våren og da er sjøørreten å finne der.

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Ja må bare prøve! Jeg bor rett der så har ingen unnskyldning for å ikke utforske dette ;)

Vet ikke hva jeg bør jakte på/når, men senest for 2 dager siden fikk jeg en fin steketorsk (rundt en kg) som jeg ikke hadde forventa på den dybden (5 meter) og med 15 graders vann ;)

Lurer på om jeg skal prøve litt etter de flate i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til flatfisk er jeg dessverre helt feil mann å prate med.

Overrasket det deg?

Min erfaring er at det er mye torsk å få på 5-25 m.

Lyset slipper lett ned på det dypet og skaper fine vekstforhold for tang og tare som torskens byttedyr lever i.

Ja jeg synes absolutt du burde prøve...det ser ut som flotte jaktmarker for en mengde arter.

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg gjøre det og ta meg bryet til å lage en rapport også !

;)

Aure er ganske langt ifra flatfisk så kanskje ikke ;)

Har fått litt flate selv men jeg er usikker på bunnforholdene, hvis det er relativt slett bunn så bør det være greit ;)

Kjenner bare til at flyndrene kommer inn på grunna på våren for å gyte og blir der litt utover tidlig sommer men ellers er jeg helt grønn selv ift atferden :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Flyndrene er på sitt beste nå, og de holder seg ganske grunt helt til vinterkulda kommer . Kikka litt på kartet, og det ser ut til å være noen fine plasser med små bukter med sandbunn rundt omkring der, spesielt for rødspette. Som agn til disse kan du bruke reke eller fjæremark hvis du finner. eller strandsnegler, som også er et bra agn til flyndre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg bodde i Kristiansand var dette en poll/fjord jeg hadde pekt meg ut som en hyperaktuell flyndreplass (og annet tjafs selvfølgelig), både på grunn av beliggenhet og dybdeforhold, men spesielt fordi det er et fiskemottak der som helt sikkert medfører endel deilig oppforing av plassen. Jeg fikk aldri ut fingeren og besøkt den, men har trua på at det kan dukke opp noen fine flate altså.

Er nok gode muligheter for sjøørret også, samt torskefisk. Hold oss oppdatert på åssen det går da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg bodde i Kristiansand var dette en poll/fjord jeg hadde pekt meg ut som en hyperaktuell flyndreplass (og annet tjafs selvfølgelig), både på grunn av beliggenhet og dybdeforhold, men spesielt fordi det er et fiskemottak der som helt sikkert medfører endel deilig oppforing av plassen. Jeg fikk aldri ut fingeren og besøkt den, men har trua på at det kan dukke opp noen fine flate altså.

Er nok gode muligheter for sjøørret også, samt torskefisk. Hold oss oppdatert på åssen det går da!

Jeg kan komme med en liten foreløpig oppdatering:

Foreløpig kun blanking med unntak av et par småsei og en og annen makrell.

Men; Jeg har kun fisket foreløpig nærmest dere jeg bor, så skal se ann kartet litt og legge opp til en ny ekspedisjon. Det må sies at jeg kun hadde sei som agn i går og det stoler jeg ikke helt på, har vel enda ikke fått noe på det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makrell, reke og blåskjell er vel agnene jeg har hatt mest flatfisksuksess med, gjerne i kombinasjoner.

Flatfisken kan ha markante bettperioder i vannskiftene og liker litt bevegelse i agnet, for eksempel at du drar inn en meter eller to fra tid til annen - mere aktivt meite om du vil. Også er det sjelden eller aldri feil med litt perler og tjafs foran kroken, flatfisken elsker juggel! Røde, hvite, gule, svarte, grønne - her kan du ta hele fargeskalaen i bruk!

Hvis kaia på fiskemottaket er åpen ville jeg prøvd meg der. Tipper det kan være litt fisk rett ned der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makrell, reke og blåskjell er vel agnene jeg har hatt mest flatfisksuksess med, gjerne i kombinasjoner.

Flatfisken kan ha markante bettperioder i vannskiftene og liker litt bevegelse i agnet, for eksempel at du drar inn en meter eller to fra tid til annen - mere aktivt meite om du vil. Også er det sjelden eller aldri feil med litt perler og tjafs foran kroken, flatfisken elsker juggel! Røde, hvite, gule, svarte, grønne - her kan du ta hele fargeskalaen i bruk!

Hvis kaia på fiskemottaket er åpen ville jeg prøvd meg der. Tipper det kan være litt fisk rett ned der.

Skal være åpen den, så det skal jeg absolutt prøve :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå rundt bøderiet nede på geiderøya og prøv ut fra brygga der! Dypt og spennende! Holdt på å slå n-rek på sypike der i våres! ( dvs fra lille geiderøya mot kirkesundet!)

Ellers er det ganske bra fiske på asperøya om dagen! Da spesielt i senholmsundet!

Vi har fisket mye flyndre i skålevika, og har tatt mye flotte skrubber, og sandflyndrer der!

Skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå rundt bøderiet nede på geiderøya og prøv ut fra brygga der! Dypt og spennende! Holdt på å slå n-rek på sypike der i våres! ( dvs fra lille geiderøya mot kirkesundet!)

Ellers er det ganske bra fiske på asperøya om dagen! Da spesielt i senholmsundet!

Vi har fisket mye flyndre i skålevika, og har tatt mye flotte skrubber, og sandflyndrer der!

Skitt fiske!

Takk for tips :)

Du har prøvd de fleste områdene rundt øya eller? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke dumt! Skulle gj;re et fors;k p[ de flate der i kveld! Men med vinden s[ ble det hagla istedenfor! Hvor tok den?

Ah, må spesifisere: Tok den i Mandal, langs veien ved tregde :) Var der på Fredag og forsøkte. Men skal prøve på øya så snart den voldsomme vinden gir seg;)

Må få tak i noen bedre kroker, de jeg har som er små rettet seg veldig lett ut når de setter seg litt fast

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, må spesifisere: Tok den i Mandal, langs veien ved tregde :) Var der på Fredag og forsøkte. Men skal prøve på øya så snart den voldsomme vinden gir seg;)

Må få tak i noen bedre kroker, de jeg har som er små rettet seg veldig lett ut når de setter seg litt fast

Hmm... Åssen kroker bruker du? Er veldig glad i owner mosquito! Og diverse aberdeen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til passivt og semi-aktivt fiske synes jeg at aberdeen-kroker leverer best, både Owner, Sakuma, Kamasan og Mustad er benyttet og godkjent. Liker de tynne i godset. Langskafte aberdeen-kroker rommer mye agn og gir gode muligheter for agnkombinasjoner som jeg tror har mye å si i det passive fisket.

Til aktivt fiske er jeg mer på kortere skaft, type Chinu-kroker f.eks.. Har gode erfaringer både med Owner og Sakuma. Her tror jeg det er mer bevegelsen som trigger fisken, derfor er det ikke så nøye med mengden agn, men heller åssen det ser ut. Tynn blafrende fiskestrimmel som kommer dansende rykkvis inn rett over bunnen er jo ikke lett å motstå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til passivt og semi-aktivt fiske synes jeg at aberdeen-kroker leverer best, både Owner, Sakuma, Kamasan og Mustad er benyttet og godkjent. Liker de tynne i godset. Langskafte aberdeen-kroker rommer mye agn og gir gode muligheter for agnkombinasjoner som jeg tror har mye å si i det passive fisket.

Til aktivt fiske er jeg mer på kortere skaft, type Chinu-kroker f.eks.. Har gode erfaringer både med Owner og Sakuma. Her tror jeg det er mer bevegelsen som trigger fisken, derfor er det ikke så nøye med mengden agn, men heller åssen det ser ut. Tynn blafrende fiskestrimmel som kommer dansende rykkvis inn rett over bunnen er jo ikke lett å motstå!

Vet du steder fra land i Mandal man burde prøve på spette? Har tenkt på bankefjorden men forrige gang jeg var der var der ikke et napp å få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.