Gå til innhold
Fiskersiden

Aernos 2500 vs Aernos 3000


Aurejeger
 Share

Recommended Posts

Ohoi :)

Jeg har en BeastMaster 270 M 10-30 gr som kom med ei Aernos 3000 snelle. Jeg har de siste 2 åra brukt ei Aernos 2500 på den da den gamle hadde fått så mange hakk i spolekanten etter uvøren bruk.

Nå skal jeg kjøpe ny Aernos snelle og lurer på om jeg skal kjøpe str. 2500 eller 3000.

Vil jeg egentlig merke noen særlig forskjell til mitt sjø og sjøørret fiske?

Hva vil i så fall det være?

Skitt fiske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke helt korrekt Audiosan. 3000SFA har faktisk en litt grunnere spole. (Beregnet for duppfiske iflg Shimano - på andre sneller har begrunnelsen for grunnere spoler ofte vært "velegnet for multifilament")

Ellers er begge snellene identiske når det kommer til utveksling,vekt og spolediameter - og vil i så måte ikke by på noen forskjeller.

Skulle du ha behov for noe raskere til sjøørret-fisket må du nok opp på 4000 eller 5000 variantene av snella, alternativt kjøpe en annen snelle med høyere utveksling, eksempelvis Shimano Stradic.

Merk også at det finnes flere varianter av Aernos. Den jeg har linket til og omtalt her - Aernos FA (..nyeste versjon er Aernos FB), en rimeligere "japansk" variant som bare heter Aernos og en tredje variant som heter Aernos XT.

Jeg vet SkittFiske selger alle variantene.

Merk også at Aernos ikke lenger føres av Normark - noe som kan svekke deletilgangen på snella om du skulle være uheldig...

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpa Lystfisker'n :)

aernos 2500 fa har foam grip og ser helt smelldeilig ut, så tankene går litt i den retningen.

Men jeg har brukt en nexave 1000 fc til ferskvannsfiske og synes det er en kjempe god snelle, og den koster jo halvparten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Budsjett er alltid ett poeng å forholde seg til. Det finnes mye godt utstyr i relativt rimelig prisklasse så om du var fornøyd med Nexaven hvorfor ikke bare kjøpe en tilsvarende i 2500 størrelse?

"Ulempen" med å investere i stadig dyrere utstyr er som med alt annet...man fort blir vant til finesser og den stadig økende kvalitetsfølelsen dette utstyret ofte har. Alle andre sneller føles fort som raklete plastikk-kverner etter å ha fiska med Stella FI en sommer....

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.