Gå til innhold
Fiskersiden

Kystmeiting fra brygger og kaier


scampern
 Share

Recommended Posts

Min erfaring med kystmeite fra brygger og kaier er mye basert på tankegangen om at man ikke alltid behøver å gå over bekken etter vann. Som kystmeiter er jeg temmelig glad i vakre omgivelser, svaberg badet i sol, røff sjø som slår inn over sandstranda og et privilegium i form av stillhet og absolutt fritt for forstyrrelser skapt av andre enn meg selv og fiskekameraten(e). Men i mange tilfeller er sentrumsnære kaier et greit alternativ i form av gatelys, lanterner og sånt som skaper en viss trivsel likevel. Fremkommelighet med mye utstyr er også en faktor som er viktig å ta med seg i en hverdag med redusert fisketid, jobb, familie osv. Fisket i seg selv er mange ganger temmelig godt, et havnebasseng badet i flombelysning trekker til seg mye rart som igjen blir lett synlige for predatorer. I et havnebasseng er det dessuten mye forskjellige lukter, enten det er kloakkutslipp, matrester fra en restaurant, reker som forsvinner over rekka når reketrålerne soller småreka (og annet "smårask" som yrkesfiskere ikke får levert).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste er vel sagt, men mine grunner er:

1. Tidsklemme

2. Latskap

3. Stort sett ok fiske og greit artsmangfold. Synes også at man ofte(re) har greie bunnforhold på kaier og brygger, jaffal de jeg har fiska mest på. Kan jo fort være en slags selvoppfyllende profeti den siste der.

Så tar jeg igjen naturopplevelsene når jeg tar avsted med fluestanga etter sjøørret eller på båtfiske i skjærgården eller på havet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir kanskje litt repetisjon fra tidligere svar, men shit au:

1. Strømmer fra skip, utslipp fra fiskebåter eller skrot som ligger på bunn trekker til seg fisk.

2. Latskap som nevnes over, alltid lett tilgjengelig og med god plass. Lett og stabilt å sette opp en pod for eksempel.

3. Artsmangfoldet er som regel rikt og man har kan ofte bruke flere forskjellige metoder etter forskjellige fisk på det samme stedet.

4. En kai/brygge er som regel alltid fiskbar(en viss dypde på utsiden).

5. En kai eller brygge er ofte opplyst, noe som er utrolig deilig med tanke på nattfiske.

Selv om det ikke ble spurt etter så kan jeg jo også komme med en god grunn til å ikke fiske fra kai eller brygge: Plassen er høyst sannsynlig blitt fiska på fra før av og du vil neppe utøve noe pioner arbeid av å velge en fergekai midt i byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.