Gå til innhold
Fiskersiden

Hvorfor dyre vadere? (simms er no dritt)


skrekkjager
 Share

Recommended Posts

Jeg kjøpte mine første varere for en liten stund siden, et par simms med en butikkpris på 2-3000. Jeg var strålende fornøyd de første gangene jeg brukte dem, men sist jeg hadde dem på så var de begynt å lekke i sømmene på låra. (etter å ha brukt dem 6-7 ganger) Jeg har passa godt på dem; spylt dem i ferskvann etter bruk og hengt dem i et mørkt rom imellom turene.

Og således spørger jeg dere eksperter her på forumet.. Hvorfor bruke 3000 spenn på simms vadere når du kan kjøpe et par fladen vadere til 400 på Jula? Du holder deg jo tydligvis ikke noe tørrere i de dyre enn i de billige...

Endret av skrekkjager
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spørsmål...mine kosta 150 kr på g-max på stoa.

Prøvde å finne ut av hva slags merke de er av, men det står ingen ting.

De er uansett dritgode synes jeg.

Jeg har brukt de sånn passe i 3 år og behandla de elendig.

Aldri skylt de rene etter bruk, og oppbevart de på en knagg på veggen i "jaktrommet"

Jeg har gått en del på svaberg og asfalt med de, men sålene er like grove i mønsteret enda.

Og ikke minst holder de meg fremdeles tørr på beina.

Ikke så mye som en antydning til sprekker eller andre svakheter i gummien eller hva nå det er de lager de av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ron Thompson kan anbefales. Veldig enkelt og greit design, ekstra beskyttere på knærne osv. I tillegg har de veldig få sømmer, noe som jeg iallefall liker; regner med at færre sømmer betyr færre svake punkter. Betalte 600 for de, men det var lokalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå hatt Simms i mange år og har ingen ting å utsette på de.

Det du skal gjøre etter endt fiske økt er å snu dem med innsiden ut for å få tørket dem skikkelig,for da holder de mye lengre .

Det er bare å levere vaderne eller buksene der du kjøpte dem så sender de dem inn for reparasjon.

Eller ta kontakt direkte http://www.flyfisheurope.com/ffe/repair/ som ligger på Kløfta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte (no-name) gummivadere til en 500 lapp som holdt i nesten 20 år før de sprang lekk. Ble erstattet med neoprenvadere fra abu i samme prisklasse som duger. ( Tror det er samme biltema har)

Uansett prisklasse er det mye samme greiene som sirkulerer med forskjellige "merkestempel". flere sims vadere selges på ebay til en betraktlig billigere peng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har både tynne simms vadere til flere tusen og vadere fra Ron Tomsen til noen hundrelapper,og vaderne til ron tomsen varer 2-3 sesonger så er di lekk,men utrolig gode og bruke når det blir kaldere i vannet og veldig enkle og ta på(har di med støvler som er sydd på neoprenen).jeg sverger til di billige da di dyre også går lekk tilslutt!! vis man ikke skal gå lenger strekker da er simms lettvektsvadere (pustende vadere) aller best. og simms er ikke noe dritt;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at buksene er passe skrekkjager? Dvs de skal være såpass store at de ikke strekker når du bøyer deg ned eller sitter på huk. "Pustende" vadere strekker seg ikke i stoffet slik som PVC eller neopren gjør, så blir de strukket er det nettopp sømmene som ryker.

Så lenge de ikke er strukket i stykker, så høres det ut som en grei reklamasjon, så du ender sikkert med nye bukser fra Simms.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser innleggene her så ser det ut som om vadeutstyr ikke er prioritert,vet egentlig ikke hvordan dere klarer dere uten.

Jeg for min del står i elva i 70-80 dager i året og da er vadeutstyret like viktig som resten av fiskeutstyret.,neopren har jeg for lengst sluttet å bruke.

Har hatt flere bukser fra Guideline,Vision ,Men det er faktisk Simms som jeg har vært mest fornøyd med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Guideline og Vision bukser kjøpt etter sesongslutt til halv eller en tredjedel av veiledende pris i mer enn 15 år. Har fungert greit for meg og da slipper jeg å være så redd for buksa slik son jeg hadde vært med Simms. Men når det gjelder vadejakke så foretrekker jeg Simms.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De billige ABu vaderne i neopren som blant annet XXL kjører på tilbud i ny og ne til 499,- holder maks 1 sjøørret sesong(februar-april). Min erfaring siste 5 år er at du slipper å kjøpe nye for de går lekk i sømmer og skjøter mot støvel lenge før noen garanti rekker å gå ut. Sånn sett kan man jo si at de holder lenge da du alltid får nye...

Har hatt Guideline Inwater vadere som er billige "pustende", men kommer vel oppgradere til Hatch modellen da inwateren plutselig lakk overalt i begge bein her i sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simms og Patagonia er uten tvil de bedre vademerkene i verden. Dere som gjør sport i å ha billigst mulige vadere kan jo prøve 2 uker innlandsfiske eller en uke i en elv med gummivadere eller biltema-neopren og deretter komme med tilbakemelding. Har selv ingen av de overnevnte merkene men det blir uten tvil min neste setup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simms og Patagonia er uten tvil de bedre vademerkene i verden. Dere som gjør sport i å ha billigst mulige vadere kan jo prøve 2 uker innlandsfiske eller en uke i en elv med gummivadere eller biltema-neopren og deretter komme med tilbakemelding. Har selv ingen av de overnevnte merkene men det blir uten tvil min neste setup.

Nå er jeg kanskje litt slem, men det er litt artig at du mener Simms og Pategonia er verdens beste uten å ha prøvd de? ;)

Forøvrig er det ingenting som slår neopren i en kald vårelv eller senhøstes fiske etter sjøørret etc, men det er ikke noe å gå langt i. PVC er noe skit uansett, men neopren har definitivt sine bruksområder fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje graden av bruk bør styre hvor mye det er fornuftig å bruke på investeringen?

Bruker du buksa ett par titalls ganger i året er det kanskje greit å komme unna med noe rimelig, kanskje ei grei neoprene-bukse for fiske i isvann og likeledes noe billig... "pustende" for sommerfisket.

De som mer eller mindre bor i vadebukser fra mars til oktober har etter min erfaring igjen for å kjøpe skikkelig kvalitet.

Så vil det alltid være slik at uansett hva ting koster så vil det finnes ett og annet "mandagseksemplar". Min påstand er at risken for å ende opp med slike fra Simms og Patagonia er kun marginal i forhold til de fleste andre merker nevnt i tråden.

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror man skal tenke litt på hvordan det skal brukes. Dersom jeg skulle fiske sjøørret i sjøen en kveld i ny og ne så er det overhengende sannsynlig at jeg hadde tenkt anderledes enn jeg gjør når jeg f.eks gikk i vadere 24 døgn i strekk under laksefiske i sommer. Totalt har jeg vel over 30 døgn i vaderne i sommer og en del av disse i litt mer avsidesliggende områder enn at man har reserve eller backup noen meter unna i bilen. Og i slike tilfeller er jeg avhengig av å kunne stole på buksene. Om du må gå blaut i flere dager når man bor i telt eller lavvo så setter det ned turkvaliteten så mange hakk at jeg rett og slett ikke ønsker å gamble med utstyret, men jeg forholder meg til utstyr som jeg har kunnet stole på i år etter år. For min del så begynner dette på P. Det er ikke sikkert at det er noe bedre eller dårligere enn et par av de andre toppmerkene, men når jeg har kunnet stole på dette merket i årevis så ser jeg ingen grunn til å bytte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en mengde vadebukser, både pustene og ikke. Og styr unna de billigste. Neopren får du vel bare rimelige utgaver snart. Men det er jo ubrukbart å gå i neopren eller ikke pustene vadere. Dog bruker jeg en gang i blant neopren når det er kaldt og en ikke skal gå over lange strekninger, og det er lett å ta de av å lufte. Jeg skal ikke si om Simms har blitt noe dårligere en før. Men har fortsatt et par Simms som jeg har hatt i 8 år uten en lekkasje. Har og Vision som ikke har lekket. derimot har ALLE de siste noepren buksene jeg har kjøpt lekket 1ste dagen jeg har brukt de. Alle i skrittet. Så nå går det med en tube aquasure på alle nye neopren før jeg bruker de.Og om det blir noen flere. Har du nye Simms så er det bare å klage om de lekker. Du får sikkert nye om du ikke har gjort noe feil. Alle har noen mandagsprodukter. Simms, Patagonia og et par merker til går for å være det beste man får, og jeg har bare god erfaring med Simms.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte mine første varere for en liten stund siden, et par simms med en butikkpris på 2-3000. Jeg var strålende fornøyd de første gangene jeg brukte dem, men sist jeg hadde dem på så var de begynt å lekke i sømmene på låra. (etter å ha brukt dem 6-7 ganger) Jeg har passa godt på dem; spylt dem i ferskvann etter bruk og hengt dem i et mørkt rom imellom turene.

Og således spørger jeg dere eksperter her på forumet.. Hvorfor bruke 3000 spenn på simms vadere når du kan kjøpe et par fladen vadere til 400 på Jula? Du holder deg jo tydligvis ikke noe tørrere i de dyre enn i de billige...

........så skrekkjager.....svaret på spørsmålet ditt; hvorfor dyre vadere? må nesten du svare på....det er du som har kjøpt vadere til mellom 2 og 3 tusen spenn.... :) hehehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg kanskje litt slem, men det er litt artig at du mener Simms og Pategonia er verdens beste uten å ha prøvd de? ;)

Forøvrig er det ingenting som slår neopren i en kald vårelv eller senhøstes fiske etter sjøørret etc, men det er ikke noe å gå langt i. PVC er noe skit uansett, men neopren har definitivt sine bruksområder fortsatt.

Du var nok ikke så smart som du trodde du var.. Bruker Guideline fordi det passer best til studentbudsjettet per dags dato. For ordens skyld har jeg testet både Simms og Patagonia og det kan ikke sammenlignes med Guideline, Vision etc. etc.

Ja, neopren har sine bruksområder men er underlegent gode pustende vadere uansett hvordan du vrir og vender billig på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du var nok ikke så smart som du trodde du var.. Bruker Guideline fordi det passer best til studentbudsjettet per dags dato. For ordens skyld har jeg testet både Simms og Patagonia og det kan ikke sammenlignes med Guideline, Vision etc. etc.

Ja, neopren har sine bruksområder men er underlegent gode pustende vadere uansett hvordan du vrir og vender billig på det.

hva skal man med pustende varere når man står med vann til livet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du var nok ikke så smart som du trodde du var.. Bruker Guideline fordi det passer best til studentbudsjettet per dags dato. For ordens skyld har jeg testet både Simms og Patagonia og det kan ikke sammenlignes med Guideline, Vision etc. etc.

Ja, neopren har sine bruksområder men er underlegent gode pustende vadere uansett hvordan du vrir og vender billig på det.

Jeg har aldri hevdet å være spesielt godt utrustet med små grå. Men ikke skyld på meg fordi du uttrykker deg klønete.

Påstanden om at pustende vadere er bedre uansett er rett og slett tull. I kaldt vann er neopren overlegent "pustende" vadere. (Jeg setter pustende i klammetegn fordi skrekkjager har helt rett i at buksene ikke puster under vann.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.