Gå til innhold
Fiskersiden

Hvorfor dyre vadere? (simms er no dritt)


skrekkjager
 Share

Recommended Posts

Hvem er det som har innført feiloppfatningen av at pustende vadere ikke puster under vann? Den som har en god forklaring på hvorfor en membran da skulle miste egenskapene sine kan rekke opp hånda...

Jeg kan fortelle om en demo som ofte gjøres på fabrikken til noen av disse membranprodusentene: De fyller en hanske med vann og du tar hånden oppi og så taper de den fast til armen din. Så tar du hånden ned i en bøtte vann og knyter og åpner hånden en stund for å lage godt med varme inne i hansken. Når du tar hånden opp og de åpner hansken er den tom for vann og tilnærmet tørr inni. Noen som vil fortsette å påstå at buksa ikke puster i vann?

Når du har vadet rundt med vann til livet en hel dag på sjøørretfiske i sjøen og det eneste stedet du er klam er der buksa ikke puster (i neoprensokken). Du tror fortsatt at buksa ikke puster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pustende vadere gjør jo nettopp det.... Men så er vel puste-egenskapene veldig forskjellige avhengig av hvilket stoff som brukes, hvor rent tøyet er osv.osv. Jeg fikk ihvertfall en skikkelig aha-opplevelse når jeg gikk fra rimelige Guideline-vadere til Simms G3 og senere Patagonia Rio Gallegos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Micro-pore-membran er den typen membran som stort sett brukes i disse buksene. For å en slik membran skal fungere optimalt, må det være både temperaturforskjell mellom innsiden og utsiden og forskjell i luftfuktighet. Kroppen din bidrar til temperaturforskjellen, men pustegenskapene blir svært begrenset når buksa er våt på utsiden. Jeg har aldri vært på noen membranfabrikk, men har derimot blitt klam i pustende vadere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vis man er litt kritisk til til hva man putter under en vadebukse, og lufter litt av og til. Kommer man langt med ett sett rimelige vadere.

Ingen bomull under, det suger til seg fuktighet og isolerer da ikke i det hele tatt. Gå gjerne opp en størrelse eller 2 så man har plass til litt ekstra klær under, men ikke så mye att skoene kniper. Holder de i tillegg vann eller sjø utvendig og litt varme innvendig, så er man en glad gutt på tur.

Vadebukser i Nasa materialer, med navn fra verdens ende og en heftig prislapp er sikkert flotte saker det og. Men er gjerne noen lysår unna det de fleste trenger for en gjennomsnittlig fisketur noen timer her og der.

Uansett blir man kald og klam tilslutt vis man bare bruker lang nok tid i vannet.

Endret av stranger79
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Har noen PVC-vadere fra Ron Thompson som jeg har brukt siden i vår. Kjøpte de litt for store. Har ikke hatt vadere før, men er blitt helt hektet ila. året... Ron Thomson vaderene var forsåvidt en billig inngangsbillett for å teste vading under kikkmeite/vindusfiske. Men de har føltes ganske klumpete og klamme, selv med bare ull under. Kjøpte meg nettopp en vadepakke som var på tilbud: Scierra CC3 XP vadepakke - type pustende. Har bare rukket å brukt dem et par ganger i sjøen nå i november, men de virker ganske bra. Med to lag ull under holdt jeg både varmen og det ble ikke klamt. Merket er for meg helt ukjent fra før... Regner med det blir bare mer vading til neste år og fremover - så satser på at de holder mål. Noen andre som har prøvd dette merket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke testet de. Som jeg har nevnt tidligere opp så puster vadere også under vann. Dette er en av tingene som gjør at du blir mindre klam med slike vadere. Jeg kan anbefale deg en dusj med ferskvann etter hver bruk for å unngå at saltkrystaller over tid tetter til og gjør at pusteevnen avtar, Kim.

Til enkel bruk holder de aller fleste vadere mål i dag og for de som tilbringer 3 timer i buksa en kveld annenhver uke spiller det liten rolle da buksa ofte går dør av alder før den blir slitt ut. (Vadebukser har litt kortere levetid enn mennesker for øvrig). Det er f.eks når du tilbringer 60 lange dager med en del trasking i buksa pr sesong at du begynner se forskjellen på de dyrere og noe billigere variantene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble litt stille i den innbitte billig/neopren-vadebukseleiren nå. For all del, dere som har lyst til å stå i neoprenbukser til siste slutt, kjør på, men ikke kom med overkjøringstaktikken dere bruker (i dette tilfellet mot meg) fordi jeg ikke deler deres innbitte oppfatning av vadebuksers funksjonalitet ift. forskjellige typer stoff.


Har noen PVC-vadere fra Ron Thompson som jeg har brukt siden i vår. Kjøpte de litt for store. Har ikke hatt vadere før, men er blitt helt hektet ila. året... Ron Thomson vaderene var forsåvidt en billig inngangsbillett for å teste vading under kikkmeite/vindusfiske. Men de har føltes ganske klumpete og klamme, selv med bare ull under. Kjøpte meg nettopp en vadepakke som var på tilbud: Scierra CC3 XP vadepakke - type pustende. Har bare rukket å brukt dem et par ganger i sjøen nå i november, men de virker ganske bra. Med to lag ull under holdt jeg både varmen og det ble ikke klamt. Merket er for meg helt ukjent fra før... Regner med det blir bare mer vading til neste år og fremover - så satser på at de holder mål. Noen andre som har prøvd dette merket?

Jeg har eid et par med CC3 XP stockingfoot, men jeg byttet den ut da sokkene ble for små i forhold til størrelsen. Rent kvalitetsmessig ble jeg positivt overrasket, den holdt godt og ble brukt (i en periode på 3-4 mnd) i både åpent lende på strender og i store og små vann og elver. Så hvis den passer deg ser jeg ingen problem med å bruke denne :)

Endret av ansair
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overkjøring er kanskje å ta litt hardt i eller? Hvis du mener deg overkjørt av meg beklager jeg det, for min del handler det mer om nyanser enn steile fronter her.

At neoprenbuksen har sin misjon i kaldt vann tror jeg de fleste innbitte sjøørretfiskere som starter sesongen med isflak rundt livet vil være med på, forutsatt at de faktisk har brukt skikkelige neoprenbukser med løse støvler. Slike bukser er forresten ikke billige heller, jeg betalte mer for min siste neoprenbukse enn min siste pustende bukse. (Begge to toppmodeller hos Vision.) Dessverre er det blitt vanskelige å få tak skikkelige neoprenbukser og det er de billige buksene med påsveisede støvler som er igjen. Slike bukser er vi nok skjønt enige i at er en dårlig løsning. Det ideelle i min verden er altså to bukser, en for bikkjekaldt vann og en for resten av sesongen. De fleste har sikkert bare en bukse de skal bruke hele året, og da er bukser i stoff med en vannttett og mer eller mindre pustende membran veien å gå.

Fra min egen studietid har jeg forresten endel timer i billig neopren hele året. Det er en svett affære på sommeren, og heldigvis et tilbakelagt stadium. At jeg fikk mer havabbor i den buksa enn i de jeg har nå er selvfølgelig litt surt å tenke på, men er neppe buksa sin skyld. :notfair:

post-101-0-58774500-1415790113.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Jeg trekker herved tilbake all kritikk av simms. Jeg spurte på Jakt og Friluft i Arendal om de trodde det var noe håp (jeg mente om det var mulig å få tette dem igjen). "Ja, ja, bare ta dem med opp, så sender vi dem til simms" var svaret. I dag gikk jeg på J&F for å hente de lappa vaderne mine, men istedenfor fikk jeg et spill nytt par av en nyere model, uten at det kosta meg ei krone! DET er god kundeservce!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vadet i sjøen i vinter med Scierra CC3 XP. Kan ikke si annet enn at jeg er superfornøyd med de på alle måter. Piggene på skoene (som jeg forøvrig har skudd av og på noen ganger nå med zippebits og skrumaskin) gjør underverker på glatte steiner etc.. Nå er det sikkert ikke så mange som vader i steinurer og kikkmeiter midt på vinteren, men for de som driver med det... Anbefales ihvertfall fra meg. :thumbsu:

Endret av Kim Rasmussen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Jeg har et par Vision extreme zip vadebukser som jeg må så jeg har vært meget godt fornøyd med. Er ca 7 år siden jeg kjøpte dem og først nå i det siste har det begynt å bli antydning til lekkasje i den ene neopren-sokken. Vaderne er brukt til alt fra vading i saltvann året rundt til å være nedpakket i sekk på ekspedisjon på finnmarksvidda. Har stort sett vært flink og spylt av dem i dusjen etter bruk (dvs 90% av turene). Buksene er en del av en serie fra Vision som har vært oppgradert flere ganger gjennom årene og bør være mulig å få tak i til ca 2000-2500 kliss nye gitt at man ikke nødvendigvis må ha årets model.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de nye, fantastiske simms vaderne jeg fikk i erstatning begynte så smått å lekke i en søm etter 4-5 gangers bruk. De er pent behandlet; spylt fodt umiddelbart etter bruk, og har hengt uten direkte sollys hele tiden... Dret blir ikke mere simms på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Den ‎02‎.‎06‎.‎2016 at 14.12, skrekkjager skrev:

Neste gang blir det neoprene fra biltema

 

Jeg teiper helt seriøst labbene med gaffa fremfor å bruke noe som helst fra biltema.

Jeg har fremdeles til gode å kjøpe en eneste ting der som fungerer som det skal.

Antall skuffelser livet har å by på ellers holder for meg om ikke jeg skal involvere biltema....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.