Gå til innhold
Fiskersiden

Kystmeite ulovlig?


TrønderFiskeren
 Share

Recommended Posts

Sitat fra Tofa.no

I tillegg til de agntypene som er tillatt i ferskvann, er det også tillatt med annet organisk agn i sjøen. Ved fiske fra land er det tillatt å benytte en stang eller ett håndsnøre per person. Det er tillatt med inntil to agn per stang eller håndsnøre.

Ved fiske fra land kan man bare bruke en stang? Da blir det ulovlig å kystmeite med 2+ stenger??

Jusstudenter, finn ett smutthull!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok...tenkte at jeg fisker i sjøen når jeg driver med meitefiske etter sjøørret :)


......utover det vil jeg oppfordre deg å holde deg til de regler og bestemmelser som er satt opp for fiske og ikke prøve å finne noen "smutthull" som du kaller det....det er grunner til at regler for fiske er der, og det er som regel alltid for å skåne fisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok...tenkte at jeg fisker i sjøen når jeg driver med meitefiske etter sjøørret :)

......utover det vil jeg oppfordre deg å holde deg til de regler og bestemmelser som er satt opp for fiske og ikke prøve å finne noen "smutthull" som du kaller det....det er grunner til at regler for fiske er der, og det er som regel alltid for å skåne fisken.

Joda, men man kan jo ikke leve uten kystmeite! Var på ingen måte meningen å finne en måte å "tjuvfiske" på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uten å høres ut som en "kriminell" så kan jeg trygt si at disse reglene vet ikke en gang politiet om. så mitt tips er å slå deg løs, men vet du at kystvakten eller sjøpurken er i nærheten, hold deg innenfor reglene, for de vet godt hvilke regler som gjelder selv om de kanskje vektlegger de forskjellig. kan også være lurt å sjekke ut om plassene du fisker har egne regler, noe områder som f. ek.s hardangerfjorden har regler om hvilke, hvor, og hvor dyp det er lov å fiske i forskjellige perioder av året

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja disse reglene er for Anadrome Laksefisk. Men det er formulert på en tullete måte som gjør det enkelt å misforstå.

Er vel ikke bare jeg som synes at TOFA og andre FA-er bryr seg alt for mye om laks og alt for lite om sjøfisk og annet snadder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke bare jeg som synes at TOFA og andre FA-er bryr seg alt for mye om laks og alt for lite om sjøfisk og annet snadder!

TOFA og andre "FA-er" har jo forvaltning og administrasjon av ferskvann i sitt område som hovedoppgave, som Cral sier. At arbeid med laks blir høyest prioritert i TOFA, har enkelt og greit med økonomi å gjøre. Mesteparten av økonomisk støtte som kommer inn i kassen er øremerket arbeid rettet mot laksen, og utgjør nok mestedelen av det som dekker årsverkene til de ansatte.

Når det gjelder TOFA og sjøen, så har jo de et ønske om også å rette mer fokus på informasjon rundt bynært sjøfiske, og har årlig et par arrangementer hvor mye er basert på rent dugnadsarbeid. Oppmøtet blant folk har foreløpig vært labert, men fremover skal NKML og TOFA samarbeide litt mer, så får vi se hva fremtiden bringer.

Endret av MrVolcom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke bare jeg som synes at TOFA og andre FA-er bryr seg alt for mye om laks og alt for lite om sjøfisk og annet snadd

For det først må du læs årntilg for du poste innlegg!

Stang eller håndsnøre

Ved fiske i sjøen med stang eller håndsnøre etter laks, sjøørret eller sjørøye kan det kan fiskes hele året, men vær oppmerksom på at i den tiden det ikke er tillatt å fiske i vassdraget, må du fiske minst 100 meter fra grensen mellom elv og sjø (eller fra elveutløpet, dersom grensen mellom elv og sjø ikke er fastsatt).

Vær oppmerksom på at fylkesmannen kan ha utvidet området og tidsrommet for fiskeforbudet i Forskrift om fredningssoner ved utløp av vassdrag.

I tillegg til de agntypene som er tillatt i ferskvann, er det også tillatt med annet organisk agn i sjøen. Ved fiske fra land er det tillatt å benytte en stang eller ett håndsnøre per person. Det er tillatt med inntil to agn per stang eller håndsnøre.

Ved fiske fra båt er det tillatt å bruke to redskaper (stang eller håndsnøre) per båt. Det er kun tillatt med ett agn pr. stang eller håndsnøre.

Når det gjelder sjøfiske har du blogger som NKML osv som leverer info i stor stil, så slutt og syt og ha dæ ut og leit plassa sjøl...

TOFA lever av å selge fiskekort, samt selge fiske-biologiske tjenester. Hva tror du betaler regninger, lønn osv? Vi har og prøver når tiden strekker til og tipse litt om sjø-fiskeplasser og arrangerer noen sjøfiske dager, men det er nok ikke første prioritet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi først er inne på lover og regler.... Er det sånn at det er totalforbud mot alt fiske <100m fra vassdrag, eller gjelder det kun fiske etter anadrom laksefisk?

Tenker på en fyr som kom og kjefta på meg mens jeg sto og fiska grønngylt i nærheten av en SØ bekk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.