Gå til innhold
Fiskersiden

Rimelig stang til dorging?


Aurejeger
 Share

Recommended Posts

Ohoi :)

En kompis har snart bursdag og jeg går med tanker om å kjøpe ei ny fiskestang til ham. Han dorger 80% av tiden, men stanga bør være god å kaste med også.

Det går i sjøørret fiske og snella som skal på er ei Shimano Aernos 2500 med 0.25 mono.

Noen gode tips?

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei standard 10-30 grams haspelstang ca 8 fot bør vel være greit. Rene trollingstenger egner seg dårlig til kasting. Kanskje ei Shimano Forcemaster?

Sjekk om du finner noe som passer lommeboka på høstsalget til Skitt Fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lett å kombinere trolling med kasteslukfiske etter sjøørret/ørret da det er to heilt forskjellige måter å fiske på.

Bruker en ei snella type 2500 til trolling, ja da er det ikke mye sen igjenn hvis en troller med lange slep og i tillegg har båten gåandes i kanskje 2-2,5 kn. Da blir snella raskt tømt hvis det er en større fisk som er sprek. I tillegg blir 0,25 mono en forferdelig gummistrikk som nesten ikke i det heile kan kroke fisk med lange slep.

Vill heller foreslå en trollingstang + en vanleg kasteslukstang for haspel, ellers vill det bli kjedligt for kamraten din da disse to fiskemåter eg ikke kan blandes sammen i ein og samme stang: trollingstang = heilaksjon kunn for å køyre fisk, slukstang = toppaksjon for å kaste sluken langt og pent med tynne snører på haspelsneller.

Du bør tenke over dette nøye og siden kjøpe det som virkelig passer for den ene typen fiske eller den andre. Ikke bland disse sammen. Men, dette er dog mine egne tanker, det er du selv avgjør det hele............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innspill :)

Jeg er klar over problemsituasjonen trolling egenskaper kontra kaste egenskaper, men vi snakker om en kar som har dorga med en knekt uglystik eller handsnøre hittil. Han trenger bare en fiskestang med den ikke alt for myke toppaksjonen. Ikke f om jeg er en så god kompis at jeg gidder å kjøpe 2 stenger til han heller....hehe :)

Jeg får ta ei runde på dissa høstsalga å se om jeg kan finne ei rimelig Shimano Vengance.

Jeg kjøpte Shimano vengance spezialist til fruen og den har akkurat passe aksjon til dorging/sjøørret fiske synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.