Gå til innhold
Fiskersiden

Brakkvann fiske


 Share

Recommended Posts

Hei. sliter med å få sø'n til å bite i elvemunningen (ikkje i innafor 100m sona). Det er alltid bra drag i strømmen og det er bra med fisk.
For det meste er det sluk det har gått i, men med veldig lite hell no på seinsommaren og høsten.
No dei siste dagane har eg prøvd gulp duggmark 15 cm og fått eit hugg, men sjølvsagt brukte eg multifilament fortom etter duppen og scena snappa tvert. (amatør;)
Stikkord for forholda der eg fiskar må være fjord på vestlandet, moderat/sterk strøm og brakkvann.

Er veldig kjekt om det er noken som har nokren gode tips å dele.

"Eg fiskar ikkje i 100m sona sånn at ikkje eg får noke pes på det. :)"

Endret av Drusaren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at en sak er lovverk, en annen sak er "moralske" hensyn.

Fiske i nærheten av gyteelver på denne tiden av året er det samme som at man konkret jakter på gytefisk.

Ikke at det i seg selv er mer feil enn å fiske i selve elva, men dersom målet er å helst unngå å fiske på gytere - vil du søke den langt bedre maten som en skikkelig gjeldfisk representerer....ja så bør du kanskje bevege deg lenger unna gytebekken enn akkurat utenfor fredningsonen.

Min erfaring er at gytefisken er svært lite på aktiv matjakt - all fokus ligger på å forholde seg til andre fisker/stimen og når det er tid for å sette fart opp elva.

Mitt råd er å oppsøke andre kjente gode områder langs strømsatte nes og over "leopardbunn" - og bruke døgnets gyldne timer på tidlig morgen! Det er en kjensgjerning at sjøørreten gjerne søker lenger ut til dypere vann på dagtid.

Luktende agn er aldri feil, gjør også at du kan bruke mer tid på en enkelt fiskeplass. Fiske med sluk funker aller best når du systematisk fisker av ett område for så å oppsøke neste plass du har trua på. Har du ett par tre slike gode plasser innenfor nærområdet kan det være nok til at du får fisket effektivt i ett par -tre timer. Ønsker du å fiske lenger så reis tilbake til første plassen og se om den kanskje byr på mer nå når tidevannet har endret litt syklus, lyset har endret seg og kanskje har været snudd litt også underveis.

Ikke vær redd for å bruke store agn, sjøørreten er en opportunistisk rovfisk som gjerne tar ett større framfor ett mindre bytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste dagene har jeg tatt sjøørret rundt holmene og de små øyene på vei ut av fjordene.

Jeg landa 5 av 8 sjøørret i dag på viking silda i fargene grønt/sort på blank.

Disse var under minstemål og ble selvsagt returnert uskadd.

Når jeg treffer slike steder med mange sjøørret under minstemålet pleier jeg å flytte meg litt så jeg ikke skader noen av de.

Jeg tok 3 sjøørret for et par dager siden på samme type sted, rundt ei lita øy med et litt grunt sund. Disse gikk på Toby i kobber/rødt.

Samtlige tok maks 5-7 meter fra land.

Jeg fisker langs med land og ikke mot land som mange andre jeg har sett.

Koden for de siste dagene har vært å sveive sinnsykt fort 3-4 runder i ny og ne.

Da har de akselerert og glefsa til :)


....kan legge til at jeg har hatt mange "følgere" de siste dagene.

Sjøørret som bare følger sluken inn...for å få disse til å ta bytter jeg til mindre sluk.

Eksempelvis bare følger de etter store, brede sluker som store møresild over 30 gr og Salamander fra Sølvkroken (24 gr), men de tar når jeg bytter til den minste Toby sluken (tror den er 15 eller 18 gr) eller Viking silda eller møresilda 18 gr.

Det virker på meg som om de foretrekker små smale sluker i høyt tempo nå på denne tia.

Vanntempen der jeg fisker i Lillesand er for øvrig 13 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.