Gå til innhold
Fiskersiden

kystmeite karmøy


can
 Share

Recommended Posts

Tenkte å ta meg ein tur til salar i mårå eller i veka og i den forbindels vil eg høyra kva de andbefaler av utstyr til meitefiske her nedpå Karmøy. Burde selvsagt skrivd kva eg skal bruka stanga til men er ikkje heilt sikker selv utenom at det er her ho kjem til å bli bruk, veit ikkje så mykje om strøm, kor langt ut eg må, kva type fisk osv er litt vanskeligt å vita når eg berre har fiska med sluk til no. Det eg vurderer er vel enten ei karpestang eller ei surfcaststang, tenkte å høyra kva som er mest fornuftigt å kjøpa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først, hva skal du fiske etter?

Om det er hvitting, flyndrer og torsk osv. trenger du ikke mer enn en karpestang i 2,5-3lbs.

Om det er kveite, havål, diger torsk osv. som er på agendaen vil du nok ha nytte av en surf-stang.

Karpestanga kan du kaste 70-100g med og surf-stanga står kastevekten på som regel.

En karpestang vil ikke kaste så tunge vekter som en surf-stang, og vil som oftest ikke kaste lenger heller. Allikevel foretrekker jeg karpestanga mi over surfstanga, den er lettere å bruke, lettere å kaste, og man ser napp fra småfisk også.

Det er også verdt å nevne at gripebly er et must, iallefall på sandbunn. Om du fisker på et område der du setter deg lett fast (rough ground) bruker du de billigste blyene du finner!!

VIKTIG:

Du MÅ ha sjokkfortom om du bruker multi, men jeg anbefaler å bruke det på mono-hovedsnøre også. Sjokkfortommen knyter du lett til hovedsnøret med albright-knuten. Sjokkfortommen skal være så sterk som søkkevekten din ganger 2 delt på 10.( 150 g søkke: 150x2=300:10=30kg, sjokkfortom må tåle 30kg)

0,60 er standard sjokkfortom på karpestenger, og 0,70-0,80 er fint til surf-stenger.

Utover det vil jeg advare deg om at noen forhandlere vil prøve å pakke på deg uptide-stenger som ikke funker bra til kystmeite. Ei surfstang skal være 11-16 fot(vanlig 13fot) og kaste 100-250/100-200g.

Sist, men ikke minst: noe som gjør livet mye enklere er baitrunnerfunksjon på snella. Det er en bøyle du åpner, så har du nesten frispole, da kjenner ikke fisken motstand når den tar agnet før du begynner å sveive. En tripod er også grei å ha, så slipper du å holde stengene i henda:)

Skitt fiske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal på Salar, så trenger du ikke være redd for å gå derfra med feil utstyr. Han kan nok gi deg et par tips på kjøpet også vil jeg tro, fornuftig kar det der.

Hvis du ikke fisker i nærheten av Karmsundsbrua, så er det nok ikke behov for de største søkkene.

Jeg hadde gått for karpestang, men det er også litt smak og behag. Trenger ikke kaste så langt for å få fisk, 40-50 meter holder de fleste plassene vil jeg tro.

Hvilke arter er mest av interesse da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst takk for svar begge to, Eg skreiv innlegget mitt litt bevist DVs at eg veit ikkje heilt kva arter eg kan venta å få, men noken tanker har eg jo gjort meg pluss at eg har lest ein god del på dette forumet her. Eg fisker ein del for matauk pluss selvsagt spenninga så det er dei "vanlige" artane som er av mest innteresse : lyr, sei, torsk, lange, brosme, kviting, flyndrer osv. Er ikkje ute etter havål og om det er kveita her nede så vil eg tru at det er langt mellom dei. Eg Hadler vel kanskje litt mot ei karpestang eg og pga at plassen der eg har fiska mest til no er det nesten berre lyr som eg trur er lika greit å fiske med ein større sluk, kanskje 60 gram og der bør ein jo kunne bruka ei karpestang til, sån at eg kan bruka ho til begge deler.

De som meiter rundt om her kva pleier de å få da?

Har ett spm til der eg er fra er det ein veldig bra og kjent plass for sei. Den blir vanligvis fiska med gummimakk men i sommar så satt eg ut 3 snik snører agna med fersk makrell som eg har fått ein del fisk på andre plasser heima, ikkje ein fisk når eg drog dei opp noken timar seinare. Agna var heller ikkje rørt. Er det vanskelig å meita seien? eller kan det vera andre årsaker til at eg ikkje fekk noken av dei. Fekk for øvrig ein fin sei ca 4-5 kg forige helg men det var ein litt anna plass, den hadde tatt på makrell eller sild husker ikkje heilt kva eg agna med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Rauåte er små krepsdyr i rekefamilien, ca 10-15 mm lange. Det ber en fellesbetegnelse for flere arter.

Seien tar også div småfisk som småsild, brisling tobis osv. Men agnet må vanligvis være i bevegelse for at den skal ta det, den tar som regel når man sveiver opp eller slipper ned. Statisk fiske med agn som ligger i ro er ikke tingen for denne fisken. Dette gjelder også lyren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok har fått lyr også på snik, men du er nok inne på noke får sjå om eg ikkje kan få tak i brisling, det er vel det som er enklast vil eg tru, fiskemotak kanskje? Til neste sommar når dei begynner å fiska på den igjenn. Lyr fra land da, er vel kanskje det som er mest aktuelt for meg. Hadde kanskje sett for meg ett paternostertakkel med 2 kroker agna med makrell. Men kanskje eg skal prøva med ein sluk i enden og ein eller to bitar av bukskinnet på lyrern på ett par opphengerkroker hiva ut og sveiva sakte inn. Har ikkje båt her som eg skal prøva det er avhengig av stanga. Frilinemeite kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Kanskje flatfisk er av interesse. De er på sitt beste nå på høsten, og det er mange fine områder rundt karmøy. Åkrehamn og sørover mot ferkinstad kanskje?

Takler finner du mange beskrivelser av, bare å søke.

Til agn er kokt reke bra, men det beste er om du tar med deg en spade og graver opp fjæremark på sandfjæra.

Strandsnegler og albuskjell går også bra til flyndre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke fra området, så det kan jeg egentlig ikke svare på. men sandflyndre er ganske vanlig, og rødspette kan du også få. Dyp er fra et par meter og ned til 20. Gjerne 10-20 m for rødspetta. Fisk bevegelig, sveiv inn et par meter, vent et par min og sveiv inn litt igjen. Flyndrer ligger mye i ro, så du må fiske deg inn på de. Sandflyndre er dog litt mere aktiv enn rødspetta.

Det er også myligheter for piggvar i området. søk litt på forumet, så finner du sikkert litt om denne

Endret av cannonbang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er veldig gode.

I danmark er de populære a servere helstekt. De er litt små til å filetere, typisk 4-600g.

Er du i nærheten ab bergbunn så kan du få lomre også. den er også vekdig god å spise. Den liker seg i grenseland mellom sand og bergbunn. samme agn og metode for den også. ikke bruk for store kroker, sirkel str 4 er passe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.