Gå til innhold
Fiskersiden

En seriøs diskusjon om...


Vidario
 Share

Recommended Posts

....trender og utvikling innen havfiskeutstyr.

Hei alle sammen.

Forholdsvis ny bruker her, og fikk i sommer kommet ut av "fiskedvalen" etter en fin ferie i Nusfjord.

Fiskegleden har alltid vært der, men lå latent lenge, før noen "biffer" av noen torsker kom over ripa i Lofoten.

Siden i sommer har jeg lest mye på forumet her inne, lest mye på kveita.com. Sistnevnte forum synes å være steindødt, lite aktivitet.

Men - jeg ser det er mange svært dyktige sportsfiskere her inne, som raust deler kunnskap - det liker jeg.

Selv om spørsmålene noen ganger er besvart mange ganger fra før.

Siden i sommer har jeg kjøpt meg litt nytt og brukt utstyr, noen stenger og sneller.

Stenger i lengde 7,5" +-, 12/20 - 20/30 - 30/50 og sneller fra Tekota 600, via Talica 16 2sp., Penn Squall 50 ld, Penn Gt2 lw og til et beist av en Penn Formula 15 kg.

Diskusjonen jeg ønsker å dra opp er jo korte stenger kontra lange stenger, og til små kontra store sneller.

Vekt er et stort isssue i diverse tråder, det er et svært godt argumet.

Av den grunn vil Formula 15 på 1,2 kg neppe bli snella til pilking/jigg fiske.

La oss spisse diskusjonen litt til.

Er det et generellt trekk at flere og flere går over til korte jiggstenger på ca 5,5"?

Både til kveite, storsei og stortorsk? Uansett dybde? Uansett hva som henger i snøret?

Jeg ønsker ikke å bruke så mye penger at jeg har en stang/snelle kombo til alle formål.

Målet er å ha noen få gode stenger, noen få gode sneller - som kombineres avhengig hva/hvor man fisker.

Om en kombo funker til storseien, så vil den nok også funge godt på VM i skreifiske er min tanke.

Ser at Persa, Nikolassisen, Hafnor + mange storfiskere har meninger i begge fora, jeg inviterer alle til å dele kunnskap og erfaringer, til hjelp for en som håper å få flere timer på vannet neste år.

Kjør på!!

Mvh

V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undertegnende er en av de som har gått over til kortere stenger. Alt fiske som foregår med bevegelse i stanga (jigging/pilking), synes jeg den korte er best. Eneste gangen jeg ønsker en noe lengre stang er ved jig fiske som jeg også ønsker å kaste jiggen vekk fra båten (fortsatt under 7 fot). Tungt meitefiske (lange/bromse) er også et fiske jeg vil bytte til kortere stang.

Lettere meitefiske fortrekker jeg fortsatt en lengre stang med følsom tupp (7 - 8fot).

Ettersom vi har gått over til multifilament (for mange år siden), så er ikke snørekapasiteten noe problem til normalt fiske. Vi har heller ikke så mange fisker som det vil være nødvendig med kraftig brems. Som resultat av dette kan man gå ned på snelle størrelse. Men skal man jage de største fiskene vi har (kveite) så må også kvaliteten på snella opp. Jeg ville ikke foretrukket Tekota 600 som snelle i Nord-Norge (annet enn lett meite fiske) ettersom jeg føler den blir for veik til de store fiskene nordpå, men en snelle som Talica 10 vil kunne dekke alle behov (fra torsk til kveite). Ettersom man fisker bedre med en lettere snelle, er det fordel å gå ned i størrelse på snella (så lenge den holder til ditt fiske).

Kjerringfiske er utelatt fra mine betrakninger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Martin, for første kommentar.

Nyttig for fremtidig beslutning om ny stang.

Tekota 600 skal jeg bruke når jeg er på Nordmøre, til egentlig alt fiske fra båt. Da holder den vil jeg tro.

Kanskje også til skreifiske-VM

Nordafor, har ambisjonon ei sørøyauke i 2015, kan jeg bruke Talica 16 (kjøpte den på KF med 25% rabatt, da hadde de ikke 12'ern( eller Squall 50.

Ser flere kjøper stenger fra USA, Black Hole ol. Koster noen kroner, men det må da finnes rimeligere gode alternativer her hjemme?

Prey Jigger 5,8 15-40 feks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mag sier er jeg enig i at kortere stenger er å foretrekke når det skal jigges/pilkes. Jeg føler det blir en mer kontant bevegelse i jigg/pilk dersom man bruker en kort og relativt stiv stang. Når jeg fisker i nord-Norge bruker jeg comboen Black Hole Cape Cod 250g og Shimano Talica 10 II-speed. Mener å huske jeg veide det med snøre til ca 950g. Lett vekt har mye å si om man har lange fiskedager (10-15 timer). Mange av de korte stengene har også helaksjon, noe som gjør det lettere å kjøre stor fisk. Til agnfiske er ikke Black Hole stanga optimal siden den har en stiv tupp med lite nappindikasjon. Til det fisket foretrekker jeg heller f.eks. Greys Siege som har en myk tupp men kraftig rygg. Ellers har jeg hørt mye skryt av Westin 3776 Jigging stengene. Jeg har fått stor torsk og sei, samt ei lita kveite på Black Hole stanga og den har fungert strålende hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg har noen fasit vil jeg tro at en kort stang med helaksjon (som Black Hole) krever mindre av både deg som fisker og snella. Grunnen er at når hele stanga bøyer seg vil mer av kreftene fra fisken bli "absorbert" i stanga enn om man har en lengre stang med toppaksjon. Hele stanglengden blir brukt til å trette ut fisken, ikke kun øverste del som i en stang med toppaksjon. Dette har mer med aksjonen på stangen enn lengden, men en god del av de korte jiggstengene har helaksjon. Jeg vet ikke om det var beste forklaringen, men jeg håper du forstår hva jeg mener. Om du vil se aksjonen på stanga kan du se videoene jeg har linket til nedenfor som er fra to av mine nord-Norge turer.

Værøy:

Sørøya:

Endret av Bent Inge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Veldig interesant tema du tar opp. Bor Nord Norge sjøl , ser veldig mye forskjellig. Alt fra store "tuna"sneller til lette haspel sneller ute på fjorden.

I år valgte jeg en spennende combo, Beastmaster Boat Slim 20-30 lbs med Tekota 600.
Tekotaen kjenner jeg fra før siden jeg bruker den til stor sjøørret.
Kan ikke si annet enn att jeg gleder meg til å kjenne kveite med 600`en, noe bekymring om den er 80 kg har jeg ikke.
Comboen var meget fin og følsom til jigging.
Kjenner flere som bruker denne størrelsen til kveite - og fisker på 150kg har vært levert av Tekota / Calcutta i "lakse størrelse".
Til dypt vann er nok en annen utveksling å foretrekke.
Til VM i Skreifiske hadde jeg nok valgt en stang som er stivere og mer massiv.
Skal man pumpe opp masse fisk må man ha noe som viser styrke hele dagen. Til jakt på kveite med jigging foretrekker jeg lettere utstyr som er mer følsomt og indikerer napp kjapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tekota er en fantastisk snelle (har 4 sjøl), men det er mange andre sneller jeg har foretrukket foran den til fiske nordpå. Har sjøl brukt den for mange år siden en uke på Røst, og 6 dagers fiske satte sine spor på snella, den hadde blitt vesentlig mer slarkete etter de få dagene. Tekota og andre lette lakse og trolling sneller vil selvsagt fungere på stor kveite, men andre små sneller med kraftig giring og brems som er beregnet på store fisker vil fungere mye bedre spesielt om det skal brukes mye.

Sneller jeg ville valgt før en tekota er balnt annet, JM, Talica, Trinidad (Ocea Jigger), Accurate, Saltiga + andre i denne klassen. Haspel vil også fungere men det synes jeg er uegnbet med tanke på at det er mye opp og ned fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastiske filmer Bent Inge, det var noen skikkelige flak av noen seier dere dro opp på væreøy??

På Sørøya ser jeg du fisker med lengre stang, ser ut som "normallengden" på rundt 7,5".

Ville det vær bedre med ei på 5,6?

Har også en Beatmaster slim 20-30, jeg liker den stanga god, bruker en relativt enkel Penn GT2 LW på den, funker glimrende, og vil nok ta med den til Svolvær i mars som stang nr. 2.

Som stang nr 1 må jeg anskaffe en kort en også, var på Villmarkshuset på Jessheim i ettm. og siklet på en Edge 3776 jiggin 80-220gr. 2500 kr. Jeg lot den stå i butikken, venter utover vinteren så kanskje det kommer noe salg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker :) Det var et heftig fiske på Værøy. Jeg hadde som mål å få en sei over 15 iløpet av turen. Før siste dagen hadde jeg tatt mange på 10-14, men mangla toppfisken. Men iløpet av 1,5 time tok jeg tre seier på 15-16 og en på 18,5. Guiden tok en på 17,5 og en på 19,5. Grei snittvekt den dagen... I tillegg til Black Hole stangen fisker jeg med en Prey Jigger 7,8' 80-220g haspelstang. Dette er mer en popperstang enn jiggstang så jeg vurderer å kjøpe en Black Hole Cape Cod 150g istedet. Siden den er så lang er den slitsom å bruke sammenlignet med kortere stenger. Spesielt til seifiske der man ofte sveiver det man klarer for å sette fart i jiggen. Edge 3776 stangen er stort sett lik Westin 3776. Det var en sånn stang guiden brukte på Værøy og han var veldig fornøyd med den. Her er en video der han tar en 191cm kveite med Edge 3776 stangen:

Endret av Bent Inge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis jeg tolker deg rett Bent inge - så vil en kort jiggstang funke like godt til pilking etter torsk, aktivt fiske etter sei, og til kveita?

Agnfiske etter steinbit, dypt fiske etter lange/uer - da må man ha noe som er lengre med mykere typ.

Kan det være en mulig konklusjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er aldri noe riktig svar eller riktig konklusjon.

Det handler primært om hva hver og enkelt liker å bruke, enten det er korte eller lengre stenger, med myk eller stiv aksjon. Det beste er egentlig å prøve en del forskjellige stenger til de forskjellige formålene, og bli kjent med hva en liker å bruke selv.

Mange liker å kjøre overdimensjonert med kraftig utstyr, mens andre foretrekker heller å kjøre lettest mulig utstyr.. men det er jo klart, til de større fiskene er det alltid en fordel å ha stenger som klarer å kroke fisken. I tillegg er det helt nødvendig å tilpasse stenger etter søkkevekt, enten det er til jigger, pilker og søkker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har «arvet» noen av familie i Krsund, kjøpt både brukt og nytt av stenger det siste året, så beholdningen er denne:

  • Shimano diaflash 2-delt - 6-12
  • Shimano diaflash 2-delt - 12-20
  • Shimano AX boat slim to delt 7,6’’ - 20-30
  • Kinetic striker 3-delt 7,3‘’ - 20-30 (skal være god å kaste tungt med )
  • Westin Dynamic boat 2-delt , 7,6’’ - 20-30
  • Penn Slammer stik 2-delt, 7’’, 20-30
  • Penn Slammer stik 2-delt, 7’’, 30-50
  • Daiwa Super Kenzaki 2-delt, 7,6’’, 30-50
  • Ugly stik GX2 boat 2-delt, 6’’, 30-50 (en stang jeg ikke liker, myk tupp ellers pinnestiv)

Så jeg tror jeg er godt forspent med stenger på rundt 7,5 ’’ til alle typer fiske, dypt/grunt - stor fisk/liten fisk.

Men denne korte varianten på 5,6’’ – den må jeg prøve.

Er ikke noen vinterfisker, men gleder meg til våren - da skal jeg ut på tur.

Første økt blir nok Svolvær og skrei i mars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Rage sier har alle sine preferanser når det gjelder fiskestenger. Til fiske med shadjigg/pilk etter sei/torsk/kveite liker jeg best korte og stive stenger. Skal en stang brukes hovedsaklig til agnfiske foretrekker jeg stenger med mykere tupp så det blir lettere å se napp. Dette har med aksjonen på stangen og ikke lengden. Prøv litt forskjellige stenger og finn ut hva DU liker. En stang som en person liker kan en annen synes er håpløs å fiske med. Det var en bra liste med stenger du har, så om du kjøper en kortere stang bør du være rustet for det meste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tilbakemeldinger Bent inge.

Jeg skal kjøpe meg ei kort stang i løpet av vinteren.

Tror den Prey jigger 5,8 15-40 vil passe godt, den er med helaksjon og vil også være lov å bruke på VM i skreifiske.

Edge 3776 jigging 80-220 er vel kun 5,2'', og Black Hole 250 5,6'', men da må det bestilles fra USA.

Penn TRQ nano 5.6" er også et alternativ, men alle de tre sistnvnte er en god del dyrere enn Prey stanga.

Om noen går sammen om bestilling fra USA, er jo det fint.

Tror også jeg må ha meg ei lett og fin snelle på ca 500 gram, og da snakker mange svært varmt om Talica 10 2s.

Men det finnes alternativer i Daiwa Saltiga og Penn TRQ 15.

Noen flere forslag??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om stanga er 5,2 eller 5,6 ville jeg ikke brydd meg så mye om.

Om du først skal bestille fra utlandet, så finnes det et hav av alternativer. Men jeg har hørt mye bra om Edge/Westin.

Et bra bra alternativ til sei/torsk: http://360tuna.com/index.php?/topic/42127-fs-synit-kaha-50-spinning-jigging-rod/

Hadde den vært for OH snelle så hadde den vært laaangt opp på min liste.

Av snelle alternativer har du også, Ocea jigger, Maxel, Jigging Master, Accurate

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.