Gå til innhold
Fiskersiden

småting og anna nips


can
 Share

Recommended Posts

Her får du nok mange ulike svar vil jeg tro.

Billigst mulig og det aller meste tilgjengelig = Ebay (US for generelt fiske, UK for meite/kystmeite)

I Norge: Veldig varierende utvalg, kommer helt an på hva slags fiske du driver med. For min del er det slik: Meite = Avkroken fiske, Isfiske = Leirud fiske, Surfbly og slikt = Baardsen, generelt fiske = Skitt fiske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips alle saman, kjøpte noken sakuma 455 6/0 hos salar, men blei litt skuffa ein del av dei var ikkje skikkelig skarpe. Er sirkelkrok dette, trur eg går for mutu light neste gong, han har jo det og. Ellers bør det vel gå ann og bruka vanlig 34007 fra Mustad. Er jo ikkje alle som er lika skarpe av dei krokane heller, men det er jo ein J krok slik at den er enklare å fila skarp enn ein sirkelkrok pluss at denne er rustfri. Har brukt 34007 ein del på sniksnøre iverfall.

Endret av can
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar med ett lite ekstaspørsmål og, kven av snellene til salar ville de ha valgt til kystmeitesnelle av dei han har på nettsida si. Ser på Shimano baitrunner snellene men det ser ut som spolane er av grafitt, er det godt nok? Kan eg kjøpa okuma distanse til 799 eller må eg opp på Shimano speedcast til 2199? Har vanskelig for å bestemma meg.

Var innom han forige helg og da viste han meg ei dam d fender 3 lbs meiner eg at det var, men han har vist ikkje den på nettet. Lurer litt på om eg skal gå for den stanga og da gjenstår det berre snelle, men så veldig travelt har eg det ikkje blir vel ikkje fiska så mykje fra land før til våren. Men greit å ha det klart når været/årstida er klart, vis de forstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar med ett lite ekstaspørsmål og, kven av snellene til salar ville de ha valgt til kystmeitesnelle av dei han har på nettsida si. Ser på Shimano baitrunner snellene men det ser ut som spolane er av grafitt, er det godt nok? Kan eg kjøpa okuma distanse til 799 eller må eg opp på Shimano speedcast til 2199? Har vanskelig for å bestemma meg.

Var innom han forige helg og da viste han meg ei dam d fender 3 lbs meiner eg at det var, men han har vist ikkje den på nettet. Lurer litt på om eg skal gå for den stanga og da gjenstår det berre snelle, men så veldig travelt har eg det ikkje blir vel ikkje fiska så mykje fra land før til våren. Men greit å ha det klart når været/årstida er klart, vis de forstår.

Det kommer an på hvilken versjon av Shimano Baitrunner du kjøper. Kun ST har grafittspole. Går du opp på DL får du litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slår ett slag for norske, gjerne lokale fiskeutstyrbutikker jeg da.

Men så er jeg også av det sosiale slaget som av og til liker å bevege meg ut i ett yrende bymiljø... det å kunne ha en fysisk butikk å gå i er kjekt...enten det gjelder fiskeutstyr, klær eller whathaveyou.....

Blir fort jævlig stusselig i lokalmiljøet når butikkene er nedlagt på grunn av at alle handler på nett fra utlandet.

Greit nok at noen har bedre råd enn andre. at det er langt til nærmeste butikk.

Hvis det å betale 6 kroner mer for smånipset hos din lokale langer forhindrer deg fra å utøve fritidsaktiviteten din...så ser jeg at det kan være grunn god nok for noen til å ofre arbeidsplassen til ...eeeh....naboen.

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips alle saman, kjøpte noken sakuma 455 6/0 hos salar, men blei litt skuffa ein del av dei var ikkje skikkelig skarpe. Er sirkelkrok dette, trur eg går for mutu light neste gong, han har jo det og. Ellers bør det vel gå ann og bruka vanlig 34007 fra Mustad. Er jo ikkje alle som er lika skarpe av dei krokane heller, men det er jo ein J krok slik at den er enklare å fila skarp enn ein sirkelkrok pluss at denne er rustfri. Har brukt 34007 ein del på sniksnøre iverfall.

Har testet 34007, og den er alt for sløv til kystmeite. Dessuten liker jeg ikke så kraftige kroker. I nødsfall kan den få en omgang med krokbryne og bøyes litt til siden slik at den kroker bedre. Jeg liker kroker av typen Aberdeen som er mykere og skikkelig skarp. De sløves fort og ruster men det er bare å skifte de ut. Krokene mine blir uansett ikke brukt mange ganger før de skiftes ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testet 34007, og den er alt for sløv til kystmeite. Dessuten liker jeg ikke så kraftige kroker. I nødsfall kan den få en omgang med krokbryne og bøyes litt til siden slik at den kroker bedre. Jeg liker kroker av typen Aberdeen som er mykere og skikkelig skarp. De sløves fort og ruster men det er bare å skifte de ut. Krokene mine blir uansett ikke brukt mange ganger før de skiftes ut.

Kva kroktype og størrelse bør eg satsa på da? Tenkte eg skulle handle stang og snelle lokalt iverfall, når eg berre får komt meg til. kjeme ett ekstraspm her og: først er det vel fireline så er det vanlig mono/sjokkfortom men er det den samme gøten som selve takkelet bindes på eller er det enda ein ny gøt der? I tilfelle ja skøytes den med ein svivel slik at det blir: fireline, sjokkfortom og takkelet?

Endret av can
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroktype må tilpasses agnet og hva du forventer å få. 3/o - 5/0 er en grei begynnelse.

Jeg bruker ofte 150 grams bly. Derfor har jeg 0,80 mm sjokkfortom. Takkelstammen kan være alt fra 0,60 til 1,2 mm alt etter hvor mye juling den får.

Ok men er takkelstamme det samme som sjokkfortom eller? leste ein gong til å ser at det ikkje er det men for å spørre litt inngående korleis skøyter ein sjokkfortom og takkelstamme knute eller svivel sistnevnte er vel mest praktisk vil eg tru slik at det er enklest å byta takkel

Endret av can
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok men er takkelstamme det samme som sjokkfortom eller?

Sjokkfortomen er permanent festet til hovedsnøret og blir kun byttet ut når den er slitt. Takkelstammen er ryggen i de forskjellige taklene du bruker og byttes ut hele tiden. Bruker en link clip i enden av sjokkfortomen og har en solid svivel i takkelet for å bytte fort og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjokkfortom må knytes på hovedsnøre, da den gjerne er nesten like lang som stanga. Da slipper du også all slitasjen på multisnøret når du kaster. Av knuter så liker jeg å bruke Albright knuten for skjøting av multi/mono. Andre foretrekker uni knute. Det blir litt smak og behag. Bare pass på å stramme den skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.