Gå til innhold
Fiskersiden

kontroll med to stenger ?


ørret_anonym
 Share

Recommended Posts

hey :)

har nå begynt med kystmeite , har nå bare en stang. men vurderer å få en til ... hva er fordelen med dette , ser for meg at det kan bli mye trøbbel når du har fisk på begge stengene og bare har 2 hender... hvordan ha kontroll over dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du så mye fisk at du ikke rekker å fiske med to stenger så lar du bare en stå ubrukt. Greia med å ha to stenger er at man kan ha forskjellig takkel og agn for å øke sjansen for fisk.

Selv liker jeg å ha noe å pusle med på fisketur, så mens et agn fisker så bytter jeg agn på andre stangen. Da fisker jeg effektivt hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hey :)

har nå begynt med kystmeite , har nå bare en stang. men vurderer å få en til ... hva er fordelen med dette , ser for meg at det kan bli mye trøbbel når du har fisk på begge stengene og bare har 2 hender... hvordan ha kontroll over dette ?

Luksusproblem :P:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mitt vedkommende brukes to stenger stort sett kun til ventefiske (eksempelvis piggskate- og havålmeite), eller statisk flyndremeite der man venter på de klassiske bittperiodene, som enkelte arter er litt sære på. Ofte er det snakk om ei stang som fisker statisk, og ei som fiskes aktivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med flere stenger er jo mange, men det kan jo blir litt styr hvis det er sterk strøm ++. Den største utfordringen er ikke for mye fisk, men å holde kontroll på snørene. Altså at de fisker langt nok fra hverandre til at de ikke vikler seg i hverandre.

Fisker man med to stenger kan man fiske på forskjellige dybder samtidig. Man kan også presentere agnene på forskjellige måte. Glidende, paternoster osv. Ulike agn og krokstørrelser kan man jo variere på et flerkrokstakkel.

Jeg fisker som regel med 2 stenger når jeg kystmeiter. Da får jeg lagt agnene i forskjellige områder og sjansen for fisk blir større. Ikke akkurat rakettforskning...

Hvis ikke jeg fisker etter noe spesielt (Havmus, havål, kveite) fisker jeg ofte etter forskjellige arter. Derfor en fordel med flere stenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okey :) skjønner.. takk for utfyllende svar folkens !

vedr. luksusproblemet, det vi gjør i trollingen da vi får dobbelhogg, trippelhog etc (vi troller ofte med 2, 3 eller fleire stenger, i Sverige med 10 stenger) er att vi kjenner på fiskene da dei har bitt på og siden kør vi den minste fisken hardt. Under tiden får den større (dei større :dribble: ) bare gå med lett slurebrems. Så fort den mindre fisken er tatt hånd om så kjører vi den/dei større.

Litt kuriosa (og storyen er sann):

En troller utenfor Karlshamn i Sverige trollet tilsammens med 3 andre båter. Dei trollet med kanskje noen til 2 Nm fra kvarandre. Pløtselig hör dei tre båtene (på VHFen) at midtenkamraten har fått hogg. Dei hør at det er dramatikk. Siden blir det tyst, inget svar på anrop. Først etter noen timer kommer anrop fra kamraten. Han hadde fått 4-hogg. Og,...........alle laksene kom i båten. Den minste var på 12 kg, den største var på 22 kg. Det her var bare flaks men inget gekk galt og han kørte en fisk om gangen og måtte flytte på stenger slik at ikke snørene korset kvarandre. :P

Med dette vill jeg bare si att får du meir enn en fisk på stengene så er det flaksen og en del logisk tenking som skal til. Uanset, når du får 2-hogg eller fleire, så blir dette en upplevelse du seint skal glømme. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.