Gå til innhold
Fiskersiden

monoton sveiving ?


Recommended Posts

sålenge jerkbaitet har litt egen gange så funker det å sveive de rett inn. jeg har brukt denne teknikken en del og fått litt fisk på det. tror det kan være lurt å legge inn noen korte og lange pauser(spinnstopp) innimellom. mange jerkbait er nesten svevende eller synker svært sakte og da vil de stå "stille" rett foran en følgende fisk i spinnstoppet, noe som kan være veldig effektivt. i kaldt vann er ofte lange spinnstopp tingen.

buster jerk, big bandit, salmo slider og deviator belly up er eksempler på baits som funker bra til innsveivnings-teknikker.

tror nok det lønner seg å teste begge teknikkene, både jerke og sveive inn baitsa. så finner man ut hva som funker på den aktuelle dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med Jerbait er, som navnet tilsier: -At du skal jerke baitet inn. Mange av jerkbaitene har ingen egengange overhodet, så det vil fungere dårlig å bare sveive på enkelte typer.

Du nevner Buster Jerk, disse har uttrolig liten egengange, og krever mye "jerking", rykkking for å få noen god gange.

Tar du derimot en Salmo slider eller Westin Jerk, har disse mye egengange og kan gjerne sveives.

Men da mister du den beste gangen med disse baitsene, at de omtrent kan slå rundt sin egen akse til siden, kan finne på å sveipe opp og ned, for ikke snakke om det å tilføre spin-stopp.

Det er ofte ved spin-stopp gjedda hogger.

Så mitt råd etter noen år med jerkbait, er å jerke. Ikke sveive. Variasjon på gangen er ofte det som skal til for å få fisken til å hogge.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jerking er vel for at man skal kunne lage sine "egne" bevegelser.

Dvs at man starter med en nøytral "sluk" og simulerer fiskens bevegelser.

Da vil jeg vel tro at kast og sveiv kan fungere noen ganger.

Hastighet kan være avgjørende.

Bevegelsene man bruker kommer vel av egne erfaringer.

Isfiskere har sine egne triks til å trigge fisken.

Løfte; dunke, riste, nappe, farge osv. Men

hva som fungerer den dagen kan variere.

Endret av Potemkin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jerking er vel for at man skal kunne lage sine "egne" bevegelser.

Dvs at man starter med en nøytral "sluk" og simulerer fiskens bevegelser.

Da vil jeg vel tro at kast og sveiv kan fungere noen ganger.

Hastighet kan være avgjørende.

Bevegelsene man bruker kommer vel av egne erfaringer.

Isfiskere har sine egne triks til å trigge fisken.

Løfte; dunke, riste, nappe, farge osv. Men

hva som fungerer den dagen kan variere.

Veldig bra formulert og pedagogisk :) Jeg pleier alltid å si , og når jeg lærer unger å fiske, at " de må late som om man leker med en katt når man fisker og sveiver" Det er snakk om å tirre til hugg. Ellers jeg personlig, bruker musikktoner ( opp i min harddisk) når jeg fisker, især med kastewobler eller under isfiske. Noen ganger vil fisken ha salsa 2. ganger R&R !! Da blir det lett å huske hva fisken tok på den dagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Abbor liker jazz (helt sant Django Reinhardt)

Jeg og synes at hele vitsen med jerkfiske er at du selv står veldig fritt til å presentere jerkbaitet der du vil på den måten du vil.

Om du vil ha busterjerken til å kysse overflata i ett sinnsykt tempo kan du gøre det ved å ta av kroker og sette på lettere modeller, eller du kan kjøre det helt motsatte å sette på store tunge kroker og presentere den sakte på 6-8 meters dyp. Du kan trolle med den etter deg hvis du er ute i båt. Og når den har fanget så mange fisker eller slitt den ut såpass at malinga detter av kan du male den om i ditt eget mønster og fargevalg og uansett hva du gjør av dette så går det an å få gjedde. Det er ingenting som er riktig og det er ingenting som er helt feil, men når du først knekker koden så er det du selv som kan ta litt av æren. Ikke bare Trumman og Buster ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Som nevnt her finnes det jerkbaits som har egen gange, men de fleste har jo ikke det. Jeg tenker at skal man jerkbait-fiske så skal man jerkbait-fiske; altså rykke inn baitet. Det er uten tvil det mest effektive. Grunnen til at jeg syns det er det overlegent morsomste fisket etter gjedda, er jo at når gjedda hugger så sitter man selv igjen med en følelse av at det er DU, ikke baitet som fristet fisken til hugg. Det var JEG som skapte de riktige bevegelsene på baitet. Utrolig morsomt.

Om man bare skal sveive inn baitet monotomt, kan vel neppe dette kalles jerkbait-fiske lenger...? Men, for all del, om det funker for deg så er det jo heller ingen grunn til å la være :). Men, jeg er overbevist om at jerkbait-fiske gir overlegent de beste opplevelsene om man gjør det "skikkelig"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Nå er det jo ikke slik at man kan forvente at man kan få en phantom til å gå som en pig eller få en buster til å gå som en jerko.
Men det er ingen tvil om at du er med på å styrer en del selv innen for bevegelsesmønstret jerken har. Og for min del så var det mye det som gjorde at jeg fikk fra 100% fluefisker til jerk. Det er mye opp til fiskeren, rett og slett. Det du har mye å hente på er hastighet, jerke i rett tempo. Og ikke minst finne rett jerk til rett tid. Kanskje lite bevegelser i kaldt vann, mye bevegelser i varmere. Men f.eks en salmo slider jerk (mye egenbevegelse) skal du ikke være redd for å teste også med en jerkstang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.