Gå til innhold
Fiskersiden

En oppfordring til alle sjøørret fiskere


 Share

Recommended Posts

Ohoi :)

I disse dager særdeles da det er to grupper sjøørret igjen i havet, store modne fisker som ikke skal gyte denne høsten (overspringere/hvilere) og umoden fisk som enda ikke ha dratt opp i elver og bekker for overvintring (gjelfisk) treffer jeg ofte plasser med mye små-ørret i havet, men også ellers kommer vi sjøørretfiskere over plasser med mye sjøørret av mindre størrelse.

De holder seg sammen og ofte er de rundt om 30 cm, (og således under minstemålet) de har et glimrende jaktinstinkt og de kan være meget bitevillige.

Dette er umoden fisk som bør få leve.

De bør også få leve uten skader fra kroker og annet vi fiskere har å by på.

På den måten får fisken gytt, spist seg opp og blir etter noen vekst sesonger til drømmefisken vi alle jakter på.

Når jeg kommer til en slik plass flytter jeg alltid på meg.

Gjerne et godt stykke.

Ved å flytte på meg er det lettere for meg å komme over større og mer attraktiv fisk, og jeg risikerer i mindre grad å skade sjøørret som er under minstemål (eller for liten til å avlives i mine øyne)

Så min oppfordring til alle sjøørretfiskere er å flytte på seg når man kommer over steder med mye sjøørret av mindre størrelse.

Dette er selvfølgelig ingen pekefinger, kun en positivt ment oppfordring ettersom ikke alle s.ø. fiskere sitter på samme infoen.

Skitt sjøørretfiske etter de store blanke hvilerne i vinter folkens :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Hei igjen :)

Med fare for å bli stemplet som en belærende besservisser, poster jeg dette innlegget igjen.

Det er overhodet ikke ment som en ovenifra og nedover tale!

Med alle de små sjøørretene godt under minstemål som nå i månedene fremover skal fete seg opp i sjøen er det ekstra viktig at vi sjøørretfiskere viser ekstra hensyn.

Disse småørretene opptrår i stimer og er meget glupske og bitevillige.

De er under minstemål og må uansett tilbake til havet, og er heller ikke den beste maten før de har fått litt mer kjøtt på kroppen.

 

Problemet med dette er for det første at de er under minstemål, tåler lite påkjenninger og må settes ut igjen, da gjerne med skader etter fiskeredskap.

Mindre fisk tåler mindre påkjenninger.

 

Jeg ville bare minne om dette fenomenet som lett løses med at fiskeren flytter på seg for å oppsøke mer attraktiv fisk som gjerne har fått muligheten til å spre sine gener videre.

En sjøørret vil da gi en vesentlig bedre fight, et vesentlig fetere skrytebilde, og mye, mye bedre mat.

 

Så nok en gang vil jeg komme med en vennlig råd om å flytte på seg når man kommer bort i slike samlinger småørret, la de fete seg opp og få muligheten til å gyte før de fiskes, så vil gevinsten være en vesentlig større fiskeopplevelse, en bedre matopplevelse, og ikke minst bedre samvittighet med tanke på at middagen din allerede har fått laget mange nye sjøørreter som kan fiskes på i fremtiden.

 

De fleste her er nok klar over dette, og til de vil jeg beklage gjentakelsene, men jeg håper også noen nye entusiaster kan plukke opp noe nytt.

 

Dette er kun en positivt ment oppfordring :)

 

Skitt fiske :)

Endret av Aurejeger
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rage skrev:

Du kan jo skrive noen setninger om støinger også, som også er på vei ut av elvene igjen nå :)

Det hadde jeg faktisk tenkt å gjøre Rage :)

Men jeg har lagt merke til at utgytte og tynne støinger nevnes i innlegg i bortimot alle de sjøørret relaterte bloggene jeg leser i tillegg til andre fora. 

Det synes jeg er veldig bra, men jeg ville ikke repetere Asgeir Alvestad og andre bloggere med troverdighet.

Jeg vet med sikkerhet at grunnen til at enkelte dreper og tar med hjem sjøørret som likner mest på et slips tidvis skyldes mest egoisme fremfor uvitenhet.

Jeg klager aldri på fisken andre tar men når jeg møter en annen ukjent fisker på min vei som føler for å forklare at det han har i handa blei drept pga at "det var så lenge siden sjøørreten hadde tatt sluken så han tok den selv om den var litt tynn" blir jeg bare veldig, veldig overgitt.

Grunnen til at jeg først og fremst maser om det overstående er muligens fordi jeg synes det har blitt skrevet litt for lite om det.

Mulig tar jeg feil :)

 

Men at noen ord om tynn og utgytt sjøørret som hovedsaklig består av hode, tarm og hale hører hjemme under tittelen "En oppfordring til alle sjøørretfiskere" er det ingen tvil om.

 

Fint at du nevnte det :)

 

 

 

 

Endret av Aurejeger
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...
Den 15/02/2017 at 16.32, Aurejeger skrev:

De er under minstemål og må uansett tilbake til havet, og er heller ikke den beste maten før de har fått litt mer kjøtt på kroppen.

Jeg er skikkelig n00b, men jeg var faktisk ikke klar over at det var minstemål for fisking i sjø. Eller at det er regler for stangfiske fra sjø.

Jeg er enig i at småfisk bør få være i fred frem til de blir store nok til mat. Hvilke regler gjelder for stangfiske i sjø fra land?

Jeg har ikke fisket de siste 20 årene og var ikke særlig aktiv tidligere heller, men begynner å se for meg muligheten til å dra opp en og annen middag fremover. Og det er grunnen til at jeg registrerte meg her, for å kunne lese meg litt opp på regler, utstyr og andre tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tyrfing skrev:

Jeg er skikkelig n00b, men jeg var faktisk ikke klar over at det var minstemål for fisking i sjø. Eller at det er regler for stangfiske fra sjø.

Jeg er enig i at småfisk bør få være i fred frem til de blir store nok til mat. Hvilke regler gjelder for stangfiske i sjø fra land?

Jeg er ikke sikker på hvilke regler du spør etter. Minstemål finner du i hvert fall her: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2004-12-22-1878/KAPITTEL_11?q=minstemål#KAPITTEL_11

Ellers er det bare forbud mot levende fisk eller dyr som agn, og vernesonen i elveutløp og rundt oppdrettsanlegg jeg kommer på i farten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Nå sto faktisk ikke ørret/sjøørret oppført her i lovdata, men det er 35 cm målt fra snutespiss til bakre kant av sporden. Dette gir en fisk på ca 400 g hvis den er i normal kondisjon. Personlig så vil jeg ikke ta så små fisk til mat, den blir ikke god matfisk før den blir litt større, typisk 600-700g. Da har den begynt å spise seg opp for sin første gyting, og bygget opp proteinlagrene i muskulaturen som gir fettfinnefiskene den gode smaken. Før dette så spiser sjøørreten for å vokse, og da er den mere vassen i kjøttet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...
  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.