Gå til innhold
Fiskersiden

Water Wolf undervannskamera


nicjo
 Share

Recommended Posts

Kjøpte dette kameraet for et par uker siden,synes det fungerer bra :)

Har kun prøvd det til gjeddedorging foreløpig,og det fungerte bra. Den dagen jeg prøvde det var det i tillegg overskyet og litt uklart vann.

Har også prøvd det på bilen med tilbehørsettet,noe som også ble ganske bra. Lyden er ikke den beste over vann,men ved å ta av baklokket ble det mye bedre.

Skal holde 4 timer på fullt batteri og 16gb minnekort.

Edit: En liten filmsnutt...

https://www.youtube.com/watch?v=bngQddHS6oU&feature=youtu.be

Endret av L K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønner seg å være nøye med snøre,svivler,og fortom ja,hehe

Kameraet vil synke dersom snøret slites og man ikke har noe annet flytende i enden av fortommen. Det følger med 3 stk vekter man monterer på fortomsiden av kameaet for å kunne vinkle linsen mot agnet. I tillegg en flytende del man kan montere foran kameraet for å filme rett under overflaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Det krever jo lys... Men de har ofret oppløsning for lysstyrke, så sånn sett har man i alle fall litt mer å gå på der en med GoPro.

Uten at jeg har satt meg i detalj på noe som helst vis - GoPro har jo kanonbra bilder på 40 meter, men det virker som WW ikke har det? Enlighten me!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg har satt meg i detalj på noe som helst vis - GoPro har jo kanonbra bilder på 40 meter, men det virker som WW ikke har det? Enlighten me!

Har de virkelig det? Mitt inntrykk er at gp sliter i dårlig lys, men det er mulig det har blitt bedre med de nyere modellene. Prisforskjellen er forøvrig også betydelig. Men jeg kan ikke allverdens om videokameraer, så jeg er sikkert på litt tynn is.

FOrøvrig er mitt inntrykk at WW er laget mye med gjeddefisk i tankene, og muligens har specs deretter... Gjeddefiskere er jo enkel folk som trenger enkle verktøy :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg har satt meg i detalj på noe som helst vis - GoPro har jo kanonbra bilder på 40 meter, men det virker som WW ikke har det? Enlighten me!

Senka en GoPro ned på rundt 7 meter en overskya dag og så ikke en dritt! Dette var ikke av de nyeste versonene, men ble uansett ganske skuffa. WW har stort potensiale spør du meg; virker jo veldig stødig og fint også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når kameraet peker oppover,som i den første videoen fungerer det bra til ca 25-30 meter.

Nedover eller horisontalt blir det mørkt ganske fort, mellom 5 og 10 tipper jeg.

Men så er det jo stor forskjell om man er sør eller nord i landet da.

Water Wolf er utviklet av Jens Bursell, til gjeddedorging ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare digger uttalelser om at "GoPro sliter under vann"... osv...


Og ingen gidder å nevne hvilken versjon man har testet med. Nuh er de vel på fjerde versjonen (+ sideversjoner og delversjoner) og opptak i dårlig lys er vel en av de tingene som har hatt størst fremskritt fra modell til modell. Det blir omtrent som "jeg testet en Audi her om dagen og var ikke spesielt fornøyd..."

Bare et innspill der altså...

Det aller meste av det nyeste innen kamera for bruk under vann ved fiske duger mer enn nok til å lage "hjemmefilm" med. Det duger nesten hele veien i proffsegmentet også, men selvsagt..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg filmet med GoPro 3 silwer på 48 meter: http://www.youtube.com/watch?v=e9Q9J7FS878

Imponerende bra kvalitet på filmen på såpass dypt som 48 meter, Bjarte.

Inntil videre foretrekker jeg helt klart Go-Pro, mitt kamera filmer også godt ned til 40-50 meter. Så er det jo slik at mengden alger / sikt i vannet har betydning også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes også det var bra kvalitet til å være såpass dypt.

Jeg har WaterWolf kamera og det fungerer også ganske bra, men føler det er ganske lys sensitivt.

Var ute å testet water wolf kameraet i dag og da var det veldig klart og fint (fint vær også). Men var nok ikke dypere enn 20m vil jeg tro.

Kunne tenke meg noen som har laget en rigg til å feste på snøret for GoPro og ville dele en DIY oppskrift eller lignende?

Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en enkel rigg til mitt Gopro, festes ikke direkte på snøret, men på en havfiskebom (med fortom ovenfor). Limer inn mitt innlegg fra et annet forum:

Jeg er fornøyd med riggingen og stabiliteten på denne riggen. Fiskemessig er den ikke optimal, da jeg ikke nødvendigvis kjenner nappet/tyngden av fisken når den tar. Men det har vært underordnet, målet har vært å få gode filmklipp av det som skjer der nede. Det er også slik at denne riggingen er for bruk av hel agnfisk, ikke jigg. En jigg med bly/mye vekt vil kun subbe bunnen og risikere å sette seg fast.

Riggingen er i grunn en av kopi av den Frank gjorde forleden høst, kameraet er montert på en havfiskebom. Forskjellen fra Franks rigging er at jeg plasserte kameraet innerst på bommen, det var enklere å feste det slik. Med et 400 grams søkke ble da også vinkelen gunstig under fiske med slep og hel sild. For å feste kameraet gjorde jeg det enkelt, brukte strips, gaffatape og mono som sikring. Jeg stripset kameraet fast slik at det peker en anelse nedover, slik føler jeg at vinkelen blir ganske bra. Det er imidlertid forutsatt at det er litt drift slik at silda løfter seg og ikke bare henger ned mot bunn.

En skulle kanskje tro at metallbommen foran kamera ville bli i veien og gjøre bakgrunnen ufokusert, men det har ikke vært noe problem. Jeg synes ikke bommen er så plagsom i bildet at det har vært vits å rigge annerledes.

En annen stor fordel med denne rigginga er at man får et kjempegodt oversiktsbilde av havbunnen og ting som befinner seg langt på avstand. Særlig når det er godt lys, grunt og klart i vannet kan jeg se kveiter som kommer langt bakfra eller beveger seg i nærheten (10-15-20 meter unna, kanskje mer?). Dette foretrekker jeg klart framfor å filme agnet ovenfra (alá Waterwolf), da ser man kun agnet og bunnen rett under seg og ikke noe mer. Med denne riggingen er det slik at jo høyere jeg kommer over bunnen, jo større område dekker jeg om det er passelig klart i vannet.

Ellers foretrekker jeg klart Go-Pro foran Waterwolf utfra de filmene jeg har sett av Waterwolf foreløpig. Goproen har utrolig bra bildekvalitet og montert på denne måten er bildet utrolig stabilt i motsetning til et Waterwolf som spinner og roterer slik at du blir svimmel.

Det kan være lurt å oppsøke plasser med god strøm. Da er det som regel klarere i vannet.

Forøvrig bør det nevnes at man tar en risiko ved å montere kamera og slep slik, dvs. at man kan sette seg fast i bunnen og i ytterste konsekvens slite av og miste kameraet. Det er derfor viktig å holde seg godt over bunnen. Jeg slipper kjapt ned med jevne mellomrom for å sjekke at jeg ikke er for nært bunn og følger nøye med på loddet for evt. konturendringer. Er det en plass er med stor variasjon i bunn og dybde kan det hende at jeg ikke tør å filme.

Men jeg synes likevel det er verdt å risikere kamera for å få så tøffe scener smile.png

Se vedlagte bilde.

DSC_0168-gopro.jpg
Slik fungerer riggen i praksis: http://youtu.be/SiiOrwT1Mog?t=7m27s
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare digger uttalelser om at "GoPro sliter under vann"... osv...

Og ingen gidder å nevne hvilken versjon man har testet med. Nuh er de vel på fjerde versjonen (+ sideversjoner og delversjoner) og opptak i dårlig lys er vel en av de tingene som har hatt størst fremskritt fra modell til modell. Det blir omtrent som "jeg testet en Audi her om dagen og var ikke spesielt fornøyd..."

Bare et innspill der altså...

Det aller meste av det nyeste innen kamera for bruk under vann ved fiske duger mer enn nok til å lage "hjemmefilm" med. Det duger nesten hele veien i proffsegmentet også, men selvsagt..........

En dag klarer du nok et innlegg uten sarkasme også!

Som jeg sier, dette problemet har nok bedret seg på de siste modellene.

Ellers er det vel ingen tvil om at gopro er et bedre kamera enn WW, men så koster det også tre ganger så mye. Å sammenligne video fra gjeddefiske i sjøer med variabel sikt, og kveitefiske i nord blir vel også litt misvisende. Jeg tror helt klart WW har noe for seg, ikke om man skal spille inn film i kringastingskvalitet, men for å ha til eget bruk/youtube etc. Prisen er overkommelig, og kvaliteten ser helt grei ut. Til sitt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilig Bjarten.

Hvordan rigg har du laget til GoProen?

Steinar

Enkel rigg av ting jeg hadde liggende i boden. Skulle nok helst vært aluminium, men jeg tok det jeg hadde for hånden. Har blitt mange filmer med dette oppsettet.

Har montert 0,5m med tynnere fortom under kameraet. Håper dette skal ryke først ved bunn-napp, men selvsagt er det mulig dette blir for tynt dersom storkveita skulle ta i.

post-1027-0-52159800-1421704852_thumb.jp

Imponerende bra kvalitet på filmen på såpass dypt som 48 meter, Bjarte.

Inntil videre foretrekker jeg helt klart Go-Pro, mitt kamera filmer også godt ned til 40-50 meter. Så er det jo slik at mengden alger / sikt i vannet har betydning også.

Filmen er i mye bedre kvalitet på datamaskinen min, men den forringes mye ved opplasting til Youtube. Har du noen tips for å unngå dette? Ser jo at andre får lastet opp filmer med bedre kvalitet. Jeg bruker Windows Moviemaker, -kan det være programmet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WW videoene mine blir også mye dårligere på Youtube enn hjemme på pcen.

Gopro er nok et bedre kamera,men å sammeligne Sandebukta med Nordnorge synes jeg blir litt feil :P

Fordelen med Ww er at man omtrent ikke merker at det henger der under fisking,men til sjøfiske er det nok ikke det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Filmen er i mye bedre kvalitet på datamaskinen min, men den forringes mye ved opplasting til Youtube. Har du noen tips for å unngå dette? Ser jo at andre får lastet opp filmer med bedre kvalitet. Jeg bruker Windows Moviemaker, -kan det være programmet?

Du mener at kvaliteten også forringes når du spiller av i 1080p? Det kan godt hende at Moviemaker har noe med det å gjøre.

Jeg får også litt dårligere kvalitet, men synes jo filmene er ganske klare likevel. Jeg bruker Pinnacle til redigering og filmlaging. På datamaskinen er filmene glassklare.

Endret av obbien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkel rigg av ting jeg hadde liggende i boden. Skulle nok helst vært aluminium, men jeg tok det jeg hadde for hånden. Har blitt mange filmer med dette oppsettet.

Har montert 0,5m med tynnere fortom under kameraet. Håper dette skal ryke først ved bunn-napp, men selvsagt er det mulig dette blir for tynt dersom storkveita skulle ta i.

attachicon.gifGoPro-rigg.jpg

Takk for tips og bilde av rigg...

Det måtte prøves å lage noe lignende, så får vi se neste gang jeg er ute hvordan det fungerer :)

post-28765-0-58258900-1421786745_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.