Gå til innhold
Fiskersiden

1. desember - Dr Nor's håndfulle fakta om sjøsyke


Fiskersiden
 Share

Recommended Posts

post-26465-0-08777400-1417373454.jpg

Hvert år mottar jeg utallige spørsmål, bemerkninger, betraktninger og kommentarer om sjøsyke. Ofte tilknyttet min person i egenskap av å være mye i ute i særdeles grov sjø og min kunnskap om å håndtere denne tilstanden på en eksemplarisk måte.

Bakgrunn

Før jeg går videre, vil jeg gi dere litt mer kunnskap om bakgrunnen til undertegnede, og nummer to; hva sjøsyke egentlig er.

Som en gutt fra sjølveste Grorud i Groruddalen i Oslo var det natur, dop, ran og gjengkrig som var våre primære fritidssysler.

Så det å utforske naturen vi hadde i rett i nærheten var både enkelt og spennende.

post-26465-0-13717400-1417373496_thumb.j

Med rikelig av vann i umiddelbar nærhet, fikk jeg tidlig erfare det å bevege seg på ukjent underlag.

post-26465-0-01509000-1417373545_thumb.j

Sånn, da er erfaringen vist og vi kan gå over til det aktuelle temaet.

1. Hva er sjøsyke?

Hjernen oppfatter motstridende signaler fra balansenerven. Kontakten med underlaget er misvisende sammenliknet med inntrykket fra synsnerven.

Symptomer: Kvalme, ubehag, oppkast og nær-døden opplevelser.

2. Hvem blir sjøsyke?

Undersøkelser viser at alle kan bli sjøsyke, uansett samfunnslag, utdanning og religion. Men personlig ser jeg et klart nytt funn av personer som er sterkt utsatt for sjøsyke : Edru folk med kamera som ikke får fiske.

post-26465-0-74316900-1417374325.jpg

3. Kur for sjøsyke

I mine utallige år på sjøen har jeg opplevd og sett det meste. Oppkast, avføring, selvmord, folk over bord, folk som sover stående og mye mer. Rett og slett sett andre fiskere knele for den minste skvulp, mens vi andre står som staute bauter.

De offisielle kjerringrådene sier: Se på horisonten (funker ikke), Sterke medikamenter – Postafen (funker ikke), Ingefær (veit ikke), Drita full (funker), Håndledds trykkpunkter (funker ikke), Søvn (blir bedre), Pølser (funker).

post-26465-0-26576000-1417374370.jpg

Moralen er: Spis pølser når du er drita full.

4. Grorudblikk

Et tips for å unngå sjøsyke er å dra til sjøs når det er Grorudblikk. Dog finnes det folk som blir uvel selv av flatt hav. Dette fra en tur på vestlandet i sommer, hvor en av de tre i båten begynte å kjenne tegn til oppkast. Uten at vedkommende offentlig stod frem med dette.

post-26465-0-29850100-1417375497.jpg

5. I godt selskap

For de stakkarer som sliter med sjøsyke kan jeg avslutningsvis nevne at du ikke er alene. Mange staute og kjente personer opp igjennom historien har slitt med det samme.

Hippocrates, Cicero, Columbus, Caesar, Nelson, Darwin, Kong Harald og sikkert du også.

Avslutningsvis er dette en fin gest å gi til de som sliter;

post-26465-0-17136200-1417377507.jpg

Shit Fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis av meg blir litt sjøsyk innimellom. Han har aldri prøvd trikset med både pølse og alkohol samtidig, men han sier at iallefall alkohol virker bra. Dette skal nok kombineres neste sjøslag, som ser ut til å bli ikke så langt fra Groruddalen, faktisk.

En kompis av meg sier: "Fin post :) "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.