Gå til innhold
Fiskersiden

2. Desember , Høstrapport fra øst til vest.


ojani
 Share

Recommended Posts

Høsten er fin den så lenge ikke vinden blåser deg over ende eller regnet pisker for hardt i trynet.

Høsten 2014 skulle vise seg å være en svært givende periode fiskemessig for undertegnede.

Det hele startet egentlig i slutten i september da jeg tok turen over fjellet for å besøke familie og prøve meg på litt vindusfiske med Bjørndalen.

Target art Tunge.

Det startet som jeg ofte føler at det gjør når man er ute og vader, veldig, veldig tregt.

Utover kvelden begynte det likevel å skje ting. Jeg fisket først på 4 -5 små slettvar uten hell før jeg plutselig så en liten tunge foran meg. Jeg senket rolig ned en strandmark og umiddelbart hogget fisken med den rareste munnen til.

Tunge%2Bliten.jpg

En artig liten krabat, men kvelden var fremdeles relativt ung. Flere og flere tunger kom frem nå, uten at vi fant de helt store, før jeg plutselig hører Daniel si « kom bort her og lov meg at du ikke driter i buksa når du ser fisken». Da jeg fikk øye på fisken skjønte jeg hvorfor jeg hadde blitt advart. Skjelven fikk jeg tredd en stor mark ned på 8er kroken og slapp den ned rett foran fisken som nesten umiddelbart tok agnet for og så bli geleidet inn på stranden for av-kroking og fotografering.

Tunge%2B1%2C1kg.jpg

Helgen etter var det nok en gang tid for fiske,denne gangen på hjemmebane. Målet for turen Småflekkarødhai . En fisk som har hengt utrolig høyt for meg helt siden jeg blei introdusert til galskapen som er artsfiske av de velkjente Hopland brødrene for snart 3 år siden.

Etter 10-20 målrettede turer i fjor der det eneste resultatet var at jeg stod og så på at Johnny fikk 4- 5 stk var jeg nå klar for å prøve igjen.

Johnny og jeg pakket bilen og satte kursen nordover, rigget 3 stenger hver og satte oss ned i spenning.

Jeg hadde flere nokså hissige run uten at noe satt, men på det fjerde eller femte tilslaget var det endelig liv i andre enden. Det kjentes haiete ut, men jeg syns den nappet litt hardere enn den til tider plagsomme hågjelen. Og når jeg så hva det var skrek jeg ut i glede. Endelig var det min tur.

sm%C3%A5flekketr%C3%B8dhai%2B1.jpg

sm%C3%A5flekketr%C3%B8dhai%2B5.jpg

Det hører til historien at det ble rødhai på Johnny også denne kvelden, men det er jo nesten blitt en selvfølge. Det er uansett alltid kjekkere i bilen hjem når det har vært full klaff for begge.

Etter noen uker med skikkelig drittvær her på Vestlandet var det endelig et lite lysglimt på yr.no.

Det var bare en ting og gjøre; ta seg fri fra jobb for å fiske på dypet!

Jeg satte i gang konstruksjonen av et såkalt skolest-tackle ( inspirert av gutta fra bartebyen ) og satte vekkerklokken på ringing «før fuglene fiser» .

tidlig%2Bp%C3%A5%2Bfjorden.jpg

Jeg hadde et driv på rundt 300 meters dyp uten hell før jeg bestemte meg for at skal man gjøre noe så får man gjøre det skikkelig og satte kursen midtfjords.

Når loddet endelig nådde bunn på rundt 600 meters dyp tok det ikke lange tiden før jeg kjente at noe nappet i andre enden og når jeg så var det var ble jeg helt paff.

Det var en skolest som hang på den nederste kroken.

Jeg fikk den velkjente fiske-skjelven og de 10 – 15 første minuttene ble jeg bare sittende og se på fisken mens jeg feiret med en boks med mager cottage cheese (valg av mat er en lang historie som enklest koker ned til følgene to faktorer: stor i kjeften og fedme).

Etter en stund fikk jeg omsider surret meg til å ta litt bilder.

skolest%2B2.jpg

skolest%2B1.jpg

Alt i alt en strålende høst og når man legger til synet av Endre ( Fisk og Rask ) få en havål tredd ned på fingeren så blir den fullkommen.

Vil avslutningsvis takke alle som har vært med på å gjøre 2014 til ett svært innholdsrikt og artig fiskeår.

Skitt fiske !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.