Gå til innhold
Fiskersiden

3. desember - De fiskene jeg er mest fornøyd med


Fisk og rask
 Share

Recommended Posts

Jeg har fisket i godt over et kvart århundre, og selv om jeg ikke har fått så mange fisker som er svære i rein tonnasje, har det etter hvert blitt en del fisk som er brukbare til arten å være. I tillegg kommer fangstene jeg av forskjellige grunner er ekstra godt fornøyd med, uten at det nødvendigvis betyr at fisken i seg selv er noe å stoppe pressen for. Fra tiden før digitalkameraet var oppfunnet har jeg noen perser jeg kanskje aldri kommer til å slå, men felles for flere av disse er at jeg dessverre mangler bilde av de. I årets kalenderbidrag fra Knarvik skal det derimot handle om de fiskene jeg er spesielt fornøyd med, og som det også finnes bilde av. Here goes:

Festevatnet.jpg

Ørret (uveid): Min aller første fisk tatt med stang og snelle, helt på egenhånd, var en liten ørret. Min mor foreviget øyeblikket, og det gamle papirbildet er nå digitalisert. Trolig den viktigste fisken jeg noen gang kommer til å få. Det var nemlig denne som startet det hele.

Regnbue%C3%B8rret+3,0.jpg

Regnbueørret (3,0 kilo): Min første store fisk i ferskvann. Regnbueørreten ble tatt på en Spesial, og kjempet fantastisk på 0,20-mono. Den ble også landet i en altfor liten håv, av to nokså unge fiskere.

Laks+9,1.jpg

Laks (9,1 kilo): Fisken tok grytidlig om morgenen, i sjøen, på wobbler, og på mitt aller første kast. Det som gjorde fangsten ekstra minneverdig var den rekefiskende karen som hadde sittet på plassen jeg fisket i 14 stive timer uten et napp. Han ble rett og slett sur og reiste hjem.

Lange+og+stang.jpg

Lange (6,6 kilo): Ingen kjempe akkurat, men den første brukbare fisken jeg fikk på surfutstyr. Denne gav såpass mersmak at kystmeite har blitt det fisket jeg driver mest med den dag i dag.

Endre+og+mus.JPG

Havmus (1,8 kilo): Jeg begynte å føre artsliste allerede midt på 90-tallet, men begynte for alvor å prøve målrettet etter nye arter i 2011. Debut-havmusen ble den første skikkelig tøffe arten jeg lyktes med etter målrettet satsing.

IMG_0781.JPG

Piggskate (3,4 kilo): Min første piggskate, også denne tatt under målrettet fiske, og på surfutstyr. Den var ikke så stor, men likevel fantastisk moro å få.

IMG_2194.JPG

Lysing (2,7 kilo): Min aller første lysing, tatt under havålfiske fra land. Ikke noe beist akkurat, men en art jeg hadde hatt lyst på lenge.

IMG_2200.JPG

Havål (4,2 kilo): Jeg hadde allerede fått arten som bifangst under båtmeite, men dette ble min første havål fra land, tatt under målrettet fiske. Et stort øyeblikk da denne lå i håven.

IMG_5524.JPG

Røye (4,3 kilo): Mitt første møte med storrøyene i Skogseid ble minneverdig. Lars-Ivar og jeg fikk fem fisker over tre kilo, mens de tre andre båtene på vannet ikke fikk en dritt over en halvkilo. Mine toppfisker var 4,1 og 4,3 kilo. Magisk!

IMG_4851.JPG

Torsk (14,2 kilo): Allroundpersen min, tatt under flyndrefiske fra båt med småkrok og halv reke. Solid fight på lett utstyr.

Bilde+2.jpg

Havmus (2,3 kilo): Etter hvert som jeg fikk teken på havmusfiske, ble det en del eksemplarer av arten. Likevel sleit jeg med å få fisk av nevneverdig størrelse. Denne fantastiske skapningen på 2,3 kilo endret på dette. Til dags dato er fisken på topp fem-listen over mine beste fangster.

IMG_1521.JPG

Lange (9,4 kilo): Ikke en kjempefisk dette heller, men den største langen jeg har fått fra land. Den tok også på en 1/O-krok med et lite agn, beregnet på havmus, og bød på en meget solid fight.

IMG_9374.JPG

Kveite (4,8 kilo): Min første kveite tatt på kystmeite. Fisken tok på dagen en uke etter at min bror hadde fått et eksemplar av arten på akkurat samme sted. Så vidt meg bekjent er dette de to kveitene som er tatt på denne plassen.

IMG_0660.JPG

Brosme (9,3 kilo): Fisken tok på en 1/O-krok med en liten makrellbit, fisket på 30 meters dyp, og uten håv var det en kamp av en annen verden å få fisken opp på en to meter høy kai. Men det gikk.

IMG_0529.JPG

Kveite (4,0 kilo): Min andre kveite på kystmeite. Denne ble tatt under flyndrefiske i en fjord jeg knapt har hørt om kveitefangster tidligere, og var en stor overraskelse.

IMG_0461.JPG

Hyse (5,1 kilo): Ikke den største hysen jeg har fått, men den desidert sprekeste, og den klart største tatt på målrettet fiske fra land. Fantastisk kamp på lett utstyr og nokså grunt vann.

IMG_0565.JPG

Havål (10,4 kilo): Etter flere år med gutsing etter fisk over ti kilo fra land, satt endelig en skikkelig havål. Fisken ble tatt i november, og slåss som ondemannen selv. Jeg måtte også håve dyret på egenhånd, i nokså heftig sjø, så det hele ble minneverdig.

Piggskate+4840+gram.JPG

Piggskate (4,8 kilo): Den eneste fornuftige fisken jeg fikk under min første tur på sjøisen på Lygnin. Helgen huskes best for ekstremt vær, men søndagen var det strålende sol i Nord-Trøndelag. Og helt på tampen av siste fiskedag ble det også en bra fisk på meg.

IMG_6191.JPG

Glassvar (1,2 kilo): Målrettet glassvarfiske fra land er nokså sært, men desto mer moro når en lykkes. 1,2 kilo er også en pen fisk til arten å være.

IMG_7680.JPG

Blålange (2,2 kilo): Etter tre dager med satsing etter blålange, satset vi alt på et siste desperat slepp på 650 meters dyp. Og der satt den.

IMG_9602.JPG

Karuss (0,3 kilo): Karuss er en art som egentlig ikke lever på våre kanter av landet, men som likevel finnes et par plasser. Mitt første eksemplar av arten tok i et vann jeg egentlig ikke visste hvor lå. Etter en time med roting rundt i bushen, fikk jeg øye på en mulig fiskeplass på motsatt side av vannet. Tre kvarter senere var jeg på plass, og et kvarter etter dette var første fisk på land.

IMG_9945.JPG

Karpe (1,1 kilo): Karpe fra Bergen er det slett ikke alle som har fått, og selv om fisken var liten, var det en stor opplevelse å kunne håve mitt første, og hittil eneste eksemplar av arten.

IMG_4048.JPG

Torsk (11,1 kilo): Min største fisk fra land noen gang, tatt på flyndretakkel og krok i størrelse 4. Det er noe med torskene jeg får, altså.

IMG_0510.JPG

Sei (9,1 kilo): Den største seien jeg noen gang har fått, og den tok i tillegg på lett utstyr. Utras på 100 meter opplever jeg ikke hver dag, men stor sei får det til.

IMG_1154.jpg

Uer (5,6 kilo): Dette var den største av en lang rekke uer over tre kilo vi fikk i løpet av magisk kveld utenfor Sørøya. Storslått natur, supert selskap og et utrolig fiske. Minner for livet.

IMG_1116.jpg

Steinbit (4,1 kilo): Jeg fikk min første steinbit utenfor Fedje like etter konfirmasjonen, men med unntak av en liten baby fra Lysefjorden for noen år siden, har jeg ikke fått arten senere. Jeg hadde prøvd på flytte persen opp fra 3,9 kilo i flere år, men det var ikke før jeg besøkte Sørøya at det ble suksess. Persen har enormt forbedringspotensial, men var likevel en lettelse å lande.

1065064_10152978528505434_677432355_o.jp

Rødspette (3,4 kilo): Mitt livs fisk. Også denne stammer fra Sørøya, og ble tatt under målrettet fiske med lett utstyr. En fantastisk fisk på alle måter, og en opplevelse å leve lenge på.

Bjordal+7.JPG

Lysing (4,7 kilo): Etter fem målrettede turer etter lysing i Sognefjorden, uten resultat, smalt det omsider på den sjette. Rett før vi skulle gi oss hugg det omsider tungt i dypet, og opp kom denne fantastisk flotte fisken. Svær var den ikke, men veldig fin å se på. Neste år skal det perses.

10269127_707489549309917_220218106016731

Tunge (0,2 kilo): Et minieksemplar, men likevel en fisk jeg har drømt om i årevis. Fisken tok på min første og eneste vadetur med tungevindu, under kløktig guiding av Andreas. Den er også til dags dato den eneste fisken jeg har fått ved hjelp av denne metoden.

Langesund-Teaser-23.jpg

Blåkjeft (1,3 kilo): Blåkjeften hadde jeg hatt lyst på lenge, og jeg hadde også hatt nok av forsøk her hjemme uten resultat. I Langesund smalt det omsider, og debutfisken var absolutt pen.

IMG_5367.JPG

Paddetorsk (0,2 kilo): Tatt under målrettet fiske nede i en molo. Så vidt jeg vet hadde dette aldri blitt forsøkt på denne plassen tidligere, og da var det ekstra moro at det ble suksess i debuten.

IMG_5450.JPG

Tangkvabbe (uveid): Fiske i den samme moloen sørget også for fangst av en annen artig art vi ikke har fått her hos oss tidligere, nemlig tangkvabbe. To ne arter på samme sted, med bare et par dagers mellomrom, er ikke daglig kost.

IMG_6195.JPG

Brungylt (0,2 kilo): Min spede brungyltpers fra tidlig 90-tall ble behørig knust i sommer. Nok en gang var det Langesund som leverte varene. Fisken bli for sikkerhets skyld tatt under Langesundfestivalen, noe som var ekstra moro.

IMG_6189.JPG

Rødknurr (0,2 kilo): En av de aller kuleste artene i havet, og en fisk jeg ikke hadde regnet med å få i løpet av livet. Men i Langesund, der er det håp. Også denne tok under festivalen, og skaffet oss gode poeng i fiskekonkurransen.

IMG_6505.JPG

Blåkjeft (uveid): Da det først løsnet på blåkjeftsiden, ble det like godt tre stykk samme år (så lang, i alle fall). Denne er kanskje den mest spesielle, da den ble tatt på hjemmebane, på egenfunnet plass.

IMG_6802.JPG

Rødflekket kutling (uveid): En stilig liten fisk som jeg trolig har fått før, men som folk ikke kunne artsdefinere godt før for et par år siden. Fisken tok på egenfunnet plass, og det er alltid moro.

IMG_6401.JPG

Piggskate (5,8 kilo): En av årets kuleste fangster for mitt vedkommende. Fisken er ny pers, og ble tatt fra land nå i høst. Fightet godt gjorde den også, i tillegg til å se kul ut. Da kan en ikke be om så mye mer.

En del av fiskene på denne listen vil også være med i årsoppsummeringen for 2014, men året har som kjent ennå noen fiskedager igjen, så det gjelder å ikke forhaste seg. Jeg har planer om å prøve etter både skolest og småflekket rødhai før vi skriver 2015, og forhåpentligvis kan listen du nå har bladd deg igjennom utvides ytterligere i fremtiden. Målene for kommende år er i alle fall hårete, for som en del kanskje har fått med seg kommer mye til å handle om fiske for mitt vedkommende fremover. Kanskje krysses våre veier i løpet av 2015, også. Jeg håper det. Med dette ønsker jeg også folk en fiskerik desember og en fredelig høytid!

/Endre

Endret av Fisk og rask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for kjekke tilbakemeldinger, folkens!

Mye flott fisk.
Og ganske imponerende hvor målrettet du klarer å fiske.

Det ligger vanligvis en del timer fisketimer- og bifangster bak. Men ja, med så mye fakta det etter hvert har dukket opp om de ulike artene sitt levesett, er det jo langt enklere å fiske målrettet.

Her var det veldig mykje fin fisk, og gode bilete! :)
Den lysingen ser nesten FOR perfekt ut...

Lysingen ble fotografert før den traff dørken. Det er hemmeligheten til gode lysingbilder. De taper noe helt utrolig i en kasse. Og så er jo selvsagt Foto-Roger kjent for å ta gode bilder, da.

Fine bilder og fin luke! :)

Skjønner godt at den rødspetta er din livs fisk.

Ja, vanskelig å komme utenom den, selv om de sikkert blir dobbelt så store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.