Gå til innhold
Fiskersiden

Hvor fort går båtene deres?


BINN LADDEN
 Share

Recommended Posts

Bare for å være nyskjerrig, hvor fort går båtene deres med den motoren dere har?

Tenkte det kunne være greit å kunne se for oss andre, og kanskje enda greiere for de som lurer på hva de skal kjøpe seg.

Sett gjerne opp følgende punkter:

1: Båttype(navn og størrelse

2: Motor (merke,hk og alder)

3: Toppfart

4: Marsjfart

5: Forbruk per Nautisk mil ved Marsjfart.

Kan bli interessant dette :)


Min båt er som følger:

1: Drago 540 senterkonsoll (18 fot)

2: Suzuki 90hk Lean Burn 2012 mod

3: ca 36 knop ved flatt hav og 1 mann ombord

4: 22-24 knop, avhengig av last

5: Teoretisk ca 0,5 liter oer mil ved 22+ fart og en mann om bord.

Fordeler: Letthåndterlig båt som man lett sjøsetter alene. Med største motoralternativ slik jeg har nå(hadde df60 før), har båten fin marsjfart og et eventyrlig lavt forbruk.

Båten er utrolig stabil, tåler mye vekt i en side uten fare for å kantre.

Ulemper: Ikke den dypeste V-bunnen man kan tenke seg her, så den liker best greit vær hvis man skal ha det komfortabelt når man kjører.

Båten legges for øvrig ut for salg en gang etter nyttår, da større båt er bestilt.

Endret av BINN LADDEN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går med planer om båt kjøp. Men jeg kan ikke si det er av stor interesse hvor fort naboens båt går. Ting jeg setter litt høyere på lista er: Stabilitet. Plass. Nyttelastvekt. interiør løsninger (hvor godt egnet den er for fiske). Og at det er nok motorkraft til komme seg trygt frem med max nyttelast i litt grov sjø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sånn oversikt er jo grei som referanse om man er på utkikk etter ny båt, det betyr jo ikke at man nødvendigvis må ha en raskere båt enn naboen.
For de som bruker båten mye, og kanskje også kjører lange distanser er jo både fart og forbruk ting som absolutt bør vurderes i likhet med sjøegenskaper og praktisk bruk ved fiske.

Har lagt til noen ekstra punkter som jeg synes er vesentlige.
Min båt:

1: Båt type/modell: Askeladden P66 Weekend 2013 (prod. 2012) 22 fot

2: Motor: Suzuki DF150 2012 mod

3: Toppfart: ca 34 knop

4: Marsjfart: 22-25 knop 4400 rpm, avhenger av vind/straum

5: Forbruk marsjfart: 1 - 1,3 liter pr. nm avhengig av vind/straum 1,2l pr nm er mest vanlig.

6: Minste dorgefart: 1- 3,5 knop avhengig av vind/straum

7: Forbruk v/dorging: 1- 3 liter pr time avhengig av vind/straum

8: Gode egenskaper: god oversikt, god og stabil i sjøen, god plass på akterdekk, ypperlig for trolling, liten planingsterskel, lite støy, klargjort for montering av baugthruster. enkel tilkomst for montasje av gjennomgående ekkoloddsvinger, god plass til montering av dyprigger, høyt innvendig fribord.

9: Dårlige egenskaper: kunne vært plass til større kartplotter/ekkoloddskjerm, stort vindfang/vanskelig finmanøvrering i sidevind, bordet i styrehuset er av dårlig kvalitet, anbefaler at det skiftes ut og at det festes skikkelig, hadde vært ønskelig med større tank til drivstoff, men til vanlig bruk er det greit nok med 140L.

10: Anbefalt utstyr utover standard: kartplotter/ekkolodd, autopilot, spylepumpe, dekkslys, dieselvarmer, ekstra batteri, trimplan, utvendig styreposisjon.

Endret av maskinisten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ser nødvendigheten/ønske for mer motorkraft, større hastighet og lavest mulig forbruk ved langtur kjøring. Da snakker vi fort om inntjening av flere timer på turen og ganske mange kroner differanse i forbruk. Til mer lokal bruk blir det mindre viktig. I alle fall for min del.

Du kom med mye tilleggs opplysninger der som er ytterst relevant i valg av båt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hansvik Family 16,5`

Yamaha 20hk 2013mod

Toppfart 13-14 knop

marsjfart ca11knop

Bensinforbruket er minimalt. vil anslå til en snau liter i timen.

Utro.lig jill båt som ble kjøp fordi jeg måtte ha en båt som kunne ligge yte hele året (opp på lanf et par uker for vårpuss).

Veldig stødig og god å fiske ifra. Slår så fyllingene løsner fra tennene hvis jeg kjører full fart i rette typen dønninger. Skulle gjerne hatt 10hk til...

Noe jeg synteser kult med en såpass gammel plastbåt er at jeg kan kutte, bore, bygge på og forandre på ting som jeg selv vil uten å gråte hvis det ikke blir pent. Har store planer for klipping og liming til våren..

Endret av skrekkjager
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buster large 16"

Tohatsu 50hk 2002 2t

+ minn kota baugmotor.

toppfart: 32 knop / 2.7 knop med elmotor

marsjfart, 20-23

Forbruk: vet ikke helt, men det er betraktelig mer enn honda 4t vi hadde før. men sparer veldig mye på tomgangskjøringa under fiske med 100 prosent eldrift med minn kotaen.

Billig og røff båt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Båt: lokalt bygget alubåt 18 fot, ca 350 kg uten motor

Nåværende motor: johnson 25hk 1987 mod (2-T)

Maks 18 kn

min 2 kn

Forbruk ca 7 liter pr time maksfart

Ny motor suzuki DF 60 hk, vet ikke før til våren (kjøpte den nå for 30 min siden, skal hente den i haugesund)

Solid bruksbåt, helsveiset av 5mm aluminium med selvlensende dørk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Båt 17,5 fots gummibåt med alu bunn produsert etter mine mål. Vi kaller den Blækk Bjuti.

2: Motor. Evinrude e-tec 30 hk.

3:Toppfart 23,5 knop på blikksjø.

4: Marsjer bra på 18,5 knop.

5:Forbruk. Alt ettersom vær vind og strøm osv...men snitt rundt 4-5 liter pr time.

Fordeler:

Ekstremt stabil. Ganske sjødyktig. Masse dekksplass. lav ripe til sjøen for dykking , bading og fisking. Kan pakkes helt sammen og tas med av 1 person. Billig i innkjøp. Lav vekt. Lettmanøvrert alle veier fremover. Lettreparert. Veldig vrien og synke eller kantre. Kan bruke lett anker. Lett og rengjøre.

Ulemper, man må være litt forsiktig med kroker , kniver og skarpe ting. Men det skal mer enn en tror til for og punge høl. Sjekke trykk ofte etter temperatursvingninger i været. Dårlige sitteløsninger ( prøver og finne ut en plan der). upresis bakking, men det går. Kortere levetid enn plastbåt.

Endret av stranger79
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Skipsplast 19 fot 800kg

2. Suzuki 90hk 96 modell

3. Topp fart ca 35 knop med 2 personer

4. Fin marsjerte på ca. 20 knop

5. Forbruk ca 30 liter timen på full fart, rundt 15-20 når jeg ligger på 20 knop.

Egenskaper: ikke fått testet den skikkelig enda, men grei fiskeplass for 2 personer. Kjekt med krypinn om regnet slår inn, og lett å slå opp kalasjet. Er utrolig god og stabil på sjøen, men tror ikke ikke jeg ville ha reist ut under storm. 90hk er perfekt for denne båten. Planer fint, og er ikke for stor.

Kunne gjerne ha vært litt større plass bak i båten til fiske, kan bli litt trangt om man skal ha balje og div utstyr bak. Alt i alt veldig fornøyd til nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Båtsman 400 2009 modell
2. Suzuki 20HK 4T 2012 modell.
3. Toppfart 23 knop
4. Ukjent.
5. Ukjent, og helt uinteressant. :)

Litt V-bunn i front, men flat bakover så den hopper og spretter i sjø. Laget i kraftig alu (finnes også i en variant med litt tynnere plater) og er endel brukt av diverse som trenger en båt som virkelig trenger juling. Får Buster og andre alubåter til å se ut som en pyntegjenstand. Høye fribord, stabil og neppe mulig å ødelegge uten bruk av gravemaskin...

Stygg som juling, tung til alubåt å være. Ingen stuerom. Ingen motorbrønn.

blogger-image--1657502244.jpg

1. Silver Colibri 405 1999-modell
2. Diverse motorer, siste var Honda BF50 EFI
3. Toppfart 34 knop med Solas stålpropell
4. Marsjfart 24 knop ved 4200 omdreininger
5. Ukjent, en tank per 2-3 fiskedager.

I mine øyne en perfekt firemetersbåt, dog ekstremt dyr. Alu ytterskrog og glassfiber innerskrog gjør at den tåler mye samtidig som den er pen å se på og lett å feste utstyr etc i. Gode stuerom og skikkelig motorbrønn kombinert med masse kraft gjorde at man kunne være fryktløs for vind og vær. Alt i alt en båt jeg var ekstremt fornøyd med! Vekt bak bilen ink henger ca 450-500 kg med BK sin 750kg henger gjorde den til en drøm å traile med. Jeg har ca 20.000 km på veien med denne båten bak bilen.

Ulempe, pris samt at modellen har gått ut.

blogger-image--1701885630.jpg


Sist, men ikke minst. (Bokstavelig talt)

1. Guymarine Evada 540 2010-modell.

2. Suzuki DF80 2012-modell hovedmotor og Tohatsu 6HK 2011 modell som dorgemotor/ sikkerhet.

3. Toppfart 29 knop.

4. Marsjfart 21-22 knop v 4500 omdr.

5. Ukjent. Sekshesteren går på luft og kjærlighet, 80-hesteren er tørst.

En av markedets letteste pilothusbåter, veier ca 1350 kg ink henger bak bilen. En av få båter på 18 fot med både ståhøyde i kabinen og mulighet til å låse døren. Sandwichskrog gir isolering, både for temperatur og støy. Noe av de bedre jeg har sett av selvlenser på franske båter. (Det sier egentlig ikke så mye...) Meget familievennlig for dagsturer og passer fint for en overnatting eller tre for 1-2 personer så lenge man er nogenlunde gode venner. God plass på akterdekk. Relativt rimelig båt som ble enda rimeligere pga privatimport fra fabrikken i Frankrike. Med skikkelig bakvegg i kabinen og kabinvarmer er sesongen 365 dager uten frostskader. Glimmrende løsning for det som i praksis har blitt mitt fiske og båtliv, dvs primært dagsturer og helgeturer hvor som helst men med litt vindforbehold.

Ulemper: Lett vekt kommer av relativt flat bunn og mykt skrog så dette er ikke en båt for ekstreme forhold. Grunnet min utstyrsmani er båten etterhvert blitt tung, noe som er hovedårsaken til at hovedmotoren er litt større enn CE-godkjenningen tilsier. Samtidig har nok Guymarine bommet kraftig på sin egen vektangivelse, skroget veier neppe 670 kg slik katalogen sier men nærmere 750 kg. (Som fortsatt er lett) Pilothus gir ulemper i form av avdrift ved vind, høyere vekt enn åpen båt, høyde på henger og mindre fiskeplass. Båten er perfekt for to som spinnfisker med en på akterdekk og en foran, men uten pilothuset kunne 3-4 spinnfisket. Festet til styrmanssetet er for spinkelt og bør skiftes ut.

IMG_0006-550x366.jpg

Har hatt litt andre båter også, skal se om jeg kan finne noen bilder og komplettere listen etterhvert.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  1. Båt: Askeladden C75CC (24,5 fot)
  2. Motor: Suzuki DF250 2014mod
  3. 38 knop+
  4. 23-26knop (3200-3400 rpm)
  5. 1,1-1,3

Fordeler:

Grei kompromiss av fiske og turbåt. Mulighet for overnatting samt greit akterdekk for fiske. Dyp v-bunn som gjør båten god i sjøen, men samtidig meget sidestabil ved fiske. Dass, varme, kjøleskap, saltvannspyling, mange gode lagringsrom. Kan brukes hele året.

Ulemper:

Ikke trallbar med normale kjøretøy. Begrenset med dekksplass sammenlignet med andre båter på samme størrelse.

Endret av S10G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Båttype: Jeanneu Merry Fisher 21 fot 2008

2: Motor: Suzuki DF90 2008

3: Toppfart: 27 knop

4: Marsjfart: 18-21 knop

5: Forbruk per Nautisk mil ved Marsjfart: Litt under liter'n

Antall motortimer i år: 300 (470 totalt)

Endret av Lars Holte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Buster XXL 2010 med en Yamaha F150 på hekken, dette er oprinnelig en av modellene uten lakkert skrog men vi valgte å lakkere den før den ble sjøsatt for første gang faktisk.

Båten gjør 45 knop og marsjer fint med 28-32 knop med et forbruk på respektable 0,9-1,0 pr nm med to voksne og oppakning.

Fordelene er helt klart aluminium med robust utførelse blandet sammen med komfor fra finere glassfiberbåter og at båten er veldig lett å holde ren innvendig og utvendig, samt at det skade på gelcoat er et ikketema når man skal gå i land på svaberg eller i fjæresteine.

Den er dessuten veldig stabil i sjø og preges ikke mye av last, og med 150 hesteren blir det lite støy og relativt lavt turtalt ved marsjfart.

Om det skulle være noen bakdeler må det være noe skrogstøy når man kjører hardt mot store bølger og at denne i fohold til den gamle modellen av XXL har noe mindre dekkplass i forskipet.

Ser man bort i fra dette kan jeg ikke tenke meg en annen båt til nordnorske fohold der familiturer, fiske og minimalt vedlikehold er temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Båttype: øien 16 ca 95 mod

2: Motor: yamaha f25 2014 mod.

3: Toppfart: 24 knop

4: Marsjfart: 15-18 knop

5: Forbruk per Nautisk mil ved Marsjfart: latterlig lite :D

båten er godt egnet til fiske,men den veier bare 220 kg så det bør være bra værforhold...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 Linder sportsman catch

2 Suzuki 25 hester 2012 modell, minnkota i baugen

3 dryge 20 knop med litt folk i båten

4 varierer mye med hvor mange som er med

5 3-4 20 literskanner i året.

Lett og fin... medium stødig. Litt lavt fribord. Flaks jeg fisker stort sett i flatt ferskvann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 fots eldgammel åpen sak med dobbel bunn - ukjent fabrikat. Brei og stødig skute.

Mercury 4-hk 4 takt med toppmontert tank som rommer to liter. Toppfart ca 9 knop, Dorgefart fra 1 - 3,5 knop

Forbruk: Går noen timer på full hendel. "Hele dagen" i dorgefart. Ei 5 liters kanne holder glatt ei hel helg. :camp:

Minn Kota Traxxis 40Lb om jeg ønsker stillhet. Toppfart "who cares", men ca 7 knop? Samme dorgefart som 4-takt.

Forbruk: 115Ah Sønnak fritidsbatteri har sørget for dorging ei hel helg på innsjø med rolige vindforhold.

:dribble:

Fortsatt god jul & godt nytt år folkens!

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.