Gå til innhold
Fiskersiden

7.Desember-Jo flere vi er, jo sterkere står vi


TommyB
 Share

Recommended Posts

Helt siden artsfiske basillen tok meg tidlig i 2012, har jeg virkelig gått inn for dette. Det har tatt mye tid, men med fra god hjelp fra lokale som jofl og JEB, har det blitt mange fine turer og nye arter. somregel har jeg bestemt meg for en art, gått inn for å ta disse, og tatt de. Men alle vet at det ikke alltid er slik. Det skal denne bildeløse teksten (desverre) handle om. Som det er blitt kjent dukker det alltid opp en TommyB når noen er ute. Hvor mange vi er, er usikkert, men vi er nok.

Så langt som mine minner rekker har fiske alltid vært i fokus. Dette har skapt en lidenskap, lidelse og avhengighet. Siden jeg alltid har likt og vært der det skjer og i andres selskap, har jeg insett at jeg ikke kan være over alt til enhver tid. Derav TommyB-ene. TommyB-ene er fiskeavhengige trøndere som liker og være der det skjer, og ingen vil møte en TommyB som ikke har fisket på en stund. Men kanskje er det denne samla styrken som gjør at uansett om man feiler, er motet enda oppe og planleggingen for en ny tur raskt igang. Denne tråden sal handle om det som aldri blir postet.

Jakten på dette arten startet en kald vinterskveld i slutten av 2012. kort oppsumert ble det en kald og langdryg tur som endte med en paddetorsk som vente fisk og ny art. Men jeg forlot plassen med motet oppe og planene om en ny tur rullende i hode. Denne turen ble gjennomført 9-10 måneder etter under en spontan tur med Jofl til bergen. Denne spontan turen blir ofte brakt opp under småkrangler med fruen hjemme, men man må ofre litt for å få. Men kanskje det og komme hjem fra jobb klokken 3 på fredag og si at jeg drar til bergen, kommer hjem på søndag. Har en havtime på å pakke, kan du kjøre meg var å dra den litt langt? jaja

Den første turen ble gjennomført i bergens berømte bol med en gjeng hyggelige bergensere. Helga kan oppsumeres med hyggelig selskap, fikk se 6 ål på land, der en ble tatt av jofl, og en vassild som ny art. Men targeten dukket ikke opp hoss meg. Men jeg dro hjem glad etter en helg med mye hyggelig selskap og motet på topp. Planen om nye satsninger var allerede igang.

Disse ble raskt satt ut i live igjen da JEB og jeg reiste til bergen igjen med havmus som target for JEB og havål som target for meg. på vei inn til bergen møtte vi litt motsatand i bergens vannmasser, men 110mm nedbør og storm stoppet ikke oss. mus ble det på begge med hjelp fra Kim Rasmussen, men havåløkta ble kort. Etter 3 timer i regn og vind ga vi oss. Igjen ble bergen forlatt med motet i behold og ei helg med god selskap i sekken.

999291_10151748443646937_461981840_n_zps

Denne høsten ble det satt igang endel satsninger her hjemme, i kaste avstand fra der jofl bor. Vi hadde ståltrua, og hadde raskt 2-3 satsninger på samme plass. Resultat; NEI. Etter 2 pigghå på land, og en paddetorsk som ventefisk, ga vi oss og dro ut til samme plass som satsningen min startet på. kort oppsumert fra noen turer: NEI. Igjen ble det bare noen tankvabber, paddetorsk og 5ttb som ventefisker, men target uteble igjen. TommyB-enes mot var enda oppe, men litt, bare litt, knekt.

858960_10151741464480882_2147302695_o_zp

Så kom planene om en ny bergens tur med jofl. Han har sitt artsprosjekt han arbeider med, og jeg har samme target. kort oppsumert: NEI. Hele helga gikk regelrett i dass. jofl mista en ål, jeg hadde 2 som kjørte seg fast i uren, og neste sikker på kontakt med en til. Ny pers på feit mus på 2106g var det eneste å vise til. Men igjen ble nytt bekjentskap stiftet og ei helg med god selskap lagt i sekken. Motet er der enda, vi har enda litt og ta av, men neste satsning blir nok ikke før om 8-9 måneder. Men man vet jo aldri.

Planene har lenge rullet, og ruller enda, men desverre med ingen ting å vise til så lenge. Det er noe med oss artsfiskere, noe med det vi gjør som driver oss. Og siden de fleste av oss er ganske like, er det sjeldent vanskelig å skaffe nye beskjente og starte en prat. Takk til alle jeg har møtt og kost meg med under fiske etter denne targeten, vi møtes forhåpenligvis igjen!

God jul fra TommyB-ene!

Beklager få bilder, men mistet nettop de fleste da Mac-en krasjet.

Skrivefeil kan forekomme

Endret av TommyB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.